وزیر کشور لبنان: محتکران به فروپاشی کشور کمر بسته‌اند/فرار نیروهای امنیتی به دلایل معیشتی

وزیر کشور لبنان: محتکران به فروپاشی کشور کمر بسته‌اند/فرار نیروهای امنیتی به دلایل معیشتی
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 18:44

وزیر کشور لبنان با اشاره به افزایش فرار نیروهای امنیتی به دلیل مشکلات معیشتی تاکید کرد، آسیب‌هایی که محتکران به لبنان وارد می‌کنند کمتر از پیامدهای محاصره خارجی نیست.

العالم - لبنان

سرتیپ «محمد فهمی» وزیر کشور در دولت پیشبرد امور لبنان در گفت‌وگو با یک روزنامه لبنانی در خصوص وضعیت نیروهای امنیت داخلی، تنش‌های جاری در پمپ‌ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت، انبارهای احتکار سوخت و دارو و رسیدن کشور به نقطه فروپاشی اجتماعی توضیح داد.

وی در مصاحبه با روزنامه الجمهوریه که امروز (سه‌شنبه - ۳۱ آگوست)، منتشر شد، گفت: «فشارهای معیشتی بر نیروهای امنیت داخلی در حال افزایش است.دادن حقوق اضافی به آن‌ها در دو نوبت، همانطور که برای کارکنان بخش دولتی تصمیم گرفته شد نوعی وصله پینه زدن است و در مواجهه با بارها و مشکلات انباشته شده، چندان فایده ندارد».

افزایش فرار نیروهای امنیتی به دلیل بحران معیشتی

وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان افزود: «اخیرا میزان فرار نیروهای امنیتی تحت تأثیر نیاز به جستجوی منابع معیشتی دیگر، افزایش یافته است. دو نهاد امنیتی و نظامی آخرین خط دفاعی برای دولت هستند، بنابراین آن‌ها باید با تمام وسایل ممکن تقویت شوند».

محتکران از داخل به فروپاشی لبنان کمر بسته‌اند

وی با بیان این‌که «تاثیر محاصره‌ای که محتکران سوخت و دارو بر لبنانی‌ها تحمیل می‌کنند، کمتر از محاصره خارجی نیست»، گفت: «این محتکران حتی ممکن است خطرناک‌تر و بدتر از طرف‌های خارجی محاصره کننده کشور باشند. زیرا آن‌ها از درون و داخل برای فروپاشی لبنان فشار می آورند».

رسیدن به مرحله فروپاشی اجتماعی

محمد فهمی درباره مشکلات مکرر در پمپ بنزین‌ها که گاه با درگیری‌های فرقه‌ای و منطقه‌ای تهدید می‌شوند، گفت: « پیش از این درباره احتمال فروپاشی اجتماعی یا امنیت اجتماعی تحت فشار بحران اقتصادی و پیامدهای اجتماعی آن هشدار داده بودم. متأسفانه به نظر می‌رسد که ما به این نقطه رسیده‌ایم».

لبنان که با کمبود شدید سوخت و صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و احتکار سوخت مواجه است، در این روزها شاهد تنش و درگیری در ایستگاه‌های توزیع سوخت است. در سایه تداوم بحران سوخت در لبنان، سرانجام «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی روز عاشورای حسینی با اعلام خرید سوخت و اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، درباره هرگونه تعرض به آنها شدیدا به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد. نصرالله در سخنرانی جمعه گذشته خود (پنجم شهریور) نیز خبر کشتی سوم حامل سوخت برای لبنان را رسانه‌ای کرد.

یک شبکه لبنانی نیز دو روز پیش اعلام کرد، این کشتی‌ها اکنون در آستانه ورود به کانال سوئز و در حال حرکت به سمت آب‌های سرزمینی لبنان هستند.

سرتیپ فهمی افزود: «نیروهای امنیتی داخلی قادر به استقرار در همه پمپ بنزین‌ها، که مجموعاً حدود ۳۷۰۰ عدد است، نیستند. از این تعداد پمپ بنزین، تنها ۱۲۰۰ عدد آن قانونی و بقیه غیرقانونی است.

تداوم حمله به انبارهای احتکار دارو و سوخت

وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه گفت که نیروهای امنیتی به حمله به انبارهایی که برای ذخیره‌سازی مواد احتکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد ، صرف نظر از گرایشات و رویکردهای سیاسی مالکان ، ادامه خواهند داد. مشخص است که مافیاهای احتکار، در انبار و استتار مواد مختلف هنر دارند، اما نیروهای امنیتی نیز تا آنجا که توانایی داشته باشند، بدون تمایز بین محتکران، با آنها مقابله می‌کنند. زیرا همه زیر سقف قانون هستند و در این زمینه، هیچ خط قرمزی وجود ندارد که از کسی محافظت کند.

سرتیپ فهمی افزود: «نقش ما در محدوده کنترل تخلفات و دستگیری عاملان به پایان می رسد. پس از آن، مسئولیت قوه قضائیه آغاز می‌شود که بازجویی و بازخواست این افراد است. وظایف دولت در یک زنجیره پیوسته تعریف شده است که شامل سیاست، امنیت و قوه قضائیه می شود، اما برخی اتصالات این زنجیره شل شده است».

ضرورت ایجاد یک راهکار ریشه‌ای برای بحران سوخت لبنان و تشکیل دولت

وی گفت: «مطلوب ریشه‌کن کردن یک مشکل به جای فرسوده شده در مقابل نتایج آن است. این امر نیازمند ایجاد یک راه‌حل ریشه‌ای برای بحران سوخت و تشکیل یک دولت اصیل برای مقابله با چالش‌ها است. امتحان‌های این مرحله سخت نشان داد که فساد منحصر به طبقه سیاسی نیست، بلکه به برخی از اقشار جامعه که از بحران اخلاقی رنج می برند، نیز سرایت کرده است».

جنبش حزب‌الله لبنان بارها بر ضرورت تسریع تشکیل دولت جدید تاکید کرده است اما برخی احزاب در این مسیر کارشکنی می‌کنند و به همین دلیل در حال حاضر، حسان دیاب همچنان مسئولیت دولت پیشبرد امور را در لبنان برعهده دارد.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها