سرایت زوال عقل بایدن به بلینکن؟

سرایت زوال عقل بایدن به بلینکن؟
دوشنبه 1 شهريور 1400 - 16:15

وزیر خارجه آمریکا هنگام صحبت درباره افغانستان به اشتباه در اشاره به غنی از کرزی نام برد، گافی که باعث شد بسیاری در فضای مجازی بپرسند «آیا زوال عقل بایدن مسری است؟»

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مانند رئیسش بایدن، در اشاره به اسامی دچار اشتباه شد. گافی که باعث تمسخر او در فضای مجازی شد و بسیاری پرسیدند «آیا زوال عقل بایدن مسری است؟»

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی‌بی‌اس» وقتی در حال صحبت درباره فرار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان به امارات بود، تماسی تلفنی را یادآوری کرد که با وی درست یک روز قبل از تسلط طالبان بر کابل داشت؛ اما به جای این که بگوید مکالمه‌ای با غنی داشته، به اشتباه به «حامد کرزی» سلف وی اشاره کرد که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور افغانستان بود.

بلینکن گفت: یک هفته به عقب برگردید. دولت سقوط کرد. و بهرحال، من روز قبل از آن با رئیس‌جمهور کرزی تماس تلفنی داشتم و او از قصد خود به گفته وی «مبارزه تا سر حد مرگ» برای من گفت. خُب، روز بعد، رفته بود (فرار کرده بود).

دولت بایدن

اخیراً بایدن در پاسخ به سوال مجری شبکه ای‌بی‌سی درباره تصاویر بی‌اعتنایی نظامیان آمریکایی به افغان‌هایی که سعی در سوار شدن به هواپیماهای این کشور در فرودگاه کابل داشتند و همچنین سقوط آنها در آسمان، با عصبانیت فقط گفت: «آن اتفاق برای چهار، پنج روز پیش بود!»

رسانه‌های آمریکایی اما این صحبت رئیس‌جمهور خود را گاف جدید وی لقب داده و نوشتند که از آن صحنه‌های هولناک در فرودگاه کابل فقط دو روز گذشته بود.

بایدن در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نام اشرف غنی را به اشتباه «کیانی» گفت. گافی که گفته شد احتمالاً به این دلیل بوده که وی نام اشرف غنی را با ( اشفق) کیانی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش پاکستان اشتباه کرد.

گاف‌ها و ضعف حافظه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدنش بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و منتقدانش را واداشته در سلامت روان و قابلیت‌های ذهنی او تردید کنند.

«رانی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید که هم‌اکنون یکی از نمایندگان کنگره آمریکا است، اخیراً ضمن ابراز نگرانی از سلامت روانی رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیش‌بینی کرد که بایدن قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود مجبور به استعفا شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها