مقام سوری: تحریم‌های آمریکا و اروپا، جنایت جنگی است

مقام سوری: تحریم‌های آمریکا و اروپا، جنایت جنگی است
سه شنبه 2 شهريور 1400 - 19:30

معاون وزیر خارجه سوریه گفت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ملت این کشور، جنایت جنگی است.

العالم - سوریه

«تیری ماریانی» قانونگذار فرانسوی و عضو پارلمان اروپا که در دمشق حضور دارد، در صدر یک هیأت، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به دیدار «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه رفت.

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد که طرفین سوری و فرانسوی در این دیدار، تحولات سوریه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

سوسان گفت: «پس از دستاوردهای میدانی در برابر تروریسم، امروز سوریه با تروریسم اقتصادی کشورهای متجاوز روبروست».

وی افزود: «اقدامات ظالمانه، یکجانبه و غیر قانونی علیه سوریه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و ساده‌ترین [مسائل] حقوق بشر است».

این مسئول سوری تصریح کرد که تحریمهای آمریکا و اروپا به سطح جنایت جنگی می‌رسد؛ زیرا «یکی از سلاحهایی است که در جنگ علیه سوریه از آن استفاده شده است و به زندگی و معیشت شهروند سوری آسیب زده است».

سوسان همچنین نسبت به تداوم برداشتهای نادرست اتحادیه اروپا در قبال اوضاع سوریه تأکید کرد که این مسئله به خاطر نداشتن استقلال و دنباله‌روی کورکورانه این اتحادیه از سیاستهای آمریکاست و به سود ملتهای اروپا نیست.

اعضای این هیأت اروپایی هم نسبت به برقراری امنیت و ثبات در خاک سوریه ابراز خوشحالی و تأکید کردند که آماده‌اند افکار عمومی اروپا را در جریان تأثیرات منفی تحریمها قرار دهند.

این هیأت تأکید کرد که باید این تحریمها کاملا رفع شوند و دولتهای اروپایی نیز سیاستهای اشتباه خود را در سوریه تغییر دهند.

در همین ارتباط، ماریانی اخیرا ضمن انتقاد از سیاستهای این کشور در قبال سوریه، مواضع رئیس جمهور فرانسه را در قبال خاورمیانه و سوریه منفی قلمداد کرد.

ماریانی گفت: «ماکرون با این اقدامات، به منافع فرانسه آسیب می‌زند. این، یک اشتباه سیاسی و به ویژه راهبردی است؛ به ویژه اینکه سوریه در جنگ [با تروریستها] پیروز شده است».

وی ادامه داد: «ارتش سوریه موفق شده است بیشتر اراضی سوریه را تحت سیطره تروریستها بود، بازپس بگیرد. لذا ما باید درس بگیریم و روابط خود را با سوریه و کشورهای منطقه از سر بگیریم».

این مسئول فرانسوی افزود، مواضع بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره بازسازی این کشور، بسیار هوشمندانه است و علت شکست غرب و آمریکا در افغانستان را عدم توانایی آنان در تغییر جامعه افغانستان عنوان کرد.

به گفته ماریانی، اسد بر این باور است که آمریکا و غرب، فقط به بُعد نظامی اهمیت دادند و بُعد اجتماعی را نادیده گرفتند و به همین دلیل، پس از ۲۰ سال، همه چیز از بین رفت. به همین دلیل است که اولویت رئیس جمهور سوریه، ارتقای سطح فرهنگ ملت سوریه است.

این مسئول فرانسوی خاطر نشان کرد، تحریمها مستقیما به ملت سوریه آسیب می‌ند و باعث می‌شود که زندگی مردم این کشور سخت‌تر شود.

وی تصریح کرد: «ما می‌توانیم تحریم افراد و نامهای مشخص را درک کنیم... هر چند که اشتباه باشد، ولی نمی‌توانیم تحریم گروهی ملت را بفهمیم. این یک مسئله جنائی است و سیاسی نیست».

این عضو پارلمان اروپا در پایان تأکید کرد: «سؤالات جدی در اروپا درباره واقعیت رخدادهای سوریه وجود دارد؛ به نحوی که بساری پی برده‌اند که وضعیت سوریه از آنچه به آنان گفته می‌شود، متفاوت است. زمان آن رسیده است که سیاستهایمان را تغییر دهیم».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها