گزارش لحظه به لحظه العالم از ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین نتایج رأی اعتمادمجلس

گزارش لحظه به لحظه العالم از ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ آخرین نتایج رأی اعتمادمجلس
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 08:34

جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

العالم _ ایران / سیاسی

جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 شهریور) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 222 نماینده آغاز شد.

از روز شنبه هفته جاری 9 جلسه صحن علنی مجلس درباره بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شده و امروز دهمین جلسه با این دستور کار است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کارهای را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت

بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

دفاع پایانی رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی

رای گیری درباره وزرای پیشنهادی

در ذیل مشروح اخبار آمده است؛

19:24 | آخرین نتایج رأی اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی سیزدهم (بیشتر بخوانید)

18:10 | آغاز رای گیری برای وزیران پیشنهادی

پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور و ترک صحن علنی مجلس از سوی آقای رئیسی، رای گیری برای 19 وزیر پیشنهادی آغاز شد.

17:52 | رییس جمهور برای دفاع از کابینه خود در مجلس حاضر شد (بیشتر بخوانید)

17:19 | سید حمید سجادی: تاکنون یک ریال پول از دو ومیدانی دریافت نکرده ام.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:

-هر وقت در گل گهر صحبت از پول کردند گفتم من در دو و میدانی از پول صحبت نمی کنم.
- سه ماه است فرزند 28 ساله ام با مدرک فوق لیسانس مشغول کار شده است.
- فرزند دیگرم سه ماه است درخواست مربیگری ورزشی داده ولی هنوز مشغول نشده است.
- اگر چند روز دیگر بررسی ها ادامه م کرد شاید یک تهمت جاسوسی هم به من می زدند./ صدا و سیما

16:03 | اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

مخالفان:

- یزدی‌خواه: آقای سجادی نتوانست رئیس فدراسیون دوومیدانی شود،چطور می خواهد رئیس فدراسیون ورزش شود؟ ایشان روحیه متمایل به اشرافی گری دارد.
- فروردین: ما نباید بگذاریم افراد ویژه خوار و مرفهین بی درد وارد کابینه شوند /ایشان وقتی جنگ تمام شد 19 سالشان بود ولی یک ساعت سابقه ایثارگری ندارد
- راستینه: آقای سجادی در معاونت وزارت ورزش سبب تعلیق بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی کشور شد و کشور را تا مرز تعلیق ورزش پیش برد

موافقین:

- کوچکی نژاد: نخستین بار است که در وزارتخانه ی ورزش و جوانان یک ورزشکار ملی و حرفه ای منصوب می‌شود
- فاضلی: فردی باید وزیر شود که از جنس ورزش باشد و نه سیاستمدار. یک کت و شلوار نو خریدن از ایران مال مشکلی نیست که از آن خرده گرفته شود.

15:29 | رای منفی کمیسیون فرهنگی به برنامه‌های سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

- ارزیابی کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان : توضیحات ایشان نظر کمیسیون را تامین نکرد ،اکثریت کمیسیون قانع نشدند و رای منفی دادند

14:58 | وزیر پیشنهادی نیرو: با برنامه‌ریزی مانع قطعی آب و برق می‌شویم

محرابیان:

- بنده مسئولیت اجرایی چندین سد را داشته‌ام
- مطمئن باشید در صورت کسب رای اعتماد تمامی دستورات برنامه را در دستور کار قرار خواهم داد
- قطعی‌های مکرر برق موجب اخلال در زندگی و کسب و کار مردم و تولیدکنندگان شده است، همچنین خاموشی‌ها باعث بیکاری و گرانی کالاها شده است
- ما مکلفیم علاوه بر جبران کمبودها طوری برنامه‌ریزی کنیم که در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.
- مهم ترین برنامه من در حوزه آب اصلاح نظام حکمرانی آب و نحوه تخصیص بر اساس اصل عدالت شفافیت و قانون مداری است که اعتماد عمومی را در مردم به وجود می آورد.

14:50 | مخالفان:

- حق‌وردی: سوابق تحصیلی محرابیان در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مرتبط با وزارت‌ نیرو نيست/ برنامه ارائه شده انشایی است و فاقد راهبرد است / اگر اصراری بر وزیر شدن ایشان بود بهتر بود در وزرات صنعت معرفی می شدند
- بانکی پور: برنامه وزیر پیشنهادی متمایز از برنامه های قبل وزارت نیرو نیست. محرابیان باید منابع برنامه خود را مشخص کند.
- طغیانی: وزارت نیرو در برابر درآمد ۴۲ هزار میلیارد تومانی ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارند.

موافقان

- رحیمی مظفری: کسی که امروز معرفی شده مردی بدون حاشیه و اهل تعامل است و جرات این را پیدا کرده که دربحرانی ترین شرایط وزارت نیرو را در دست بگیرد / برنامه ایشان کاملا عملیاتی است.
- محمد نژاد: جناب اقای رئیس جمهور انرژی و برق پاشنه آشیل دولت شما خواهد بود اقای محرابیان به دقت به این موضوع توجه داشتند.
- احمدی: محرابیان تا به امروز دو مرحله از مجلس رای اعتماد گرفته و انشاالله بار دیگر رای اعتماد می گیرد. او ۹۰۰ طرح و پروژه عظیم در حوزه های سد، پتروشیمی، توسعه مراکز نفتی و .. را اجرا کرده است.

11:40 | کمیسیون انرژی: برنامه وزیر پیشنهادی نیرو با اسناد بالادستی منطبق است

- برنامه پیشنهادی ایشان با اسناد بالادستی منطبق است و عملکرد گذشته ایشان هم نشان می‌دهد که می تواند به آن عمل کند.

10:50 | وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود:

بازگرداندن لوکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب نیازمند جراحی در سطوح مختلف است/ ریشه فساد را از وزارتخانه نفت خواهم کند

جواد اوجی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، 3 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: برادر عزیزم جناب آقای نادران به مسئله ای درخصوص اموال شخصی اینجانب اشاره کردند که لازم است توضیحاتی را مطرح کنم، نمایندگان عزیز در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان بیان می کنم؛ بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منصوب شده را به نام خودشان خواهم زد.

وی ادامه داد: اینجانب در جریان فعالیت 35 ساله خود در وزارت نفت تاکنون که در بنیاد مستضعفان فعال هستم با پاکدستی خدمت کرده و فردی فسادستیز هستم، همچنین قصد غربت کرده ام که با کمک شما نمایندگان فساد را از وزارتخانه نفت جمع کنم، لذا تاکید می کنم؛ هرگونه اموال که در فضای مجازی به من نسبت داده شده را به کسی که مدعی چنین چیزی است می بخشم و همچنین همینجا به نام او سند می زنم.

اوجی تصریح کرد: لحظاتی که در خانه ملت گفت وگو می کنم را توفیق الهی می دانم، همچنین از جناب آقای دکتر رئیسی که به اینجانب اعتماد کرده و بنده را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به محضر شما نمایندگان محترم معرفی کرد، تشکر و قدردانی می کنم.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم با بیان اینکه صنعت نفت یکی از اصلی ترین مزیت های اقتصادی کشور ما است، افزود: این صنعت با دارا بودن سهم بیش از 95 درصدی در تامین انرژی کشور و سهمی مهم در تولید ناخالصی ملی، نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند، این در حالی است که در شرایط تحریمی کشور، صنعت نفت در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارد.

وی اضافه کرد: عرصه های فروش نفت، فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی، تامین کالاهای خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این صنعت، عرصه های جهاد روزمره ما با استکبار جهانی است، البته این صنعت در عرصه تمام عیار اقتصادی در بخش های مختلف دچار چالش ها و آسیب هایی شده است که این مهم به علت مشکلات مزمن ساختاری، بی تدبیری ها، ناکارآمدی ها و فشارهای تحریم های ظالمانه دشمن بوده است که از حالت متعارف خارج شده، لذا بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب نیازمند تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی در سطوح مختلف است.

اوجی با تاکید بر اینکه به غیر از مسیر تحول راهکار دیگری برای برون رفت از وضعیت موجود باقی نمانده است، گفت: دست ملت بزرگ ایران هیچگاه از ابزار جهادی و راهکارها خالی نبوده است و در برابر مشکلات و چالش ها، امید و توکل ما در ابتدا به فضل و رحمت الهی است و بعد به مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل "ما می توانیم" همچنین ظرفیت فراوان کشور، جوانان انقلابی و استفاده از توان بخش خصوصی و حمایت شما نمایندگان محترم است.

وی افزود: در این روزها که خداوند متعال به بنده توفیق داد، برنامه های خود را خدمت شما نمایندگان محترم در جلسات کمیسیون ها، فراکسیون ها، اجتماعات و نشست ها ارائه کنم، از سویی بیان دغدغه ها و مشکلات از سوی شما عزیزان دقیقاً وجه مشترک چالش های فراروی این صنعت است، مشکلاتی که شما عزیزان در جلسات با بنده مطرح کردید، چالش ها و مشکلات همین صنعت است، این مشکلات عبارتند از؛ فروش نفت خام و میعانات که به دلیل تحریم های ظالمانه به شدت کاهش پیدا کرده است که البته در برنامه ها اعلام کرده ام چه راهکاری برای برون رفت از این مشکل دارم.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم افزود: توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از این میادین از چالش ها و مشکلات امروز صنعت نفت است، سرمایه گذاری در صنعت نفت که در این چند سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده، حفظ و نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور و ناترازی گاز از دیگر مشکلات است، همچنین پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش به خصوص در صنایع تکمیلی پتروشیمی، بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات صنعت نفت که عمری بالاتر از 50 سال دارد، ساماندهی یارانه پنهان حامل های انرژی و... را باید به این مشکلات افزود.

وی اضافه کرد: توجه جدی به نیروهای انسانی و ساماندهی آنها و نیروهای ارکان ثالث یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار را باید به این مشکلات افزود. توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه، متوازن و پایدار، مبارزه با فساد که عمده موضوع مطرح شده در جلسات بود، مورد توجه بنده است که ان شالله به کمک شما ریشه فساد را از این وزارتخانه خواهیم کند.

وی ادامه داد: استفاده از مدیران کارآمد، انقلابی و فسادستیز، حمایت از ساخت داخل، ارتقاء و اثربخشی دانشکده صنعت نفت، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و دیپلماسی قوی انرژی از جمله مواردی است که دغدغه نمایندگان بوده و چالش‌های اصلی امروز صنعت نفت است و رویکرد اصلی در برنامه پیشنهادی در صورتی که رأی اعتماد را اخذ کنم توجه به همین دغدغه‌ها و مشکلات و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

اوجی افزود: هر چند که دستاوردها و زحمات پرنسل خدوم صنعت نفت طی سال ها برای تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی را در بحران جنگ اقتصادی نباید نادیده بگیریم.

وزیر پیشنهادی نفت در تشریح اهداف برنامه‌های خود در وزارت نفت گفت: تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات؛ پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران، میزان صادرات نفت و گاز و میعانات گازی، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند و برون رفت از تحریم‌ها و احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و حرفه‌ای است که با حمایت و پشتیبانی دولت، مجلس انقلابی و شورای عالی امنیت ملی عبور از این شرایط سخت امکان‌پذیر خواهد بود و وزیر نفت برای مقابله با تحریم‌ها باید رویکرد فعال در پیش بگیرد یا موضع انفعالی و منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین‌المللی باشد و روی دشمن برای رفع تحریم ها حساب باز کند و یا به توانمندی جوانان برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تکیه کنیم؟

وی یادآور شد: اطمینان می‌دهم که با عنایت خداوند و با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند و پتانسیل همه نیروهای خدوم کشور رویکرد فعال برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در پیش بگیرم و با استفاده از روش‌های موجود، تجربیات گذشته و سایر روش‌ها که به دلیل سوء استفاده دشمن ، امکان بازگو ندارند اقدامات مهمی را برای فروش نفت در پیش بگیرم و از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی در تحقق این مهم استفاده خواهم کرد.

اوجی ادامه داد: در رابطه با روش تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری در کشور؛ در زمان فعالیتم در گاز، این صنعت تحریم شد و واردات و فروش فرآورده‌های گاز به لطف الهی با تهاتر کالا با گاز وارداتی تحریم‌ها را دور زدیم و بهترین روابط را با ترکمنستان داشتیم و هیچ مشکلی در واردات گاز و همین طور فروش نفت نداشتیم.

وزیر پیشنهادی نفت با تأکید بر اینکه بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهم کرد، گفت: برای انجام و تحقق این مهم نیاز به اصلاح بودجه 1400 است که آن را به صورت متمم در اسرع وقت تقدیم مجلس خواهیم کرد البته در بحث فروش نفت که دغدغه نمایندگان است با اراده جدی برای فروش و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها این مهم را انجام خواهیم داد؛ دومین اقدامی که در دستور کار قرار خواهم داد و به رئیس جمهور قول دادم توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز است، به طور کامل بر قراردادها اشراف دارم، منابع و ذخایر زیرزمینی، نفت و گاز جزو انفال و متعلق به تمامی مردم است بنابراین از انجام هر اقدامی که منجر به افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت و متناسب با ذخایر موجود کشور است، دریغ نخواهم کرد.

وی یکی از برنامه‌های خود را جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی، جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن دانست و افزود: پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور و تأمین سوخت مورد نیاز با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی که دغدغه بخشی از نمایندگان است را مورد توجه قرار خواهم داد. در زمان فعالیتم در شرکت گاز به بیش از 15 هزار روستا گازرسانی شد و 40 هزار روستا را هم در دستور کار داشتم، در زمینه تأمین سوخت مورد نیاز، افزایش ذخیره سازی گاز در مخازن طبیعی که متأسفانه مغفول مانده است، تنها دو میلیارد به دو مخزن گازی، ذخیره سازی انجام شده و شرکت ملی گاز در طول 50 سال عمر خود به لطف الهی و همکاران در همان زمان فعالیتم، تکمیل طرح‌های پالایش گاز، احداث خطوط انتقال گازرسانی به صنایع جدید و تعیین تکلیف قرارداد واردات گاز از کشور ترکمنستان، اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی از جمله مواردی خواهد بود که در دستور کار قرار خواهم داد؛ در حال حاضر به اصلاح الگوی مصرف توجه نمی‌شود و همچنین اصلاح نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی پرمصرف را در پیش خواهم گرفت.

وی افزود: یکی از راهکارهای دور زدن تحریم ها کاهش خام فروشی و تبدیل نفت به فرآورده است که در این مسیر برنامه های ویژه ای در وزارتخانه تدوین شده و قانون حمایت از صنایع پایین دستی مصوب مجلس می تواند ما را در حمایت از زنجیره تولید در این حوزه کمک کند.

اوجی ادامه داد: توسعه پترو پالایشگاه ها و تامین منابع مالی برای توسعه در صنعت نفت و صنعت تامین و سرمایه گذاری ساختارمند برای جذب و تشویق سرمایه گذاران مردمی و مردمی سازی اقتصاد نفت و گاز و محقق شدن تهاتر نفت خام و میعانات با پیمانکاران و همچنین تامین مالی از محل سپرده های صندوق توسعه ملی و پارک ها و بنگاه ها از دیگر برنامه های راهبردی پس از تصدی وزارت نفت است.

وزیر پیشنهادی نفت خاطرنشان کرد: استفاده از توافق جامع با کشورهای همسو و حفظ سرمایه انسانی موجود در صنعت نفت و مهندسان و کارکنان متخصص و توانمندی که در سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و شاهد خروج آن ها بودیم بخش دیگری از برنامه های آتی من در وزارت نفت خواهد بود. ضمن آنکه توجه ویژه به ارکان وزارت نفت نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شفافیت و مبارزه با فساد در وزارت نفت که گلوگاه سرمایه ها در کشور است بسیار مهم و حیاتی است، گفت: برخورد با فساد و مدیریت تعارض منافع و تقویت شفافیت در قراردادها و استقرار تجهیزات شفاف سازی و اندازه گیری و جایگزین کردن مقررات و به روزرسانی سامانه هوشمند کارت سوخت بخشی از برنامه ها در جهت ارتقاء شاخص های شفاف سازی و توسعه فساد ستیزی است.

اوجی توجه به مسئولیت های اجتماعی و محرومیت زدایی را یکی دیگر از رسالت های صنعت نفت دانست وگفت: من خود را نماینده مناطق محروم می دانم و مسئولیت اجتماعی و توجه به محرومان در برنامه های خود قرار دادم و اختصاص بخشی از درآمدهای صنعت نفت به اجرای پروژه های محرومیت زدایی و تامین قیر برای راه های روستایی را در دستورکار قرار داده ام.

وی با بیان اینکه ارتقاء فناوری و توجه به دانش بومی اولویت وزارت نفت در دوره جدید خواهد بود، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان و خرید تضمینی کالاهای استراتژیک صنعت نفت در دستورکار وزارت نفت قرار خواهد گرفت و در همین راستا دستورالعمل هایی برای حمایت از دانشمندان جوان و علوم نوین بومی و داخلی تدوین خواهد شد، همچنین رونق دیپلماسی انرژی و نقش آفرینی موثر در مجامع بین المللی نفت، گاز و انرژی و روابط سازنده با کشورهای همسایه در بهره برداری از میادین مشترک یکی دیگر از راهبردهای کشور در دور جدید وزارت نفت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: تنظیم سازمان های نفتی زیرمجموعه و تنظیم اساسنامه شرکت صنایع پتروشیمی و تعیین تکلیف نقش دولت در سازمان های تابعه نفت و اصل مالکیت بر شرکت های نفت و شفاف سازی رابطه مالی دولت نیز در برنامه ها به طور جدی و دقیق تدوین شده است.

وی در پایان تاکید کرد: لازم است یک بار دیگر در خصوص منابع و دارایی های خود شفاف اعلام کنم من خودروی شخصی خود را اعلام کرده ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی دهم چیست چون نمی دانم و هرگز نداشته ام.


10:39 | وزیر پیشنهادی گردشگری در دفاع از برنامه‌های خود:

میراث فرهنگی به دلیل فقدان یک نگاه ایدئولوژیک دچار عقب‌ماندگی شده است/نگاه سیاسی و قبیله ای آفتی برای حوزه گردشگری است

سید عزت‌الله ضرغامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، 3 شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: از بیش از 200 نماینده‌ای که در موافقت با وی ثبت نام کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: ابتدا مطایبه کوچکی برای تغییر ذائقه همکارانم می‌کنم که مبنای عرایض بنده نیز هست، می‌گویند یک بنده خدایی برای گزینش رفت که امتحان دهد آن پرسشگر برای آنکه سوالات سختی از او بپرسد به او گفت یک شعر عرفانی بخون که در آن کلمه «میگو» وجود داشته باشد، او هر چه فکر کرد شعری پیدا نکرد، کسی آمد به او گفت یک پولی به من بده، من به تو شعر می‌گویم، گفت «بخوان حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را» گفت این «می گو» که آن «میگو» نیست، گفت بله می‌دانم اما کار را راه می‌اندازد. حکایت آسیب‌های مدیریتی ما در حوزه مدیریتی امروز کشور ما آن است که به دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی ترین مشکلات و مسائل جاری کشور می‌رویم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت سیزدهم ادامه داد: این نگاه ممکن است کار ما را راه بیندازد اما چون به این روش عادت کرده‌ایم مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند، لذا کارهای تحولی و بزرگ بر هم زدن ساختارهای پوسیده و ناکارآمد که مثل بختک بر سر این مردم آمده و به کیمیا تبدیل شده، دیگر با این تفکر که به همه ما مربوط می‌شود و نظام مدیریتی ما را دچار اشکال کرده‌ایم، تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی افزود: امیدواریم امروز با مجلس انقلابی و متخصص که در طول دوره‌های گذشته جایگاه خوبی داشته است و به همراه دولت مردمی و ضد فساد و تحول گرایی که با رأی مردم بالا آمده، همچنین قوه قضائیه هوشمند و آگاهی که تجربه بسیار ارزشمندی در این حوزه‌ها دارد، از این فرصت استثنایی بهره ببریم و بتوانیم کارهای بزرگ، تحولی و اساسی آن‌ گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب از ما توقع دارند، انجام دهیم.

ضرغامی اضافه کرد: وزارتخانه جدید‌التأسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهمی است، هر کدام از بخش‌های زیرمجموعه آن ظرفیت یک نهاد یا وزارتخانه مستقل را دارد اما به جهت هم‌پوشانی و هم افزایی با یکدیگر قانونگذار محترم آنها را در دل یک وزارتخانه آورده که مأموریت‌های مهم تعریف شده برای آن همچون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهد و از این ظرفیت استفاده شود اما آیا واقعا به همین ظرفیت‌ها ختم خواهد شد. بنده با توضیحاتی که خدمت شما خواهم داد به خصوص در بخش گردشگری، متوجه خواهیم شد بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی مرتبط با این وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که من این مسئولیت را پذیرفتم به غیر از تجربیات مدیریتی فرهنگی که در این خصوص دارم به ارتباط این مجموعه‌ها با وزارت ارشاد منتهی می‌شود چرا که مستحضر هستید بسیاری از این مجموعه‌ها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد بودند.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی که اکنون به عنوان گردشگری بخش مهمی از این وزارتخانه است در گذشته زیرمجوعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود و بنده هم در معاونت امور رسانه ها و امور مجلس که این بخش ها را به یکدیگر وصل می‌کرد با این حوزه‌ها آشنایی دارم اما فقط مربوط به این بخش ها نیست لذا بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همراهی داشته باشند و امیدوارم این تجربه بنده به کار بیاید و یک نگاه ملی و فرابخشی به این مجموعه داشته باشیم.

ضرغامی توضیح داد: این وزارتخانه به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری جامعه را همراه و همگرا کند دچار عقب‌ماندگی شده و محجور و مغفول است در حالی که با کمی تلاش می تواند به عنوان مهمترین بستر برای صدور انقلاب، صدور ارزش‌های انقلابی و اسلامی برای کشور شود البته در کنار بسیاری از دستاوردهای اقتصادی که برای کشور خواهد داشت. نگاه من به اضلاع این مثلث مساوی، ترازمند و متعادل است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارند و این سه قسمت مکمل به هم بوده و با هم هم‌‌افزایی دارند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم ادامه داد: بنده برنامه‌های خود را در 30 صفحه کپی و در اختیار نمایندگان قرار داده‌ام. سعی کرده‌ام متن روانی باشد و در آن علاوه بر تشریح وضعیت موجود به تفکیک نقاط قوت و ضعف، تهدید و فرصت، احصاء شده‌ام. این برنامه‌ها بعد از جلسات متعدد با جدی‌ترین کارشناسان، نخبگان و اساتید دانشگاه و افراد باتجربه در حوزه فعالیت این وزارتخانه و در جبهه انقلاب که خوشبختانه در سال‌های اخیر تجربه بسیار خوبی داشته‌اند، تهیه شده است. هر چند فایل برنامه‌های من در رسانه‌ها منتشر شد و در همین رسانه‌ها و کلاب هاوس‌ها مورد تحلیل قرار گرفت که بسیاری از صاحبنظران این برنامه را قابل دانستند و من از همه آنها تشکر می‌کنم.

ضرغامی افزود: چون نمایندگان نکات بسیار خوبی را به لحاظ ملی، استانی، بخشی مطرح کردند 64 محور مهم را استدلال و 28 پیشنهاد جدید و ارزشمند را استخراج کرد، که امروز در اختیار کمیسیون ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مردم بدانند که بسیاری از درس های جدی کارشناسی در حوزه های تخصصی انجام شده و در صحن علنی با توجه به وقت محدود به ارجاعات، تعلیقات و هماهنگی ها می پردازند بنابراین بحث هایی که نمایندگان مطرح می کنند ممکن است برای مردم اجمال و سربسته باشد.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد میراث فرهنگی گفت: این حوزه تمدن و هویت ماست آن هم در دوره ای که بی هویتی توسط رسانه های پر نفوذ نوین تبلیغ و ترویج می شود؛ جوان و نوجوان ما باید با این پیشینه تمدنی آشنا شوند.

ضرغامی یادآور شد: میراث فرهنگی چه ملموس و چه ناملموس هردو فوق العاده ارزشمند هستند و در حوزه ملموس 32 هزار اثر تاریخی و فرهنگی و در حوزه ملموس هزار و 900 ثبت شده داریم؛ میراث فرهنگی ناملموس به رفتارها، آداب، گویش ها و فرهنگ برمی گردد و ایرانی ها صاحب بهترین فرهنگ ناملموس در سطح جهان هستند و علت آنکه آن طور که شایسته است نتوانستیم در این حوزه توفیقی کسب کنیم این است که وظایفمان را به درستی انجام ندادیم.

وی افزود: آیات قرآنی به ما مسیر میراث فرهنگی را نشان می دهد و در سوره مبارکه حجر که در مورد قوم لوط است وقتی عذاب الهی آمد و این قوم را نابود کرد ما خرابه های قوم لوط را بر سر راه قرار دادیم تا کاروانیان ببینند و مایه عبرت شود بنابراین میراث فرهنگی باید سر راه و در دسترس باشد اما نیست همچنین باید به درستی معرفی شوند اما این بخش مهم کار رسانه ای جدی آن هم توسط رسانه های نوین می خواهد و باید پیام آن ها را منتقل کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این میراث چندین هزار ساله ما در قبل و بعد از اسلام دارای پیام هستند و اگر کاخ شاهان را مشاهده کنیم هم عبرت دارد و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی به تخت جمشید می رویم اقتدار ایرانیان را مشاهده می کنیم اما در کشور ما در طول این سال ها این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریان دو قطبی شده در حالی که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی هم افزایی این بخش را مطرح می کنند و رهبر معظم انقلاب هم بهترین و دقیق ترین تعبیرها را دارند.

نگاه سیاسی به حوزه گردشگری یک آفت بزرگ است/ گردشگری جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی است

ضرغامی در ادامه به برنامه های خود برای ایجاد جاذبه های تکمیلی و گردشگری خانواده محور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد و به آن مسئولیت می دهیم تا با نظارت مناسب این بخش را ساماندهی کند.

وی به توضیح برنامه های خود در حوزه صنایع دستی پرداخت و اظهار کرد: از 460 صنعت دستی هنری در سطح جهان 370 صنایع دستی هنری را در ایران داریم و علی رغم این ارزش بالا، به دلیل مشکلات بازاریابی ، معرفی و فروش این بخش مغفول مانده است. همچنین در رقابت با کشورهای دیگر به لحاظ قیمت تمام شده و دلالی های صورت گرفته و همچنین فقدان برندسازی مشکل جدی در این حوزه داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عدم کاربردی بودن بخشی از صنایع دستی سبب شده تا بخشی از آنها جنبه تزئینی پیدا کند و با توجه به مشکلات از سبد خرید مردم حذف شود. ما همچنین در حوزه مشاغل خانگی که در این بخش تاثیر بسیاری دارد، مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به قانون است، لذا با توجه به قانون فعلی و مکمل این بخش، اصلاحاتی صورت خواهیم داد.

وی ادامه داد: با تامین منابع اولیه ارزان و در دسترس و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا، مشکلات این حوزه را برای تقویت و توسعه صنایع دستی در برنامه خود پیش بینی کردیم. صنعت گردشگری، صنعت پیشران با خدمات متنوع و گسترده است و درآمد بسیاری از کشورها از این حوزه تامین می شود. براساس آمار 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی مربوط به حوزه گردشگری است و 10 درصد کل اشتغال جهانی در این بخش است. در واقع از هر 5 شغل ایجاد شده یکی مربوط به حوزه گردشگری است و میانگین رشد ناخالص جهانی 3 درصد است و در حوزه گردشگری 4.6 درصد، که متاسفانه این آمار در ایران بسیار متفاوت و با فاصله از آمار جهانی است.

ضرغامی یادآور شد: صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است و ارتباطی با تحریم ندارد، لذا با تقویت این بخش می توان اشتغالزایی و ارزآوری را سرعت بخشید. با بررسی مزیت رقابتی بین کشورهای همسایه به این نتیجه می رسیم که با وجود افزایش بهای دلار در کشور ما گردشگری توسعه نیافته، هر چند در کشورهایی چون امارات، بحرین، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن درآمدهای بالایی از گردشگری کسب می کنند، اما ما به کشورهایی چون لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه هستیم.

این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری بیش از سایر بخش ها می تواند به افزایش سرمایه گذاری در کشور کمک کند، بیان کرد: حوزه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی، روستایی، سلامت، کشاورزی، کسب و کار، خوراک، آموزش، ورزشی، کوهستانی، حلال و مذهبی، ماجراجویانه، شهری و دریایی، امکان تقویت و توسعه در کشور ما را دارد.

وی با اشاره به جلسه ای که اخیراً با نمایندگان استان هرمزگان داشت، گفت: این استان 1100 کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به 30 درصد رسیده است. این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.

ضرغامی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می پندارند که به خاطر محدودیت ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می تواند برای ما درآمدزا باشد.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم تصریح کرد: این حوزه جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است. ما می توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می توانیم وزارتخانه ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.


9:10 |صلاحیت ضرغامی در مجلس بررسی شد/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی گردشگری چه گفتند؟

صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه 3 شهریور ) و عصر دیروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد هر چند برخی نمایندگان در مخالفت با وی صحبت کردند اما یکی از موافقان مطرح کرد که 200 نماینده برای صحبت کردن به عنوان موافق وی ثبت نام کرده‌اند.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این بررسی گزارش خود را در تائید صلاحیت ضرغامی قرائت کرد. حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش گفت: با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

این گزارش همچینین می افزاید: در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.

در ادامه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی قرائت شد که در آن تاکید شده بود که کمیسیون ضرغامی را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.

مخالف: ضرغامی وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد

محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد؛ ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رئیس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

* ضرغامی توجه جدی به جذابیت های گردشگری ایران نداشته است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی که از 5 دقیقه وقت باقی مانده احمدی بیغش استفاده می‌کرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است؛ آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به ضرغامی بیان کرد: میزان انطباق و همسویی برنامه های حضرتعالی با اسناد بالادستی فقط ۶۷ درصد می باشد، در ارزیابی برنامه های حضرتعالی بر اساس معیارهای عمومی همچون شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و …۶ مورد از ۹ مورد ضعیف و یا متوسط ارزیابی شده است، فارغ از غلط های املایی عجیب و غریب در برنامه های شما که گویا خیلی این حوزه را جدی نگرفته اید، باید بگویم برنامه شما بیشتر به یک گزارش توصیفی ناقص از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است؛ البته در حوزه میراث فرهنگی از یک انسجام نسبی برخوردار بود.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

موافق: ضرغامی فردی متخصص و ایده‌پرداز است

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است.

وی در بخشی از دلایل موافقت خود گفت: ضرغامی فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است که گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود و با توجه به سوابق عملکردش در رسانه ملی گزینه خوبی برای رفع دغدغه‌ها در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رضایی خاطرنشان کرد:‌ برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی تأیید شده و طرح‌هایی همچون گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری دریایی مورد تأکید وی است.

وی تأکید کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارات آن بر صنعت گردشگری ، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب داریم که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهکارهای خوبی را در این زمینه آماده کرده است.

* گردشگری در ایران یک فرد رسانه‌ای و تبلیغی می‌خواهد

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگتری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی افزود: اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی را آغاز کنیم نیازمند نشان دادن بیش از پیش فرهنگ به داخل و خارج از کشور هستیم و برهمین اساس باید بهترین استفاده را از ابزارهای مختلف کنیم.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: تمدن و فرهنگ بهترین ابزار برای دیده شدن ایران اسلامی به جهانیان است و وقتی طبق نظر یونسکو، ایران سومین کشور دنیا از حیث میراث فرهنگی و آثار تمدنی است باید بکوشیم از ابزارهای مختلف برای شناسایی بیشتر کشورمان به دنیا داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیازمند شناسایی فرهنگ، تمدن و شناخت توسط فردی رسانه‌ای هستیم؛ برای توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ابزار سفر و رسانه هستیم ضمن اینکه باید فردی استراتژیک برای این کار در نظر گرفته شود که مفهوم امنیت و روابط بین‌الملل و رسانه را بشناسد که این موضوع در آقای ضرغامی متبلور است که او اهل تعاملات اجتماعی و کارکردهای فرهنگی است که توانسته روابط خوبی با وزارتخانه‌های متعدد و دولت‌های مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: تمدن دینی، ایرانی و مذهبی موضوعی است که می‌توانیم به جهانیان آن را بشناسانیم.

نماینده مشهد در مجلس در پایان گفت: قبلاً افراد تک بُعدی در میراث فرهنگی گمارده می‌شدند که آنجا را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند.

* ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سخنانی اظهار داشت: ویژگی بارز ضرغامی، مردمی بودن و تحول گرایی است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است، افزود: برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین افراد برای این وزارتخانه معرفی شده است و از این بابت باید از رئیس جمهور تشکر کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق خودشان خواستند اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال ببرند، اما عزت و ذلت دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات آقای ضرغامی را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده که از جمله آن توسعه شبکه های تلویزیونی در دوره ریاست او بر این سازمان است.

ضرغامی: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند

بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف که البته عصر دیروز مطرح شده بود و در ادامه این بررسی سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.

بر اساس این گزارش اخذ رای درباره اعتماد به ضرغامی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز و بعد از اتمام بررسی صلاحیت دیگر وزرای باقی مانده انجام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها