مشاجره دیپلماتیک بین دو کره و ژاپن بالا گرفت

مشاجره دیپلماتیک بین دو کره و ژاپن بالا گرفت
يکشنبه 24 مرداد 1400 - 12:47

کره شمالی و جنوبی حضور مقامات ژاپنی در یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم را محکوم کرده و عذرخواهی توکیو را خواستار شدند.

العالم - آسیا

در پی حضور مقامات ژاپنی در بنای یادبود جنگ جهانی دوم، جدال دیپلماتیک میان این کشور و شبه جزیره کره بالا گرفت.

روز پنجشنبه، «لی سانگ ریول» مدیر امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کره جنوبی، روز جمعه معاون سفیر ژاپن در سئول را احضار کرد.

لی بازدید «نوبو کیشی» وزیر دفاع و «یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر اقتصاد ژاپن از مقبره کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم را «تأسف بار» توصیف کرد و آن را اقدامی در جهت «ادای احترام به جنایت‌کاران جنگی و بزک کردن گذشته استعماری و اقدامات خصمانه» ژاپن دانست.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، در این بنای یادبود، شماری از کشته‌شدگان جنگ‌های ژاپن از جمله چهارده جنایتکار جنگی رده «A» دفن شده‌اند.

با این حال به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن امروز (یکشنبه) همزمان با سالگرد آزاد شدن شبه‌جزیره کره، در مراسم یادبودی حضور یافته و هدایایی را به مقبره کشته شدگان جنگ جهانی دوم ارسال کرد.

سوگا در این مراسم گفت: «ژاپن از زمان پایان جنگ، به طور پیوسته در مسیر کشوری که به صلح ارج می‌نهد گام برداشته است. ما هرگز نباید دوباره ویرانی جنگ را تکرار کنیم. ما در این عزم راسخ خواهیم ماند».

او بدون عذرخواهی بابت اقدامات کشورش در طول جنگ جهانی دوم و پیش از آن گفت: «ما به پیمان خود برای اینکه هرگز تراژدی جنگ را تکرار نکنیم متعهد خواهیم ماند».

شبه‌جزیره کره از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ تحت سلطه ژاپن بود و این مسئله با گذشت چند دهه همچنان محل مناقشه‌ای میان دو کره و ژاپن باقی مانده است.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، روز یکشنبه وزارت امور خارجه کره جنوبی بابت هدایایی که سوگا به این بنای یادبود جنگ جهانی دوم ارسال کرده و همچنین بازدید اعضای کابینه او از این مجموعه ابراز تأسف کرد.

به نوشته این خبرگزاری، علاوه بر سئول، پیونگ‌یانگ نیز به این اقدامات ژاپن واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. کمیته «اقدام در برابر برده‌داری جنسی ارتش ژاپن و ثبت قربانیان» در کره شمالی روز یکشنبه در بیانیه‌ای از ژاپنی‌ها خواست به‌خاطر جنایات گذشته خود علیه دو کره عذرخواهی کنند.

در این بیانیه آمده است: «ژاپن به‌جای عذرخواهی و ابراز ندامت به‌خاطر جنایت علیه بشریت از سوی امپریالیست‌های ژاپنی، سیاستی خصمانه را در قبال جمهوری دموکراتیک خلق کره (نام رسمی کره شمالی) اتخاذ و سالیان متمادی تحریم‌های خود علیه این کشور را گسترش داده است».

این کمیته می‌افزاید، با توجه به رویکردی که ژاپنی‌ها اتخاذ کرده‌اند، اثبات شده است که هیچ عذاب وجدانی به‌خاطر تاریخ تهاجمات خود نداشته و فقط به این فکر است که جایگاه خود به‌عنوان «رهبر آسیا» را بازیابد.

علاوه بر سئول و پیونگ‌یانگ، روز پنجشنبه سخنگوی وزارت دفاع چین نیز در محکومیت این اقدام مقامات ژاپنی اعلام کرد، پکن با چنین رفتارهایی مخالف است و از توکیو می‌خواهد اقدامات غلط خود را تصحیح و با تاریخ خشونت‌بار خود مستیقماً روبه‌رو شود تا بتواند اعتماد همسایگان خود را جلب کند.

علی‌رغم اعتراضات گسترده چند روز گذشته سئول علیه توکیو، «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی امروز (یکشنبه) گفت، کشورش آمادگی دارد با ژاپن به منظور تقویت همکاری‌ها و حل اختلافات تاریخی که دهه‌ها بر روابط دو کشور سایه افکنده گفت‌وگو کند.

مون در مراسم سالگرد آزادی شبه‌جزیره کره از سلطه ژاپن گفت:‌ «دولت ما همواره درب گفت‌وگو را باز گذاشته است تا به طور مشترک به مسائل باقی‌مانده میان دو کشور و همچنین تهدیداتی که جهان با آن مواجه است، از جمله کووید-19 و تغییرات اقلیمی رسیدگی شود».

رئیس جمهور کره جنوبی افزود: «درخصوص مسائل تاریخی که نیاز به روشن شدن دارند، می‌توان از طریق اقداماتی که مطابق با ارزش‌ها استانداردهای جامعه جهانی باشد، آن‌ها را حل و فصل کرد».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها