شکست آمریکا در افغانستان؛ دلایل متعدد و نتیجه واحد

شکست آمریکا در افغانستان؛ دلایل متعدد و نتیجه واحد
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 22:55

هنوز قضاوت درباره تحولات سریع افغانستان و طرح این فرضیه‌ها زود است که آیا این تحولات نتیجه توافق محرمانه میان آمریکا و طالبان شکل گرفته یا اینکه آمریکا ترجیح داده بعد از شکست فاجعه‌بار در پروژه سرکوب طالبان، به این شیوه از این کشور عقب‌نشینی کند؟

العالم- درگوشی

به رغم تمام آنچه درباره توافق میان آمریکا و طالبان، ولی این گروه کنترل افغانستان را بدون شلیک حتی یک گلوله طی چند روز در دست گرفت و تسلیحات پیشرفته آمریکا از جمله بالگردهای نظامی‌اش را تصاحب کرد.

اگر چه آمریکا هرج و مرج‌گونه و فاجعه‌آمیز از افغانستان عقب‌نشینی کرد و موید آن، حوادث و ناآرامی‌های فرودگاه کابل و عدم منفجر کردن بالگردهای نظامی پیشرفته‌‌اش در پایگاه‌های ارتش افغانستان- جهت جلوگیری از افتادن آنها به دست طالبان- است، ولی با قاطعیت نمی‌توان گفت که آمریکا بدون برنامه قبلی از افغانستان خارج شده است.

هر آنچه درباره دلایل عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان گفته می‌شود و به رغم تعدد اسباب آن و به رغم اختلاف‌نظر ناظران درباره آن، ولی شکست ... از سوی دیگر هر آنچه درباره توافق میان آمریکا و طالبان گفته شده، با این حال یک امر را می‌توان با قاطعیت گفت اینکه آمریکا شکست خورده، و همچنین از زمان جنگ ویتنام دچار یک شکست سیاسی، نظامی و اخلاقی بی‌سابقه شده است و جایگاه و اعتبار آن به عنوان "ابرقدرت" خدشه‌دار شده است.

پربیننده ترین خبرها