چاووش اوغلو: حضور پ.ک.ک در عراق را نخواهیم پذیرفت

چاووش اوغلو: حضور پ.ک.ک در عراق را نخواهیم پذیرفت
شنبه 6 شهريور 1400 - 16:45

وزیر خارجه ترکیه در اجلاس بغداد گفت که آنکارا مخالف حضور پ.ک.ک در عراق است.

العالم - عراق

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بعدازظهر امروز (شنبه)، پس از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالله دوم» شاه اردن، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر سخنرانی خود را در اجلاس بغداد آغاز کرد.

چاووش اوغلو ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در اجلاس بغداد، گفت: «برای دستیابی به ثبات، همچنان از عراق حمایت خواهیم کرد».

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از این وزیر ترکیه گزارش داد، نخست وزیر عراق، اقداماتی برای تحقق مطالبات تظاهرات کنندگان انجام داد و از شیوه وی برای استفاده از همه طیفها استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد، بدون امنیت، توسعه اقتصادی صورت نخواهد گرفت و به همین دلیل، «حضور پ.ک.ک در عراق را نخواهیم پذیرفت».

چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه به حمایت از عراق ادامه خواهد داد، تأکید کرد که پ.ک.ک، ثبات عراق را تهدید می‌کند.

نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود و از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر و ... برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. سوریه اما به این اجلاس دعوت نشده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست شرکت می‌کنند. کشورهای ایران و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در این نشست شرکت کرده‌اند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می کنیم».

وی تأکید کرد «ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می آمد. البته در خصوص امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت».

"احمد ابوالغیظ" دبیرکل اتحادیه عرب اظهار داشت: "وظیفه همه ماست که به دور از تنش‌های منطقه‌ای، از عراق حمایت و پشتیبانی کنیم."
ابوالغیظ افزود: "کشورهای منطقه با برخوداری از انرژی‌های و قابلیت‌های بالای خود می‌توانند روابط مثمر ثمری داشته باشند."
دبیرکل اتحادیه عرب بر احترام بر حاکمیت کشورها و عدم هرگونه مداخله در امور دیگر کشورها تأکید کرد.

پربیننده ترین خبرها