ارتش آمریکا: انتظار سقوط ارتش افغانستان در ۱۱ روز را نداشتیم

ارتش آمریکا: انتظار سقوط ارتش افغانستان در ۱۱ روز را نداشتیم
پنج‌شنبه 28 مرداد 1400 - 00:37

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه هیچکسی پیش‌بینی نمی‌کرد ارتش افغانستان در عرض ۱۱ روز مقابل طالبان سقوط کند، از انتقال سفارتخانه آمریکا به فرودگاه کابل خبر داد.

العالم-آمریکا

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده بامداد پنجشنبه گفت واشنگتن انتظار نداشت ارتش افغانستان در عرض فقط ۱۱ روز در برابر پیشروی طالبان تسلیم شود.

میلی طی نشست خبری در وزارت دفاع آمریکا درباره اتفاقات پس از خروج نظامیان این کشور از افغانستان گفت: «از جمله احتمالاتی که بررسی کردیم سقوط سریع کابل و شروع جنگ داخلی بود. اما من هیچ مقام آمریکایی دیگری را ندیدم که سقوط سریع دولت افغانستان را پیش‌بینی کرده باشد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در تلاش برای توجیه فرار عجولانه نظامیان این کشور از افغانستان اظهار داشت: «رئیس جمهور [جو بایدن] تصمیم گرفت نیروهایمان را از افغانستان خارج کند و ما این کار را ادامه دادیم. ماموریت ما دفاع از مقر سفارت آمریکا است و انتقال آن به فرودگاه بین‌المللی کابل این امر را میسر می‌کند».

این نظامی ارشد آمریکایی با بیان اینکه وضعیت امنیتی فرودگاه کابل در حال حاضر ثابت است، توضیح داد: « اولویت ما تأمین و دفاع از فرودگاه کابل برای تخلیه شهروندان و همکاران افغان است. طالبان دسترسی دارندگان گذرنامه آمریکایی به فرودگاه کابل را تسهیل می‌کند».

میلی همچنین اذعان کرد: «فرماندهی مرکزی (سنتکام) طرح یکپارچه‌ای را برای مقابله با امکانات ارائه کرد و با تأیید رئیس‌جمهور به تصویب رسید. هرچند ما انتظار سقوط ارتش افغانستان را در ۱۱ روز نداشتیم».

فارس

پربیننده ترین خبرها