سخنگوی طالبان: زنان حق آموزش، کار و مالکیت دارند

سخنگوی طالبان: زنان حق آموزش، کار و مالکیت دارند
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 18:15

سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای به شرح مواضع داخلی و بین‌المللی این گروه پرداخت و مدعی شد که گفت‌و‌گو و تفاهم اساس کار طالبان در سیاست داخلی است.

العالم - جهان اسلام

«نعیم وَردَک» سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که طالبان از تمامی کشورها می‌خواهد که به افغانستان و مردم این کشور کمک کنند و مدعی شد که طالبان در طول ۲۰ سال گذشته در معرض حملات رسانه‌ای قرار داشته و فرصت دفاع از خود را به جز در سه سال اخیر را نداشته است.

او با بیان اینکه ترکیه کشور مهمی در جهان است، روابط میان افغانستان و ترکیه را تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت که طالبان خواستار ادامه ارتباطات خود با این کشور و توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و ترکیه می‌تواند نقش مهم، سازنده و مثبتی در افغانستان و بازسازی این کشور داشته باشد.

«نعیم وردک» در پاسخ به اینکه آیا طالبان به حمایت ترکیه نیاز دارد، گفت: «تردیدی در این نیست. مردم ما از ۴۰ سال پیش تاکنون در شرایط جنگی به سر می‌بردند و اکنون به کمک نیاز دارند و از تمامی کشورها به خصوص ترکیه می‌خواهیم که به مردم و کشورمان کمک کنند.»

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افزود: «دو اصل مهم در روابط ما ملاک است. اصل اول اصول دین اسلام و اصل دوم منافع عالی کشور و مردم است و در چارچوب این دو اصل خواستار روابط نیک، سازنده و مثبت هستیم.»

شرایط داخلی افغانستان

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در خصوص اطمینان این گروه از شرایط داخلی و خارجی افغانستان گفت که نمی‌توان به طور دقیق از طریق سخنان به چیزی پی برد، اما عملکرد و اقدامات چیزی است که می‌توان از خلال آن به نقطه نظر اطمینان‌بخش چه در داخل و خارج افغانستان رسید.

«نعمی وردک» مدعی شد: «ما در داخل مشکلات زیادی نداریم چرا که با مردم هستیم و مردم نیز همراه ما هستند و همدیگر را می‌شناسیم. بزرگترین مشکل کشور ما جنگ است و به خاطر آن روند زندگی مردم در همه سطوح آن مختل شده است.»

او افزود: «اما می‌توانیم که به جنگ تحمیلی ۲۰ ساله فائق آییم و این آرزوی تمامی مردم افغانستان است که روزی را ببینند که دیگر جنگ نباشد. ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم و مطمئنیم که مردم می‌توانند کشورشان را دوباره بسازند.»

شرایط خارجی

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مورد موقعیت منطقه‌ای و جهانی طالبان و ارتباطات این گروه گفت: «در خارج از ۱۰ سال پیش به شکل دقیق و از ۱۵ سال پیش با کشورها و سازمان‌های مختلف چه همسایه و غیر همسایه در ارتباط هستیم.» او اشاره‌ای به نام این کشورها و سازمان‌ها نکرد.

به گفته وی، طالبان توانسته در طول این‌ سال‌ها با طرف‌های مختلف خارجی به تفاهماتی برسد و همزمان مشکلات و اختلافات زیادی نیز در این میان وجود دارد.

او افزود: «اگر برخی خود را نزدیک کرده و پشت میز بنشینند و فرصت گفت‌و‌گو و تفاهم‌سازی پیش آید، بسیاری از سوءتفاهمات رفع خواهد شد. ما این واقعیت را در گفت‌و‌گوهایمان با برخی کشورها تجربه کردیم و مدتی با یکدیگر در ارتباط بودیم؛ [پس ازاین گفت‌و‌گوها] آن‌ها تعجب کرده و می‌گفتند: ما چیز دیگری شنیده بودیم و هنگامی که با شما پشت یک میز نشستیم برعکس تمام شنیده‌هایمان را دیدیم.»

«نعیم وردک» همچنین گفت: «در ارتباط با خارج افغانستان، ما به همگان این اطمینان را می‌دهیم که میان ما و برخی کشورها ارتباطاتی برقرار شده و برخی موارد از جمله موضوع مواد مخدر مطرح شده است و توانسته‌ایم که این مسائل تا حدودی را حل و فصل کنیم. موضوع مواد مخدر نیاز به کمک تمامی کشورها و طرف‌ها و جامعه جهانی دارد.»

حقوق زنان و اقلیت‌ها

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به خبرگزاری آناتولی گفت که در عقیده طالبان حقوق زنان و اقلیت‌ها محترم شمرده می‌شود.

او افزود: «این عقیده بر مبنای دین اسلام است و ما به طور کامل به حقوق زنان التزام داریم و آن‌ها حق آموزش، کار و مالکیت دارند. از این ناحیه به همه اطمینان می‌دهیم. نمی‌گوییم که اوضاع در عرض یکی الی دو روز درست می‌شود اما فرصت می‌خواهیم تا مشکلات را حل کنیم.»

نعیم وردک سپس مدعی شد که طالبان در طول ۲۰ سال گذشته در معرض حملات و تبلیغات رسانه‌ای بوده و جز در سه سال اخیر در مقابل هیچ فرصتی برای دفاع از خود نداشته است.

سیستم حکومتداری

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پاسخ به این سؤال که نوع سیستم حکومت در آینده چگونه خواهد بود، گفت: « در حقیقت و بی تردید حکومت آینده اسلامی خواهد بود و اسلامی بودن نیز از خلال حکومت مردم با ارزش‌ها و سنت‌هایشان تحقق می‌یابد و بیش از ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمان هستند.»

او با بیان اینکه اشغالگران در تغییر عقیده و سنت‌های مردم افغانستان با شکست مواجه شدند؛ افزود: « گفته‌ایم که حکومت ما باید اسلامی باشد. اما در پیاده سازی نوع اسلام و چگونگی تطبیق آن یک مسیر واحد وجود ندارد. انتخابات یا غیر آن فقط وسیله است نه هدف.»

نعیم وردک تأکید کرد: «ما مردم افغانستان دور هم خواهیم نشست و فکر خواهیم کرد که چه نوع حکومتی متناسب جامعه ماست. این کشور با هر کشور دیگری تفاوت دارد و این مسائل باید مد نظر قرار گیرد و اکنون آن‌چه برای ما در اولویت قرار دارد ثبات و امنیت و آزادی مردم ماست.»

سیاست گفت‌و‌گو

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در خصوص فرار برخی از مردم افغانستان از این کشور همزمان با تسلط این گروه، گفت که این مسأله ارتباطی به طالبان ندارد و در حقیقت برخی کشورهای غربی به خصوص آمریکا مردم را برای خروج از افغانستان تشویق می‌کنند.

او افزود: «ما جامعه خود را می شناسیم. اگر به یکی بگوییم که می خواهیم تو را بدون ویزا به آمریکا ببریم، قطعا خواهد رفت. بسیاری را که با ما جنگیده و مجاهدین را کشته‌اند را دستگیر کرده‌ و سپس آزادشان کرده‌ایم و اکنون از آن‌ها حمایت کرده و امنتیشان را تأمین می کنیم.»

نعیم وردک تأکید کرد: «زمانی که بزرگان و رهبران دولت سابق در امنیت به سر می‌برند و کسی کاری به کارشان ندارد، طبعا مردم عادی تکلیفشان مشخص است.»

او گفت‌و‌گو و تفاهم را اصلی اساسی حل مشکلات در افغانستان دانست و گفت که از ابتدا این سیاست در دستور کار بوده و این روش همواره نیز موفقیت خود را نشان داده است.

نعیم وردک افزود: «طبیعتا مدتی در کشور جنگ بود؛ اما بیشتر ولایات از طریق تفاهم با اهالی به دست آمد. بنابراین شما شاهد بودید که حاکم ولایت قندهار پس از دو روز آمده و کنار حاکم جدید نشست. این سیاست موفق و حکیمانه است.»

او در بخش پایانی مصاحبه خود به بحث امنیت فرودگاه کابل پرداخت و گفت که این فرودگاه در خاک افغانستان قرار دارد و یک موضوع حاکمیتی است و طالبان این توانایی را دارد که کشور را اداره کند، اما موضوع کمک دیگر کشورها مسأله دیگری است.

پربیننده ترین خبرها