بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه؛ سخنان نمایندگان موافق و مخالف

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه؛ سخنان نمایندگان موافق و مخالف
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 15:59

به دنبال پایان جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

در ادامه جلسه روز دوم مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز ( یکشنبه ) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از استماع نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد: امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

مخالف وزیر پیشنهادی خارجه؛

داکر: تقویت دیپلماسی اقتصادی از وظایف وزارت امور خارجه است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش غیردولتی در دیگر کشورهای منطقه را از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه عنوان کرد.

سید سلمان ذاکر روز یکشنبه در جریان بررسی صلاحیت وزیر امور خارجه در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: برابر ماده ۱۰۵ بند ب قانون برنامه ششم توسعه، تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش غیردولتی در دیگر کشورهای منطقه و یا برعکس از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است.

ذاکر خطاب به وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: آیا شما در زمان مسئولیت‌های خود مانند مسئولیت معاون وزیر امور خارجه سابق، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، معاون نماینده ویژه وزیر در امور عراق، رییس ستاد ویژه کشور عراق، معاون اداره اول سیاسی وزارت امور خارجه و از همه مهمتر دستیار رییس مجلس در امور بین‌الملل داشتید، نسبت به این برنامه ششم چقدر عمل کردید؟

وی عنوان کرد: آیا حافظه شما نمایندگان نسبت به عملکرد آقای امیرعبداللهیان نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی یاری می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به امیرعبداللهیان گفت: در شرح کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آورده شده که تعهد شفاهی دادید که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت کنید و تمرکز صحیح به حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به ۱۵ کشور همسایه و ظرفیت‌های نهفته در این حوزه را داشته باشید.

ذاکر خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که برابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت‌هایی که داشتید آیا واقعاً قدم‌های جدی در این راستا برداشته‌اید که امروز مدعی هستید وزارت امور خارجه را آنطور بچرخانید که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی جزو نمود آن باشد؟ آیا می‌توانید برنامه‌ای را که امروز برای نمایندگان ارائه دادید برابر عملکرد گذشته خود تضمین کنید؟

وی ادامه داد: اگر شما در طول این چند سال خوب عمل کرده بودید، چرا امروز قالب مناطق مرزنشین به دلیل شرایط طبیعی، ماهیت توسعه‌نیافتگی پیدا کرده و در زمره مناطق منزوی به شمار می‌آیند؟ راه علاج چه بوده است؟ آیا نمی‌توانستید انجمن‌های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت کنید؟ آیا نمی‌توانستید با این کشورها جلسه بگذارید از دولت مطالبه کنند که بیایند و دیپلماسی اقتصادی را در مرزها راه بیندازیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه راه علاج دیپلماسی اقتصادی است، اضافه کرد: به نظر شما جایگاه دیپلماسی اقتصادی با سیاست تقابل داشته که امروز برنامه شما تقویت دیپلماسی اقتصادی است اما دیروز نبوده است؟ اینها ابهام است، اینها را پاسخ بدهید.

ذاکر خاطرنشان کرد: شما در دوران مسئولیت چرا به سراغ بازارچه‌های مرزی و پایانه‌ها نرفتید و دفاتر نمایندگی کنسولگری‌ها و سفیران کشورهای همسایه را تقویت نکردید؟

مخالف وزیر پیشنهادی خارجه؛

نماینده تالش: امیرعبداللهیان باید درباره اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم اعلام موضع کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، گفت: اگر به عنوان نماینده مردم به عنوان مخالف حرف می‌زنم به این دلیل است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهاماتی وجود دارد که باید تبیین شود.

حسن محمدیاری روز یکشنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: برجستگی و اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست اگر هم به عنوان نماینده مردم امروز در قامت مخالف حرف می‌زنم به این دلیل است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهاماتی وجود دارد که باید تبیین شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وزارت خارجه محل کم کاری و جای سهم خواهی جناح‌های سیاسی نیست؛ اگر قرار است در دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را معرفی کنیم که رای حداکثری مجلس را با خود داشته باشد به همین منظور با توجه به شخصیتی که از آقای امیرعبداللهیان سراغ داریم و پله‌های ترقی را پله پله طی کرده و معاون وزارت خارجه، سفیر و مدیرکل بوده است من به شخصیت او هیچ ایرادی نمی‌بینم.

محمدیاری اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه، انسانی فرهیخته و در تراز ملی است. اما خواهش می‌کنم ما نمایندگان به این قناعت وجدانی دست پیدا کنیم. آیا وزیر خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع آن تحمیل هزینه‌های سنگین برای نظام و جریانات انقلابی منطقه برنامه لازم و اقتدار و توانایی لازم را دارید یا نه؟ چون سیاست خارجی ما مبتنی بر منویات انقلابی رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار نظام است. اعتقاد دارم دورانی که وزیر امور خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد یک میدان می‌شود باید فردی با سابقه انقلابی دارای اطلاعات و دانش کافی و امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات عالیه نظام به ویژه رهبری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه فرد اول جبهه بین‌المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد.

محمدیاری خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و خرد جمعی و تفکر انقلابی را طلب می‌کند که می‌تواند از حیثیت نظام اسلامی دفاع کرده و جلوی تفکرات ظالمانه و تروریست پرور صهیونیسم جهانی را بگیرد. در سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گرفت. انتظار داریم به هیچ وجه به دنبال تصمیمات و سیاست‌های منفعلانه و عکس‌العملی نباشید.

وی افزود: پشتوانه چنین تفکری اندیشه ناب انقلابی امام (ره) است. بنابراین در این عرصه یکسری ابهاماتی وجود دارد که با توجه به شخصیت جنابعالی، انتظار داریم این وعده‌ها را عملیاتی کنید.

نماینده مجلس همچنین از وزیر پیشنهادی خارجه خواست تا برنامه خود درباره تقویت دفاتر نمایندگی‌های مستقر در استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی کم برخوردار و مناطق گیلان و مازندران را اعلام کند.

محمدیاری گفت: این دیپلماسی شما در داخل کشور هم باید فعال باشد. شما همرزم شهیدان گرانقدر رکن آبادی و سلیمانی بودید و از تفکرات آنان مطلع هستید. انتظار می‌رود نسبت به حوادث گذشته از جمله حادثه منا و اقدام ضد انسانی آمریکا در به شهادت رساندن آن عالی ترین مقام نظامی ایران یعنی حاج قاسم سلیمانی اعلام موضع کرده و اقدام قانونی و دیپلماسی شما در جهت مقابله با این جنایت‌ها را صریح و شفاف اعلام کنید. در دولت قبلی از وزیر خارجه درباره سرنوشت شهید متوسلیان و همراهان ایشان سوال کردم که در هاله ای از ابهام است آیا در این باره شما دیپلماسی فعال دارید یا نه؟

وی خاطرنشان کرد: شما دانش آموخته دانشکده امور بین الملل هستید و اخیرا مطلع شدیم متاسفانه فعالیت این دانشکده به حاشیه کشیده شده و منفعلانه عمل می‌کند. برخی دوستان در این زمینه دل نگرانی‌هایی دارند، برنامه شما برای تقویت دانشکده و خروج دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشکده برای همراهی شما در مجموعه وزارت خارجه چیست؟

این نماینده مجلس گفت: اعتقاد دارم سیاست خارجی کشور نباید دوگانه و میدان سهم خواهی جریان‌های سیاسی باشد. شما به عنوان عنصر انقلابی و متدین که از بدنه وزارت امور خارجه مراحل ترقی را طی کرده‌اید باید موضع خود را به ویژه درباره برجام مشخص کنید چون مردم سوال دارند نتیجه برجام چه خواهد شد. با توجه به اینکه عقلانیت و تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت امور خارجه باشد آیا شما با توجه به شیطنت‌های استکبار جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی و هجمه‌های وارده، یک روش خاص و ابداعی دارید که شاهد یک تحول در دیپلماسی بین‌المللی باشیم؟ به ویژه در بحث برجام که به بن بست کشیده شده و شاید زوایای پنهانی داشته باشد که با ابتکار عمل شما بتوان این گره‌های کور را باز کرد و شاهد گشایش در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی که مردم تحت فشار هستند باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سه برجستگی و ممتاز رییس جمهوری، گفت: ویژگی برجسته آیت الله رییسی اقتدار او در مقابله با فساد سیستماتیک موجود در قوه قضاییه است که این مبارزه با فساد را از بدنه دستگاه قضایی شروع کرد؛ اگر خدای ناکرده شاهد فسادی در بدنه مجموعه بزرگ وزارت خارجه بودیم این اقتدار را در برخورد با فساد را در شما خواهیم دید؟

محمدیاری، برجستگی دوم رییس جمهوری را متابعت محض از منویات رهبری به ویژه در عرصه بین‌المللی عنوان کرد و خطاب به امیرعبداللهیان ادامه داد: آیا این متابعت به رهبری را از شما خواهیم دید؟ شایستگی سوم آقای رییسی منش و افتادگی ایشان برابر دوستان است و آیا شما پاسخگوی خوبی در مقابل مجلس خواهید بود؟

موافق وزیر پیشنهادی خارجه؛

علیزاده: رویکرد امیرعبداللهیان رساندن وزارت خارجه به تراز انقلاب است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: رویکرد امیرعبداللهیان رساندن وزارت امور خارجه به تراز انقلاب با بهره‌گیری از نیروهای ارزشی و انقلابی است.

«محسن علیزاده» روز یکشنبه و در موافقت با تصدی «حسین امیرعبدالهیان» بر وزارت امورخارجه گفت: خوشبختانه وزیر پیشنهادی امور خارجه دیپلماتی برجسته، انقلابی، مدیری شایسته و موفق است که از رده پایین در وزارت خارجه شروع کرده است و امروز به عنوان یکی از مدیران برجسته کشور و منطقه در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سوابق اجرایی و حرفه‌ای امیرعبدللهیان نشانه این است که وی مدیری آسانسوری نیست و در مدتی که در مجلس حضور داشته موفق شد دیپلماسی پارلمانی را فعال کرده و در جایگاهی قرار دهد که امروز مورد مباهات مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء اضافه کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجی رویکرد تحول و انقلابی‌گری را سرلوحه برنامه خود قرار داده است. روح انقلابی گری و دیپلماسی از نوع عزتمندانه در تمام بخش‌های برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه دیده می شود.

وی با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی امور خارجه در نشست‌های مختلف کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس گفت: به رغم تایید برنامه‌های وی انتظار می‌رود افرادی را برای سفارتخانه‌ها و ماموریت‌های خارجی در وزارت امور خارجه در نظر بگیرند که بتوانند این برنامه‌ها را دنبال کنند. همچنین انتصاب دستیاران درحوزه‌های اقتصادی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید به آن توجه داشته باشد.

علیزاده ادامه داد: انتظار اولیه ما این است که حتماً در چینش و گزینش نیروها به موضوع انقلابی‌گری توجه خاصی داشته و توازن در سیاست خارجی و اقتصادی با محوریت همسایه منطقه و آسیایی، تجارت اقتصادی و فرهنگی و ارتباط با حوزه‌های تمدنی و فرهنگی همراه با تعامل فعال و پویا با جهان و غرب آسیا را در مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: نگاه ویژه وزیر پیشنهادی امورخارجه به محور مقاومت از جمله نکاتی مهم در برنامه‌های ایشان است. همچنین امیرعبداللهیان در جلسات با کمیسیون تاکید کرد در نخستین روز حضور در وزارتخانه ستاد مقابله با کرونا برای استفاده از ظرفیت وزارت خارجه درتهیه دارو و تجهیزات پزشکی به کار خواهد بست.

این نماینده مجلس با اشاره به اصلاح ساختار وزارت خارجه به عنوان دیگر برنامه وزیر پیشنهادی گفت: ایشان بنا دارند با بهره گیری از نیروهای ارزشی و انقلابی برای رساندن این وزارتخانه به یک وزارتخانه در تراز انقلاب اقدام کنند که این مورد هم مد نظر مقام معظم رهبری است.

علیزاده خاطرنشان کرد: رای اعتماد قاطع و بالا به گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه سبب خواهد شد تا وزارت خارجه از برجام نافرجام به یک وزارتخانه انقلابی تبدیل شود.

موافق وزیر پیشنهادی خارجه؛

گلرو: محور مقاومت از معرفی وزیر پیشنهادی امور خارجه استقبال کرده است

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس امیر عبداللهیان را دیپلماتی توانمند و حاذق خواند و گفت:محور مقاومت از معرفی امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه استقبال کرده است.

عباس گلرو در نوبت عصر روز یکشنبه مجلس در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:با توجه به جلسه کمیسیون امنیت ملی که با حضور امیر عبدالهیان برگزار شد و جمع بندی این جلسه وزیر پیشنهادی صلاحیت مسئولیت مهم وزارت امور خارجه را دارد.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آقای امیرعبداللهیان دارای تحصیلات و تخصص اجرایی این حوزه می‌باشد، برای تحلیل این مهم نگاه به موضوع بازیگران خارجی، چالش های موجود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی و ابرچالش های این حوزه، ضرورت ها و الزامات فعلی سیاست خارجی و برنامه های ایشان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

نماینده سمنان گفت:در چند روزی که امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشهادی امور خارجه معرفی شده است، رسانه های ضدانقلاب و صهیونیستی از این انتخاب نگرانی دارند و آنها امیرعبداللهیان را تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی می‌دانند.

وی افزود:محور مقاومت از معرفی امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه استقبال کرده است. او دیپلماتی توانمند، انقلابی و کارآزموده‌ای است. او در بسیاری از مذاکرات منطقه‌ای حاذق بوده است.

گلرو تصریح کرد: امیرعبدالهیان فردی شایسته و دیپلماتی توانمند است و بنده در بسیاری از مذاکرات که همراه وی بودم، هنر و ظرافت دیپلماتیک امیرعبدالهیان را شاهد بودم.

وی افزود: امیر عبدالهیان مشاور امین حاج قاسم سلیمانی بود و تأکید دارد که ما باید همکاری های منطقه ای خود را تقویت کنیم.

نماینده مردم سمنان بیان داشت: امروز همه به اجماع رسیدیم که در حوزه روابط خارجی و به ویژه در حوزه همسایگی ما چالش های جدی وجود دارد و ما باید فردی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کنیم که توانایی حل این چالش ها را داشته باشد.

گلرو اظهار داشت: رژیم صهیونیستی باعث هرج و مرج به ویژه در منطقه شده است و امیرعبدالهیان فردی بود که طرح رفراندوم در سرزمین های اشغالی را تدوین کرد که این طرح به عنوان سند رسمی در شورای امنیت به ثبت رسیده است.

نماینده مردم سمنان اضافه کرد: مداخلات خارجی و حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله چالش هایی است که حتماً باید مرتفع شود و وزیر امور خارجه باید در درجه اول مرد میدان باشد تا بتواند این چالش ها را حل کند و انتظار ما از امیرعبدالهیان این است که در صورت کسب رأی اعتماد منافع ملت را در منطقه و دنیا، تأمین کند.

مخالف وزیر پیشنهادی خارجه؛

عنابستانی: وزیر پیشنهادی خارجه برنامه عملیاتی اعلام کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه دقیقا مشخص کنند که به صورت عملیاتی چه کاری برای جلب اعتماد شرق انجام خواهند داد که از طرف دیگر منجر به از دست رفتن فرصت همکاری با غرب نشود.

علی‌اصغر عنابستانی ، روز یکشنبه در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در مخالفت با گزینه پیشنهادی گفت: کشور در شرایط نابسامانی به سر می‌برد که امیدواریم با تشکیل یک کابینه قوی، این نابسامانی‌ها از بین برود.

وی به اظهارات برخی نمایندگان درباره هماهنگ بودن انتخاب وزیر پیشنهادی امور خارجه با رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این موضوع به معنی تعیین گزینه در یک شخص خاص از سوی رهبری نیست و نخواهد بود و این هماهنگی با رهبری قطعا نافی مسئولیت رییس جمهوری محترم در انتخاب یک وزیر مناسب و کارآمد و معرفی به مجلس نیست. نافی مسئولیت مجلس هم در بررسی دقیق گزینه پیشنهادی و رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیست و نافی مسئولیت آن وزیر در اجرای دقیق سیاست‌های نظام و پاسخ‌گویی به رییس جمهوری و مجلس شورای اسلامی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار( استان خراسان رضوی) در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه یک دیپلمات مجرب و کارآزموده و کاربلد و انقلابی است و به تفکر و جبهه انقلاب هم نزدیک و هم وابسته است اما به دلیل اهمیتی که اجرای سیاست‌های نظام در حوزه سیاست خارجی دارد و اشکالات شدیدی که در حوزه اجرای این سیاست‌ها در دوره قبل دیدم به شدت نگران مسائل این حوزه هستم.

عنابستانی، سابقه همکاری امیرعبداللهیان با محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت دوازدهم و علی لاریجانی رییس پیشین مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و افزود: سابقه همکاری امیرعبداللهیان با این افراد در گذشته، باتوجه به شرایط سخت امروز که با مساله احیای برجام و بازگشت عزت ایران مواجه هستیم، مقداری نگران کننده است.

وی از رفع نگرانی خود بعد از مطالعه برنامه‌های امیرعبداللهیان و گفت‌و گو با افراد مطلع خبر داد و افزود: تحقیقاتی که انجام دادم بخش زیادی از نگرانی ها را حل کرد و به نظر می رسد این توفیق در ایشان باشد اما وزیر پیشنهادی باید برخی مسائلی را که کلی مطرح کرده به صورت عملیاتی با جزئیات بیشتر برای نمایندگان تشریح کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست خارجی ما در طول تاریخ متاسفانه همیشه به شکلی معطوف به غرب بوده و در بسیاری از برهه ها مرعوب غرب بوده، خاطرنشان کرد: این غرب‌گرایی در سیاست خارجی ما باعث شده بی اعتمادی مفرط و همیشگی در شرق به ما ایجاد شود. آقای امیرعبداللهیان سیاست خارجی متوازن را برای اصلاح این وضعیت مطرح کرده‌اند. ایشان دقیقا مشخص کنند که به صورت عملیاتی چه کاری برای جلب اعتماد شرق انجام خواهند داد که از طرف دیگر منجر به ازدست رفتن فرصت همکاری با غرب نشود.

عنابستانی با اشاره به این موضوع که در سال های گذشته فرصت همکاری با کشورهای همسایه را از دست دادیم، گفت: استفاده از فرصت بزرگ ارتباط با همسایگان برای خنثی سازی و شکستن تحریم ها یک اصل مهم بود که متاسفانه آن را فراموش کردیم و در حوزه کشورهای اسلامی هم متاسفانه در شرایط خوبی نیستیم و ارتباطمان با بخش عمده ای از کشورهای اسلامی در طول سالیان اخیر متاسفانه دچار مشکل شد. برگ برنده در آمریکای جنوبی را هم به سیاست غرب‌گرایی واگذار کردیم و در آفریقا هم متاسفانه رابطه پرفراز و نشیب و کم بهره‌ای برای کشور را شاهد هستیم.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: معتقدم جناب امیرعبداللهیان باید دقیقا توضیح دهند که در چارچوب سیاست متوازن، برای تعامل با هر کدام از این بخش‌ها در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه ای دارند و چه کاری می خواهند انجام دهند تا منافع ملی کشور به بهترین شکل تامین شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اهمیت دیپلماسی اقتصادی را یادآور شد و گفت: ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در خدمت توسعه کشور نیست و سیاست خارجی ما لاجرم باید به بهبود وضعیت اقتصادی داخل و مردم منجر شود و الا دلیلی ندارد که ادامه پیدا کند.

عنابستانی از ارائه پیشنهادی به رییس جمهوری برای انتخاب یک اقتصاددان آشنا به دیپلماسی برای تصدی وزارت خارجه خبر داد و افزود: باید دیپلماسی اقتصادی را به بهترین شکل فعال کنیم و تمام ساختار دیپلماسی در خدمت بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم و شرایط زندگی آنها باشد. هشت سال گذشته اصلا به این شیوه عمل نشد و ما در سال های گذشته، هرچند ادعای دانستن زبان دنیا را داشتیم ولی دیپلماسی ما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی نشد. آقای امیرعبداللهیان توضیح دهند که برای احیای دیپلماسی اقتصادی و تحول در ساختار رایزن های اقتصادی و قرار گرفتن دیپلماسی در خدمت توسعه کشور چه برنامه عملیاتی دارند.

وی با بیان اینکه ترانزیت خارجی می تواند بخش زیادی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد و هماهنگی خارجی آن به عهده وزارت خارجه است، گفت: ظرفیت ترانزیت خارجی را کلا فراموش کرده ایم. هرچند این مساله در حوزه وزارت اقتصاد و وزارت صمت هم باید باشد اما وزیر پیشنهادی امور خارجه توضیح دهد که چه برنامه عملیاتی برای بهبود وضعیت ترانزیت کالا و مسافر و انرژی و اقتصاد منطقه خزر دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استفاده از بازارچه‌ها و گذرگاه های مرزی متاسفانه رها شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع هم چهره بدی از نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده و هم منجر به از دست رفتن فرصت های مختلف تبادل اقتصادی با همسایگان شده است. در خراسان رضوی، بخش زیادی از این گذرگاه ها تعطیل است و آنهایی هم که فعال هستند، حداقل فعالیت را دارند.

عنابستانی، اهمیت دیپلماسی عمومی را در دنیای امروز یادآور شد و گفت: دنیا گفتمان خود را به وسیله دیپلماسی عمومی به دیگر ملت ها صادر می کند اما دیپلماسی عمومی ما در این سال ها رهاشده بود. وزیر پیشنهادی امور خارجه توضیح دهد که برای فعال کردن دیپلماسی بین شهرداری‌های ایران و همتایان خارجی آنها و همکاری بین سمن‌های ایرانی و خارجی چه برنامه‌ای دارد.

وی افزود: رابطه با غرب را در چند کشور معدود خلاصه کردیم. اگر قرار است با غرب تعامل داشته باشیم؛ تروئیکای اروپایی تنها غرب نیست و ما از ظرفیت همه کشورهای اروپایی باید استفاده کنیم.

موافق وزیر پیشنهادی خارجه؛

علیزاده: وزیر پیشنهادی امور خارجه فردی خوش نام و با تجربه است

علی علیزاده نماینده مراغه به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: امروز وزارت خارجه علاوه بر تنظیم روابط خارجی در ایجاد امنیت کشور و برقراری ارتباط اقتصادی و حتی اشتغالزایی نقش آفرین است. فلذا لازم است که دقت کنیم چه کسی بر مسند این وزارت خواهد نشست.

موافق وزیر خارجه پیشنهادی؛

عمویی: امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه ای و بین المللی دارد

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه ای و بین المللی داشته و تجربیات ذی قیمت دارد و امیدواریم رای بالای مجلس پشتوانه کار او باشد.

امیرعبداللهیان: همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کار می‌گیرم

حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از برنامه های خود گفت: ما سعی خواهیم کرد با توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجه متوازن پویا و هوشمند داشته باشیم. بیشتر بخوانید

تاکنون بر اساس حروف الفبای وزرات خانه ها، صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها