دورنمای آسیای مرکزی پس از خروج آمریکا از افغانستان

دورنمای آسیای مرکزی پس از خروج آمریکا از افغانستان
پنج‌شنبه 4 شهريور 1400 - 15:04

کارشناسان سیاسی معتقدند که تمام نیروهایی که خود را برای پر کردن جای خالی آمریکا در افغانستان آماده می کنند، همان نیروهایی هستند که به اتفاق رویکرد ضد آمریکایی دارند و مخالف سلطه و سیطره آمریکا بر منطقه هستند.

العالم - نظرکده

کارشناسان این نیروها را شامل ایران، روسیه و چین می دانند که حضور قدرتمندانه و اثرگذاری در منطقه آسیای مرکزی دارند.

آنها همچنین معتقدند که آمریکا تلاش خواهد کرد نقش پاکستان در افغانستان تقویت کند هر چند گزارش های موجود حکایت از تیرگی روابط آمریکا و پاکستان دارند.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که این دو کشور در زمان مبارزه با گروه تروریستی القاعده در افغانستان، همکاری اطاعاتی و تجسسی تنگاتنگی داشته اند اما این همکاری و هماهنگی بعدها به دلیل تجاوزات مکرر و بدون مجوز آمریکا به خاک پاکستان به شدت تنزل کرد و در نهایت به تیرگی روابط دو طرف انجامید.

کارشناسان تأکید کرده اند که عملکرد طالبان در آینده از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود زیرا اگر همکاری جدی طالبان نباشد، طرف اصلی محور ضد آمریکایی یعنی ایران و روسیه و چین نخواهند توانست آنگونه که باید خلأ ناشی از عقب نشینی آمریکا را پر کنند و نمی توانند گام مهمی برای بیرون راندن آمریکا از منطقه بردارند.

کارشناسان می گویند خروج علنی و رسمی آمریکا از این افغانستان ابدا به معنای عقب نشینی سیاسی این کشور ظرف چند سال نیست زیرا این کشور ابزارها و مهره های متعددی در سراسر جهان دارد که از طریق آنها کار خود را پیش می برد.

آنها از سوی دیگر معتقدند که آمریکایی ها افغانستان را برای ماندن اشغال کردند و اکنون همین هدف را در عراق دنبال می کنند تا از خاک این کشور برای حمله به ایران استفاده کنند.

آنها معتدند که آمریکایی ها امروز با توافق یا بدون توافق خاک افغانستان را ترک می کنند و فضا خالی می کنند تا طالبان کل این کشور را به کنترل خود درآورد و حضور طالبان اکنون، یک واقعیت عملی است.

کارشناسان می گویند آمریکایی ها برای تضمین خروج امن نیروهای خود از افغانستان با مقامات این کشور توافق کرده بودند و تا اواخر ماه جاری به طور کامل از افغانستان خارج خواهند شد.

ناظران سیاسی مطمئن نیستند که گروه طالبان بتوانند به تنهایی دولت تشکیل داده یا گروه ها و اقشار مختلف افغانستان را به هم متحد کنند. چرا که دولت آمریکا همچنان برای ایجاد تفرقه بین مردم و احیای اختلافات گذشته و تحریک آنها علیه یکدیگر تلاش می کند.

کارشناسان رسانه هم تأکید کرده اند که خروج آمرکیا از افغانستان هیچ گونه خللی چه سیاسی و چه حضوری در این کشور ایجاد نخواهد کرد و همیشه نیرویی خواهد بود که این خلأ را پر کند.

این کارشناسان می گویند که با نگاهی به اسناد و مدارک آمریکایی و اطلاعات رسانه ها، خروج آمریکا از افغانستان، ماهیت و هدف خروج آمریکا از افغانستان جای سئوال دارد.

برخی کارشناسان خاطرنشان کرده اند که یک نیروی نفوذی در طالبان سعی می کند بر اساس همان موازین و معیارهایی که آمریکا تعریف کرده است، دوباره حکومت تشکیل دهد وگرنه چطور ممکن است که طالبان ظرف فقط چند ساعت، کل افغانستان را به تصرف خود درآورد. آنها خاطرنشان کرده اند که کشمکش های جاری در افغانستان برای این است که قدرتی در این کشور روی کار بیاید که بتواند نقشه های آمریکا را برای دور کردن چین از جاده ابریشم اجرا کند.

این کارشناسان معتقدند که آمریکا تلاش می کند روابط خوب پاکستان – که بیش از هر کشور دیگری به جنبش طالبان اهتمام می ورزد –را با چین به هم بزند و با توسل به زور در کشورهای آسیای مرکزی نفوذ کند.

پربیننده ترین خبرها