تحرکات سفیر انگلیس برای تأمین امنیت نیروهای این کشور در یمن

تحرکات سفیر انگلیس برای تأمین امنیت نیروهای این کشور در یمن
شنبه 6 شهريور 1400 - 11:22

پس از اظهارات مقام‌های محلی استان «المهره» یمن درباره حضور نیروهای انگلیسی و صهیونیست در این استان و همچنین اعلام سخنگوی انصارالله درباره مشروعیت حمله به نیروهای اشغالگر، سفیر انگلیس تحرکاتی برای تأمین امنیت این نیروها آغاز کرد.

العالم - یمن

لندن طی دو روز گذشته به منظور مواجهه با پیامدهای ناشی از اقدامات مردمی علیه حضور نیروهای انگلیسی در استان «المهره» تحرکات دیپلماتیک خود را افزایش داده است.

بر اساس گزارش امروز (شنبه) روزنامه «الاخبار»، ماه گذشته، یک روز پس آنکه کمیته تحصن استان المهره، انگلیس را به آوردن افسران صهیونیست به فرودگاه «الغیضه» و جذب جاسوس و گروه متهم کرد، «ریچارد اوپنهیم» سفیر انگلیس،‌ پریروز، با «عدلی محسن الاحمر» معاون رئیس دولت مستعفی یمن و فردی که مسئول پرونده استان‌های شرقی یمن (المهره، حضرموت و شبوه) است، در ریاض دیدار کرد.

طبق این گزارش، سفیر انگلیس در همان روز با «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت هادی به عنوان استاد اعطای استان المهره به نیروهای سعودی و همچنین «ابراهیم حیدان» وزیر کشور دولت مستعفی دیدار کرد.

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه اوپنهیم با «محمد آل جابر» همتای سعودی خود نیز در یمن دیدار کرده بود، اضافه کرد که سفیر انگلیس در دیدارهای یادشده خواستار کمک برای تأمین امنیت نیروهای این کشور در برابر هرگونه حمله هوایی احتمالی شده است به‌ویژه پس از آنکه «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن، هفته گذشته، در مصاحبه با پایگاه «الخنادق» تصریح کرد که نیروهای انگلیس هدف مشروع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هستند.

از سوی دیگر،‌ این دیپلمات انگلیسی هشدار داده است که تحرکات افراد قبایل المهره میزان خطری را که در این استان متوجه نیروهای انگلیس است، افزایش می‌دهد.

به نوشته الاخبار،‌ این تحرکات انگلیس پس اظهارات رئیس کمیته تحصن المهره آغاز شد.«علی سالم الحریزی»، روز چهارشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر الغیضه (مرکز استان)، خبر داد که انگلیس سه افسر صهیونیست را وارد فرودگاه شهر کرده است.

او از قبایل استان المهره خواست بسیج عمومی اعلام کنند و به منظور بیرون راندن نیروهای اشغالگر از این استان اعتراضات جدیدی را آغاز کنند.

الاخبار افزود که الحریزی در کنفرانس مطبوعاتی مذکور اظهاراتی را درباره «تحرکات انگلیس به منظور نظامی‌سازی المهره از طریق جذب جاسوس و یک سری عناصر به منظور هرج‌ومرج افکنی» مطرح کرده است آن هم درست پس از آنکه «عربستان سعودی در جذب این قبایل ناکام ماند».

طبق این گزارش، او همچنین خاطر نشان کرد که «ورود نیروهای انگلیس به المهره به بهانه تعقیب افرادی که انگلیس آن‌ها را پرتاب‌کنندگان پهپاد به سوی نفتکش اسرائیلی "مرسر استریت" خوانده، به خواست عربستان سعودی صورت گرفته است».

رئیس کمیته تحصن المهره همچنین خبر داد: «نیروهای انگلیس پس از نیروهای آمریکایی که به‌تازگی و بدون اعلام از المهره به استان حضرموت رفتند، [به این استان] آمده‌اند».

بر اساس این گزارش،‌ علی سالم الحریزی همچنین تأکید کرده است که ثبات وضعیت استان المهره در گرو خروج نیروهای بیگانه است که برای درگیری‌های داخلی، هرج‌و‌مرج و تروریسم زمینه‌سازی می‌کنند تا حضور خود را در آینده در این کشور تثبیت کنند.

«عیسی بن یاقوت» شیخ الشیوخ «سقطری» که در استان المهره حضور دارد، نیز خبر داد که عده‌ای نیروی صهیونیست در فرودگاه الغیضه که از آن به عنوان پایگاهی نظامی برای نیروهای بیگانه استفاده می‌شود، تحت پوشش گردشگر وارد این استان شده‌اند که درواقع این‌گونه نیست و آن‌ها به عنوان دستگاه‌های اطلاعاتی در دو استان المهره و سقطری فعالیت دارند.

طبق این گزارش، عیسی بن یاقوت اضافه کرد:‌ «حضور نیروهای انگلیسی و اسرائیلی در این دو استان با زمینه‌سازی نیروهای سعودی اماراتی صورت گرفته که از دولت هادی برای سیطره برای برخی از مناطق راهبردی یمن و توسعه دامنه نفوذ اسرائیل در منطقه عربی سوءاستفاده می‌کنند».

شیخ الشیوخ سقطری همچنین درباره تحرک علیه نیروهای بیگانه مستقر در سقطری هشدار داد و اعلام کرد که به‌رغم تعقیب اعضای کمیته تحصن در سقطری، آن‌ها مرحله جدیدی از تنش علیه نیروهای اماراتی و همچنین نیروهای سعودی و انگلیسی در المهره را آغاز خواهند کرد.

الاخبار در پایان نوشت که ریاض، «صالح علی سعد السقطری» نماینده وابسته به هادی در سقطری را فورا به این کشور فراخوانده و به‌نظر می‌رسد این اقدام به منظور دفع خطر تحرکات مردمی از استان المهره تا مجمع‌الجزایر صورت گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها