مرکل تعامل جامعه جهانی با طالبان را خواستار شد

مرکل تعامل جامعه جهانی با طالبان را خواستار شد
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 18:15

صدراعظم آلمان گفت، کشورش پس از خروج از افغانستان به حمایت از افغان‌ها ادامه خواهد داد و جامعه جهانی باید با طالبان تعامل داشته باشد.

العالم - اروپا

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه، تعامل جامعه جهانی با گروه طالبان در افغانستان را خواستار شد.

به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله»، مرکل در جلسه پارلمان آلمان گفت، تلاش برای خارج کردن آلمانی‌ها و افغان‌هایی که به آن‌ها کمک کرده‌اند ادامه دارد.

صدر اعظم آلمان افزود: «خاتمه یافتن این انتقالات هوایی ظرف روزهای آینده به معنای اتمام تلاش‌ها برای حمایت از افغان‌هایی که به ما کمک کرده‌اند و آن‌هایی که با تصرفات طالبان در شرایط اضطراری هستند نخواهد بود».

مرکل در ادامه گفت:‌‌ «هدف ما باید این باشد که تا آنجا که می‌توانیم دستاوردهای خود در زمینه تغییرات ایجاد شده در بیست سال گذشته در افغانستان را حفظ کنیم. این موضوعی است که جامعه جهانی باید درباره آن با طالبان صحبت کند».

صدر اعظم آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین سران گروه جی -۷ (هفت کشور صنعتی جهان) در مورد افغانستان منجر به تمدید مهلت تخلیه ۳۱ آگوست (9 شهریور) برای خروج از کابل نشد. وی مدعی شد کشورش آماده همکاری با ایران و پاکستان برای کمک به‌ پناهجویان افغانستانی است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

آمریکا قرار است تا موعد ۳۱ اوت از افغانستان خارج شود. «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر طالبان در قطر روز دوشنبه گفت که تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای ایالات متحده پیامدهایی خواهد داشت و تاریخ تعیین شده، خط قرمز طالبان است.

پربیننده ترین خبرها