انتقال شبکه‌های «العربیه» و «ام بی سی» با هدف تضعیف جایگاه دبی

انتقال شبکه‌های «العربیه» و «ام بی سی» با هدف تضعیف جایگاه دبی
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 18:22

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» افشا کرد که شبکه‌های خبری سعودی مانند «العربیه» و «ام بی سی» وابسته به شاهزاده «محمد بن سلمان» در حال خروج از دبی و بازگشت به ریاض هستند.

العالم - امارات

اختلافات عربستان سعودی و امارات وارد مرحله جدیدی از تنش «نرم» در چند روز اخیر شد، آن هم هنگامی که خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» امروز، چهارشنبه افشا کرد که شبکه های خبری سعودی مانند «العربیه» و «ام بی سی» وابسته به شاهزاده «محمد بن سلمان» در حال خروج از دبی و بازگشت به ریاض هستند.

این اقدام در راستای عمل به تصمیم ولی عهد سعودی مبنی بر جلوگیری از هرگونه فعالیت تجاری شرکت های عربی یا خارجی صورت می گیرد، مگر اینکه دفاتر خود را به «ریاض» انتقال دهند.

به نظر می رسد، بن سلمان تصمیم گرفته، این کار را با شرکت های رسانه ای سعودی آغاز کند تا راه را برای هر بهانه و دستاویزی به روی آنها ببندد، در حالی که زبان حالش می گوید: «کار را با شرکت ها و مؤسسات سعودی خود آغاز کردیم».

بسیاری از افرادی که با آنها به شرط عدم افشای هویت اشان گفتگو کرده، اظهار داشتند که دوشنبه گذشته به کارمندان دو شبکه ی «العربیه» و «الحدث» نحوه و برنامه های انتقال از دبی به ریاض اطلاع داده شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این منابع با بیان اینکه «این اقدام طی چندین مرحله انجام خواهد شد»، افزودند: «اولین هدف آنها تولید 12 ساعت برنامه خبری از ریاض، پایتخت عربستان سعودی اوایل ژانویه سال 2022 است».

منابع مذکور خاطر نشان کردند که «به تدریج و با تکمیل امکانات انتقال تدریجی مابقی کارمندان را انجام خواهند داد» و «شبکه به کارمندان خود اطمینان خاطر داده که تعدیل نیروی کاری صورت نخواهد گرفت».

بنابر اظهار این خبرگزاری، عربستان سعودی به شرکت های بین المللی فشار وارد می کند تا دفاتر خود در خاورمیانه را از ابتدای سال 2024 به عربستان انتقال دهند، در غیر این صورت پذیرای ریسک زیان فعالیت هایشان در بزرگ ترین اقتصاد منطقه باشند.

همچنین، این خبرگزاری به نقل از «سام بارنیت»، مدیرعامل مجموعه ی رسانه ای MBC، بزرگ ترین ایستگاه رادیویی در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت که «برنامه های این شرکت سعودی برای تأسیس دفتری جدید در ریاض که سال گذشته اعلام شد، در مسیر درست خود پیش می رود».

بارنیت افزود: «گروه رسانه ای MBC برای حفظ حضور قدرتمندتر منطقه ای خود برنامه ریزی می کند».

لازم به ذکر است، براساس بیانیه صادره توسط خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در فوریه گذشته، از ابتدای سال 2024 حکومت عربستان سعودی و مؤسسات مورد حمایت دولت این کشور، از امضای قرارداد با شرکت های خارجی مستقر در خاورمیانه که دفاتری در دیگر کشورهای منطقه به جز عربستان دارند، ممنوع خواهند بود.

این خبرگزاری افزوده است، هدف از این اقدام جلوگیری از «هدر رفت اقتصادی» و حمایت از ایجاد فرصت های شغلی است.

لازم به ذکر است که روابط امارات و عربستان این روزها با سردی و تیرگی مواجه است که با مصالحه یک جانبه عربستان سعودی با قطر و بدون هماهنگی با متحدش، امارات و در راستای اجرای توافق «العلا» آغاز شد، اقدامی که امارات را وادار به اتخاذ گام هایی سریع جهت آشتی با ترکیه و قطر کرد.

در همین راستا، شیخ «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات، ظرف روزهای گذشته از آنکارا و دوحه بازدید و با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا و شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در دوحه دیدار کرد.

شاهزاده بن سلمان درصدد تبدیل عربستان سعودی به اولین مرکز اقتصادی خاورمیانه و منطقه خلیج فارس با گرفتن جای دبی است.

منابع خلیجی به «رأی الیوم» تأکید کردند که شهر سیاحتی «نیوم» که شاهزاده بن سلمان در پس ساخت آن قرار دارد و برای ساخت آن نیم تریلیون دلار در نظر گرفته است، «دبی جدید» خواهد بود، با این تفاوت که در حوزه سیاحت و گردشگری و تجارت و بیزینس و برخورداری از امکانات پیشرفته تر و مدرن تر خواهد بود.

قابل ذکر است که عربستان سعودی بسیاری از قوانین سختگیرانه را لغو و هیأت امر به معروف و نهی از منکر این کشور را منحل کرد و اجازه برگزاری کنسرت ها و فعالیت های تفریحی را در فضایی «آزاد» مشابه دبی صادر کرد که گردشگران سعودی بیش از 60 درصد از مسافران آن را تشکیل می دهند.

چه بسا، انتقال غیر مستقیم، مؤسسات رسانه ای معتبر سعودی مانند «العربیه» و MBC از دبی نیز با هدف تضعیف نقش دبی به عنوان مرکزی برای رسانه های بین المللی، از جمله شهر آزاد رسانه ای آن را صورت می گیرد.

نکته قابل توجه اینکه پخش برنامه های تلویزیون سعودی «الشرق» از لندن و نه از دبی در راستای پیاده سازی سیاست جدید عربستان صورت گرفت و بعید نیست، انتقال این ایستگاه تلویزیونی به ریاض به منظور کاهش هزینه ها و ارتقاء موقعیت پایتخت عربستان، به عنوان یک مرکز رسانه ای بین المللی صورت گرفته باشد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها