آیا بایدن به خاطر خروج هرج و مرج‌گونه آمریکا از افغانستان پاسخگو می‌شود؟

آیا بایدن به خاطر خروج هرج و مرج‌گونه آمریکا از افغانستان پاسخگو می‌شود؟
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 18:06

پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد درصدد پاسخگو کردن مقامات کاخ سفید درخصوص هرج و مرج ناشی از خروج آمریکا در افغانستان، کارشناسان سیاسی به بیان دیدگاه‌های‌شان درباره مواضع آمریکایی‌ها درخصوص اوضاع جاری افغانستان پرداختند.

العالم- نظرکده

مسئولان در انجمن "اتحاد برای دموکراسی خاورمیانه" می‌گویند، عقب‌نشینی غیرکارشناسی ایالات متحده از افغانستان باعث نارضایتی ملت آمریکا شده و آنها خواستار آن هستند که مقامات کشورشان درباره هرج و مرج جاری در افغانستان توضیحات دهند.

این مسئولان تصریح کردند، ایالات متحده از مدت‌ها پیش درصدد عقب‌نشینی از افغانستان بوده است. آمریکا وارد افغانستان شد و این کشور را به سمت هرج و مرج و ویرانی سوق داد.

به گفته این مسئولان،دلیل خشم ملت آمریکا نحوه عقب‌نشینی نیروهای کشورشان از افغانستان است؛ آنها نمی‌خواهند این نیروها با سرافکندگی و شکست از یک جنگ برگردند.

آنها خاطرنشان کردند، برنامه دولت ترامپ درخصوص افغانستان مبتنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکا و باقی ماندن تعدادی از آنها برای کمک به ارتش افغانستان بود مشروط بر اینکه دولتی جدید در این کشور تشکیل شود. ولی بایدن با تصمیم خروج از افغانستان، باعث این هرج و مرج شده و ملت آمریکا مسئولان این هرج و مرج را پاسخگو خواهند کرد.

کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کردند پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، واشنگتن طرحی ارائه بدهد؛ زیرا هرگز دولت واشنگتن به خاطر فشار و یا نارضایتی ملت آمریکا از کشوری خارج نمی‌شود.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند، ایالات متحده با طالبان درباره خروج از افغانستان توافق کرده است و آنچه در این کشور اتفاق افتاد به معنای واقعی تسلیم شدن بود و نمی‌توان گفت که ایالات متحده از طالبان ناراضی است بلکه آن از طالبانِ نسخه جدید استقبال می‌کند.

کارشناسان روابط بین‌الملل ابراز عقیده کردند، ایالات متحده که داعیه‌دار دفاع از حقوق بشر و دموکراسی است امروز به خونریزی و کشتار در افغانستان اهمیتی نمی‌دهد و برای آن مهم نیست که نظام سیاسی این کشور چه ساختاری و ماهیتی خواهد داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها