آمریکا و چالش های ناشی از خروج ناشیانه از افغانستان

آمریکا و چالش های ناشی از  خروج ناشیانه از افغانستان
پنج‌شنبه 11 شهريور 1400 - 11:50

آمریکا پس از دو دهه بدون دست یافتن بر هیچ یک از اهداف خود و برجای گذاشتن آثار و تبعات فاجعه آمیز در سطح داخلی و خارجی ،با ذلت و خفت ازافغانستان عقب نشینی کرد .

العالم درگوشی

عقب نشینی بحران آفرین واشنگتن از افغانستان که شکست و ناکامی به دنبال داشته، به خوبی تبلیغات دروغین واشنگتن و ادعاهای این کشور را نشان داد و موجب ناخرسندی هم پیمانان این کشور شد.

شواهد آشکاری بر خدشه دار شدن وجهه واشنگتن تاکید دارد، نخست عقب نشینی از افغانستان پس از مذاکره با طالبان، دوم تسلط برق آسای این گروه بر افغانستان و فروپاشی نهادهای دولتی و حکومتی و سوم ادعای این کشور برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری و بهانه جویی برای حمله به افغانستان که البته ناگهان دستان خود را به سوی کسانی دراز می کند که مردم افغانستان آنان را دشمن می دانند و در نهایت نیز نیروهای خود را سرشکسته و ذلیل بیرون می آورد .

واشنگتن چندین برابر بیشتر از وعده هایش در ریشه کن کردن اقدامات تروریستی و افراطی گری، تخریب و ویرانی بر جای گذاشت زیرا وی پیمان اتلانتیک را برای حمایت از اهداف استراتژی خود تجهیز کرد اما در پایان شکست خورد و با این اقدام هم پیمانان خود را ناامید کرد زیرا معتقدند بایدن جانشین ترامپ علیرغم تجربه سیاسی اش ، روش وی را دنبال می کند و به درخواست ها برای به تعویق انداختن زمان نهایی برای عقب بردن نیروهای خود از افغانستان توجهی نکرد و بدون هماهنگی به تنهایی تصمیم گیری کرد .

گفتنی است سوالات زیادی پیش و پس از عقب نشینی امریکا از افغانستان برای اروپا پیش آمد.مهم ترین سوال که روزنامه نیویورک تایمز چند روز پیش در مقاله ای بدان اشاره کرده بود درباره تحول جدی در اقدامات پیمان اتلانتیک شمالی بود زیرا رهبری بر عهده واشنگتن و اطاعت و فرمانبری از آن اروپا شده است .

این روزنامه نوشت : اروپا نسبت به روش عقب نشینی امریکا از افغانستان شکایت دارد و از ان انتقاد می کند علیرغم اینکه جو بایدن رئیس جمهوری گفته بود هیچ انتقادی از هم پیمانان امریکا درباره عقب نشینی نشنیده است.

این روزنامه تاکید کرد: برخی مقامات بریتانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه شکایت کردند علیرغم وعده های بایدن در رایزنی اما دیکته ها درباره افغانستان بسیار بیشتر از مذاکره بوده است.

گفتنی است پس از اشتباهات پیشین آمریکا افزون بر عراق در لیبی و سوریه ،ناکامی اخیر این سوال را برای کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی از پایان جنگ سرد و خیلی قبلتر از ریاست جمهوری ترامپ ، پررنگ می کند: آیا با ریاست آمریکا بر پیمان ناتو تحول جدی در روش عملکرد ناتو به وجود آمده که اروپا از آن پیروی کند؟

در محافل داخلی آمریکا نیز اختلافات وکشمکش هایی وجود دارد زیرا جمهوری خواهان انتقادات تندی از رئیس جمهوری دموکرات کرده و وی رامسئول فاجعه امیز بودن عقب نشینی خفت بار می دانند و حتی درشایستگی وی برای ریاست کاخ سفید به ویژه پس از کشته شدن سربازان در انفجار نزدیک فرودگاه کابل تردید دارند به گونه ای که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق و قانون گذاران جموری خواه ، با انتقاد از جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات ، تاکید کردند وی یاباید استعفا دهد یا برکنار شود .

جش هاولی سناتور میسوری گفت:" جو بایدن مسول است" . بدون شک وی نه قدرت و نه اراده رهبری کشور را ندارد. باید استعفا دهد .

الیز استیوانک سومین جمهوری خواه مجلس نیز در توییتر نوشت :دستان جو بادین به خون آلود است .

وی هم چنین گفت : مسئولیت بر عهده رئیس جمهوری امریکاست. این فاجعه انسانی نتیجه رهبری ضعیف جو بایدن و بی لیاقتی وی است .وی لیاقت فرماندهی کل نیروهای مسلح را ندارد .

واکنش های داخلی در این حد متوقف نشد بلکه شمار زیادی از رهبران سابق امریکا دادخواستی امضا کرده و خواهان برکناری فرمانده پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا شدند به خاطر ضررهای جبران ناپذیری که به خاطرعقب نشینی نیروها از افغانستان به کشورشان زده اند.

آنها تاکید کردند: روش عقب نشینی و خودداری پنتاگون از گفتن حقائق به رییس جمهوری به شدت وجهه آمریکا را مخدوش کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها