آیا خروج از افغانستان به اعتبار بایدن لطمه می زند؟

آیا خروج از افغانستان به اعتبار بایدن لطمه می زند؟
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 17:53

خبر:
فتح کابل توسط طالبان صفوف مخالفان تصمیم به خروج امریکا ازافغانستان وموافقان ان را جدی تر کرده است
تحلیل:
_درحالی که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در توجیه عقب نشینی از افغانستان، خود را مجری تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین این کشور، معرفی می کند اما به این سوال پاسخ نمی دهد که چرا درخصوص سی و چند تصمیم دیگر ترامپ در موضوعات مختلف مانند توافقات اب وهوایی یا مهاجران و ... پایبندی و وفاداری از خودنشان نداده است؟
_بایدن می گوید هدف امریکا در افغانستان نه دولت سازی و ایجاد دمکراسی بلکه مبارزه با تروریسم بوده است اما در مقابل این سوال که چرا بعد از ترور بن لادن امریکا برای چندسال به اشغال افغانستان ادامه داد؟ ساکت است.
- بایدن می گوید درحالی که افغانی ها نمی خواهند برای منافعشان بجنگند چرا امریکا باید عهده دار این مساله باقی بماند او البته به این سوال پاسخی نمی دهد که چرا علی رغم اصرار مردم سوریه برخروج امریکا از شمال شرق کشورشان بایدن در این خصوص اعلام موضعی مبنی برترک این کشور نمی کند؟
_ترامپ می گفت امریکا پلیس منطقه خاورمیانه نیست اما بایدن ظاهرا فقط اصرار دارد پلیس قسمت هایی از منطقه نباشد که برای امریکا نسبت به دیگر قسمت ها هزینه ساز تر و پرخرج تر است.
_بایدن اگرچه وعده خروج نظامیان امریکایی از عراق را هم داده است اما اساسا نسبت به تخلیه پایگاه های نظامی این کشور در منطقه روزه سکوت گرفته است.
- تناقضات رفتاری بایدن کار را به جایی رسانده که نیویورک تایمز از تصمیم بایدن برای بلوکه کردن میلیاردها دلار از اموال افغانستان در امریکا خبر داد این یعنی ان که فشار مخالفان بر بایدن در خصوص عملیاتی کردن تصمیم به خروج از افغانستان بر دیگر مواضع و تصمیمات او در خصوص خاورمیانه تاثیرات عمیقی خواهد گذاشت.
-یقینا مبتنی بر محاسبات بایدن خروج از امریکا بایستی برای او اعتبار افرین تلقی می شد اما به نظر می رسد عدم تحقق این پیش بینی بیشتر به ان خاطر است که امریکا از افغانستان نه به شکلی اختیاری بلکه بالاجبار خارج شده است و این مدل از این قابلیت برخوردار است که در دیگر کشورهای منطقه وجهان تکرار شود.

پربیننده ترین خبرها