اکثر آمریکایی‌ها معتقدند جنگ افغانستان ارزش جنگیدن نداشت

اکثر آمریکایی‌ها معتقدند جنگ افغانستان ارزش جنگیدن نداشت
جمعه 29 مرداد 1400 - 12:38

در بحبوحه افزایش انتقادات از خروج بدون برنامه‌ریزی نیروهای آمریکایی از افغانستان، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد اکثریت مردم آمریکا بر این باورند که جنگ آمریکا در افغانستان ارزشمند نبوده است.

العالم - آمریکا

نتایج جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات مسائل عمومی «ان او آر سی» حاکی از آن است که اکثریت قابل توجهی از مردم آمریکا شک دارند که جنگ در افغانستان ارزشمند بوده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج بررسی‌ها جدید نشان می‌دهد که دو سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تصریح کردند که فکر می‌کنند که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در منطقه یا همان جنگ افغانستان ارزش جنگیدن نداشت.

طبق این گزارش، علی‌رغم موجی از انتقادات از سیاست «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از افغانستان، ۴۷ درصد از آمریکایی‌ها مدیریت بایدن در امور بین‌المللی را مورد تأیید قرار دادند و ۵۲ درصد نیز امنیت ملی وی را مورد تأیید قرار دادند.

نظرسنجی آسوشیتدپرس/ان او آر سی در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ آگوست (۲۱ تا ۲۵ مردادماه) با پایان جنگ دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت انجام گرفته است.

بایدن علی‌رغم افزایش انتقادات، اخیراً برای چندمین بار از سیاست خود در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دفاع کرد و گفت که اجازه نخواهد داد که جنگ افغانستان به طور نامحدود ادامه داشته باشد و شرط بست که مردم کشورش با وی هم نظر هستند.

نتایج نظرسنجی فوق همچنین نشان می‌دهد که جنگ عراق نیز که با جنگ افغانستان همزمان بوده، یک اشتباه بوده است.

با این حال، جمهوری‌خواهان که از حزب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هستند، بر خلاف دموکرات‌ها بر این باورند که جنگ آمریکا در عراق و افغانستان ارزشمند بوده است و چهار نفر از هر ۱۰ طرفدار حزب جمهوری‌خواه بر این باور بودند که جنگ آمریکا در هر دو کشور اقدامی درست بوده است.

طبق نتایج نظرسنجی آسوشیتدپرس/ان او آر سی، حدود نیمی از مردم آمریکا در خصوص تهدیدات گروههای افراطی مستقر در خارج از آمریکا به شدت یا بسیار نگران هستند و حدود یک سوم نیز گفتند که تا حدودی در خصوص این تهدیدات نگران هستند و تنها یک نفر از هر ۱۰ نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، تأکید داشتند که هیچ نگرانی درباره این تهدیدات ندارند.

طبق این گزارش، تقریباً ۲۰ سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که به جنگ افغانستان منجر شد، تعداد آمریکایی‌های بیشتری بر این باورند که تهدیدات اصلی امنیت ملی در حقیقت داخلی هستند.

طبق این گزارش، نظرسنجی آسوشیتدپرس/ان او آر سی در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ آگوست با یکهزار و ۷۲۹ فرد بزرگسال آمریکایی و حاشیه خطای مثبت و منفی ۳.۲ درصد انجام شده است.

نظرسنجی مذکور در حالی انجام گرفته است که بسیاری از منتقدان، خروج بدون برنامه‌ریزی بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عدم حمایت از ارتش این کشور را عامل وضعیت فعلی افغانستان می‌دانند.

با این حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه هفته جاری خود با شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز»، تأکید کرد که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شدند در افغانستان قدرت را به دست آورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها