لحظه به لحظه با تحولات افغانستان | طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شد/ اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است

لحظه به لحظه با تحولات افغانستان | طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شد/ اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است
يکشنبه 24 مرداد 1400 - 08:09

طالبان در ادامه پیش‌روی‌های خود شهر «جلال آباد» مرکز ولایت «ننگرهار» را به تصرف خود درآوردند و در یک قدمی تصرف پایتخت افغانستان قرار گرفته‌اند.

العالم-جهان اسلام

طالبان در ادامه پیش‌روی‌های خود، شهر بزرگ جلال‌آباد را واقع در شرق افغانستان که یکی از دو شهر بزرگ افغانستان محسوب می‌شد که کنترل آن به دست دولت این کشور بود، تحت تصرف خود درآورد. اکنون با سقوط جلال‌آباد تنها کابل در اختیار دولت اشرف غنی باقی مانده است.

افزایش حملات طالبان در افغانستانبه دنبال خروج نیروهای آمریکایی از این کشور صورت گرفت و پیشروی سریع نیروهای طالبان باعث شد تا واشنگتن در اوایل هفته اعزام مجدد حدود ۳۰۰۰ سرباز را اعلام کند، اما جو بایدن رئیس جمهور روز شنبه در بیانیه‌ای تعداد آن را به ۵۰۰۰ نفر افزایش داده است.

مهمترین تحولات امروز (یکشنبه) افغانستان به صورت لحظه به لحظه در ذیل آمده است:

22:00 | شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه جلسه‌ای را با موضوع بررسی وضعیت افغانستان برگزار خواهد کرد.

21:49 | اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان می‌گوید از آن رو که طالبان قصد داشته به کابل حمله کند، او برای پیشگیری از خون‌ریزی استعفا کرده است./ اسپوتنیک

21:45 | برخی منابع از وقوع دو انفجار در کابل در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و همچنین در نزدیکی سفارت آمریکا خبر داده‌اند. جزئیات این خبر فعلا روشن نیست.

21:30 | برخی منابع خبری می‌گویند فرودگاه کابل بر روی پروازهای تجاری بسته شده است.

20:12 | خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه طالبان گزارش داد که دولت انتقالی در افغانستان وجود نخواهد داشت و طالبان انتظار انتقال قدرت کامل را دارد، فرماندهان طالبان گزارش داد که مبارزان طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شدند.

20:11 | توییت ظریف در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران پس از خروج غنی از افغانستان:

18:37 | طالبان گفته که صبح امروز گفته شد که نیروهای ما خارج از کابل هستند و آنها قصد ندارند با وسایل نظامی وارد کابل شوند، در بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به فرار رئیس‌جمهور و مقامات افغانستان و تخلیه نیروهای امنیتی به اعضای خود دستور داده وارد کابل شوند.

18:00 | شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است.

16:47 | تخلیه سفارت آمریکا در کابل

16:06 | طالبان وارد کنسولگری ایران نشده/ فعالیت های کنسولگری به کابل منتقل شده است

یک منبع مطلع از رویدادهای کنسولگری ایران در مزار شریف و انتشار فیلمی مبنی بر ورود طالبان با کنسولگری گفت:

این فرد در اتاقک نگهبانی می کند و وارد کنسولگری نشده است.

این فرد آگاه درباره انتشار فیلمی مبنی بر ورود نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و صحبت با کارمند کنسولگری گفت: این فرد مسئول محلی امنیت شهر از سوی طالبان است که به سرکنسولگری مراجعه کرده و در "اتاقک نگهبانی" بیرون از سرکنسولگری صحبت میکند و اساسا وارد کنسولگری نشده است، چند هفته است که فعالیت‌های سرکنسولگری در مزارشریف به کابل منتقل شده است.


13:10 | گذرگاه مرزی تورخم به دست طالبان افتاد؛ مرز بسته شد

گذرگاه مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان به دست طالبان افتاد و بسته شد.


12:51 | طالبان: قصد نداریم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرد: از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل به صورت مسالمت آمیز وارد شوند.


12:30 | همزمان با تصرف 26 ولایت افغانستان توسط طالبان، طالبان صبح امروز مدعی تصرف ولایت میدان وردک در نزدیکی کابل شد.


11:14 | شهر نیلی مرکز استان دایکندی در مرکز افغانستان نیز صبح امروز به عنوان دومین استان از کنترل دولت مرکزی خارج شد و به دست طالبان افتاد.


10:55 | تلاش رهبران سیاسی افغان برای استعفای غنی و تشکیل دولت موقت

منابع خبری افغان از تلاش "عبدالله عبدالله "رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رهبران سیاسی این کشور برای ترغیب " محمد اشرف غنی " رئیس جمهوری به استعفا و فراهم کردن زمینه تشکیل دولت موقت برای دستیابی به صلح خبر می دهند.


10:43- گروه طالبان اعلام کرده که مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، لغمان، کنر، پکتیکا و پکتیا، جلال آباد، دایکندی را تصرف کرده است.این ولایت‌ها در جریان حملات شب‌ و روز گذشته (شنبه، ۲۳ مرداد) سقوط کرده است.

09:50-استان دایکندی از کنترل دولت افغانستان خارج شد. ادامه مطلب را از اینجا دنبال کنید

09:40-تلاش رهبران سیاسی افغان برای استعفای غنی و تشکیل دولت موقت

منابع خبری افغان از تلاش "عبدالله عبدالله "رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رهبران سیاسی این کشور برای ترغیب " محمد اشرف غنی " رئیس جمهوری به استعفا و فراهم کردن زمینه تشکیل دولت موقت برای دستیابی به صلح خبر می دهند. ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

09:30- دو مقام آمریکایی به «رویترز» خبر دادند، واشنگتن خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان را آغاز کرده است.

08:00-سی بی اس نیوز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده به طور کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند.

07:00-طالبان در ادامه پیش‌روی‌های خود شهر «جلال آباد» مرکز ولایت «ننگرهار» را به تصرف خود درآوردند.

درخواست آمریکا از طالبان برای تعویق حمله به کابل تابعد از تخلیه نیروهای این کشور

ادامه خبر را از اینجا دنیال کنید.

پربیننده ترین خبرها