واشنگتن: احتمالاً پناهجویان مرتبط با تروریست‌ها از افغانستان خارج شده اند

واشنگتن: احتمالاً پناهجویان مرتبط با تروریست‌ها از افغانستان خارج شده اند
شنبه 13 شهريور 1400 - 12:40

طبق گزارش ایالات متحده، حدود یکصد نفر از پناهجویان افغان که به ایالات متحده منتقل شده‌اند، احتمالاً با گروههای تروریستی از جمله طالبان ارتباط دارند.

العالم - جهان اسلام

طبق گزارش جدیدی که ایالات متحده آمریکا به تازگی منتشر کرده است، تاکنون حدود ۱۰۰ پناهجوی افغان که از افغانستان به ایالات متحده منتقل شده‌اند، احتمالاً با سازمان‌های تروریستی و یا گروه طالبان که واشنگتن هنوز آن را به رسمیت نشناخته است، ارتباط دارند.

شبکه «ان بی سی نیوز» آمریکا به نقل از دو منبع آگاه از تلاش‌های آمریکا برای خارج کردن اتباع افغان از افغانستان گزارش کرد، از میان بیش از ۳۰ هزار پناهجویی که اخیراً از افغانستان به ایالات متحده منتقل شده‌اند، حدود ۱۰ هزار نفر به غربالگری و بررسی‌های بیشتر نیاز داشتند و از میان این تعداد، یکصد نفر بعنوان افرادی تشخیص داده شدند که احتمالاً با طالبان یا دیگر گروههای تروریستی ارتباط داشتند.

در این گزارش آمده است که دو نفر از افغان‌هایی که به عنوان مظنون به ارتباط با گروههای تروریستی برچسب‌ خورده‌اند، نگرانی‌هایی را در میان مقام‌های آمریکایی برانگیخته‌اند و به همین منظور قرار است به دلیل نگرانی‌های امنیتی، برای بررسی‌های بیشتر به کوزووو منتقل شوند.

یکی از مقام‌های امنیتی فدرال آمریکا گفته است: «افراد زیادی با سرعت بسیار زیاد (از افغانستان) منتقل شدند و جامعه اطلاعاتی به شدت در تلاش است تا ارزیابی کند که آیا آن‌ها تهدیدی به حساب می‌آیند یا خیر».

وی ادامه داد: «برخی بررسی‌ها پس از فرستادن آن‌ها (پناهجویان) به خارج از کشور انجام می‌شود و برخی از آن‌ها در این جا انجام می‌گیرد...در صورتیکه آن‌ها (پناهجویان افغان) اطلاعات حل نشده مضری داشته باشند، اجازه‌ نمی‌دهیم وارد جامعه شوند».

بنا بر گفته منابع آگاه، آن دسته از افغان‌هایی که به آمریکا گریخته‌اند و نگرانی‌های امنیتی را در بین مقام‌های آمریکایی به وجود آورده‌اند، به کوزووو فرستاده می‌شوند.

در گزارش فوق آمده است: «وزارت امنیت داخلی (آمریکا) در حال حاضر در حال تصمیم‌گیری درباره اقداماتی است که قرار است با این افراد (پناهجویان افغان) انجام دهد».

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۱ شهریور ماه) در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که تمامی آن‌هایی که در حین عملیات خروج از افغانستان از این کشور به ایالات متحده سفر کرده‌اند، «تحت بازرسی و غربالگری شدید» قرار خواهند گرفت اما جزئیاتی درباره آینده آن‌هایی که در فرایند بررسی و غربالگری رد شوند، ارائه نداد.

وی به خبرنگاران گفت: «قبل از آن که آن دسته از افرادی که از افغانستان خارج شده‌اند، به این کشور بیایند، تحت بررسی‌ شدید قرار می‌گیرند. تا زمانی که این افراد، فرایند بررسی‌ها را تکمیل نکنند، در جایگاهی که بتوانند به ایالات متحده بیایند، قرار نخواهند گرفت».

طبق گزارش شبکه «فاکس‌نیوز»، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته است که به پذیرفتن آن دسته از افغان‌هایی که با ایالات متحده یا نیرهای ائتلاف در جریان جنگ ۲۰ ساله در افغانستان خدمت کرده‌اند، متعهد است.

پرایس در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم این واقعیت که ما دهها هزار تبعه در معرض خطر افغان را خارج کردیم-۱۲۴ هزار نفر در این دسته قرار داشتند-فکر می‌کنم نشان دهنده توانایی ما در حفظ تعهداتمان در قبال افرادی است که با ما همکاری کرده‌اند. این تعهد در ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) به پایان نرسید. دیروز هم به پایان نرسید. این تعهد در آینده نیز ادامه خواهد داشت».

از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ 24 مرداد ماه، مسئله خروج آن دسته از افغان‌هایی که سعی دارند از ترس هدف قرار گرفته شدن توسط طالبان، از افغانستان بگریزند، به یک بحران تبدیل شده است و بسیاری از کشورهای اروپایی گفته‌اند که حاضر به پذیرش پناهجویان افغان نیستند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها