رایزنی لندن با طالبان برای خروج اتباع انگلیس از افغانستان

رایزنی لندن با طالبان برای خروج اتباع انگلیس از افغانستان
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 07:42

با پایان یافتن مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که برای ضمانت خروج امن اتباع خود که در این کشور جا مانده‌اند، سرگرم مذاکره با مقامات طالبان است.

العالم ـ اروپا

سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان گفت «سایمون گس» نماینده ویژه نخست وزیر، به دوحه سفر کرده و در آنجا با نمایندگان ارشد طالبان دیدار کرده تا اهمیت خروج امن اتباع انگلیسی و افغان‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته با دولت لندن همکاری داشته‌اند، مورد تاکید قرار دهد.

پیشتر وزیر امورخارجه انگلیس گفته بود که از آوریل گذشته بالغ بر ۱۷ هزار نفر از جمله ۵ هزار تبعه این کشور و افغان‌های همکاری انگلیس از افغانستان خارج شده‌اند. دومینیک راب در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای افزود که باید شرایط جدید در افغانستان را پذیرفت و برای نفوذ در طالبان با سایر کشورها کار کرد.

او تعداد شهروندان انگلیسی را که اکنون در افغانستان جا مانده‌اند کمتر از ۱۰۰ نفر برشمرد و مدعی شد دولت در تلاش است تا از طریق رایزنی با همسایگان افغانستان، شهروندان انگلیسی را خارج کند.

این سیاستمدار انگلیسی توضیح داد که افراد جامانده باید خود را به سفارت انگلیس در یکی از کشورهای همسایه افغانستان برسانند تا به کشور بازگردند. این درحالیست که گفته می‌شود وزیر دفاع انگلیس تعداد افراد جا مانده در افغانستان را حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر تخمین زده است.

به گزارش ایرنا، گزارش‌ها حاکیست که طالبان موافقت کرده است همه اتباع خارجی و اتباع افغان که دارای مجوز سفر هستند قادر به ترک افغانستان خواهند بود. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در نشست روز دوشنبه خود قطعنامه‌ای درباره افغانستان به تصویب رساند که در آن از طالبان خواست بر خروج امن افغان ها و اتباع خارجی پایبند بماند.

این قطعنامه از سوی آمریکا پیشنهاد شد و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند. در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به بیانیه طالبان در ۲۷ اوت ۲۰۲۱ اشاره شده که در آن طالبان متعهد شده‌اند افغان ها قادر خواهند بود به خارج از کشور سفر کنند، هر زمان که بخواهند افغانستان را ترک کرده و از هر گذرگاه مرزی ، چه هوایی و چه زمینی ، از جمله در فرودگاه کابل بازگشایی و ایمن شده و هیچ کس مانع سفر آنها نمی شود.

شورای امنیت در قطعنامه خود آورده است انتظار دارد طالبان به این تعهدات و سایر تعهدات، از جمله در مورد خروج امن افغان ها و همه اتباع خارجی از افغانستان ، پایبند باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها