آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس طالبان را به رسمیت می شناسند؟

آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس طالبان را به رسمیت می شناسند؟
دوشنبه 15 شهريور 1400 - 21:34

فقط دو کشور از حاشیه خلیج فارس حکومت طالبان را که از سال 1996 تا اواخر سال 2001 تحت نام "امارت اسلامی افغانستان" ادامه یافت، به رسمت شناختند.

العالم ـ کشکول

عربستان و امارات در کنار پاکستان تنها کشورهایی بودند که طالبان را به رسمیت شناختند. اینک نیز پس از بازگشت طالبان به قدرت و سیطره کامل بر افغانستان، این سوال مطرح است که آیا این دو کشور عربی به همراه اعضای دیگر شورای همکاری خلیج فارس نسخه جدید طالبان را به عنوان یک دولت مشروع به رسمیت خواهند شناخت و یا برای انزوای آن تلاش خواهند کرد.

ناظران امور منطقه می گویند که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اوضاع فعلی افغانستان نگرانند. احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده خطری شدید برای نظام های خلیج فارس است با توجه به امکان کشیده شدن این درگیری به کشورهای خلیج فارس به رغم آنکه فاصله آنها از افغانستان حدود 1250 میل است و ممکن است داعش و یا القاعده راه هایی آسان برای استفاده از این آشوب ها و ضربه زدن به ثبات این کشورها بیابند.

تحلیلگران تاکید کردند که یکی از مسائل اصلی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس تضمین این امر است که پیروزی طالبان منبع الهام برای تفکر داعشی در میان ملت های آنها نباشد. تحلیلگران این امر را مساله ای مشترک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس می دانند به رغم آنکه تهدید های تروریستی از محلی به محل دیگر متفاوت خواهد بود.

علاوه بر آن با توجه به دوره اقتصادی دشوار در خلیج فارس، ممکن است ورود افغان ها به افزایش فشارها بر بودجه فعلی و ایجاد مشکلات اجتماعی بینجامد و در حالی که نظام های کشورهای حاشیه خلیج فارس از شهروندان خود می خواهند خود را برای یک رشته تدابیر ریاضتی و مالیات های جدید آماده کنند، روشن نیست که افغان هایی که به خلیج فارس پناه می برند چه میزان حمایت دریافت خواهند کرد؟

پس از آنکه طالبان بار دیگر در 15 آگوست جاری سیطره خود را بر کابل اعمال کرد، واکنش کشورهای حاشیه خلیج فارس محتاطانه بوده است، هیچ یک از آنها تاکنون نظام جدید طالبان را به رسمیت نشناختند و احتمال نمی رود که در حال حاضر دست به چنین اقدامی بزنند.

کارشناسان امور خلیج فارس بر این عقیده اند که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال پذیرش طالبان به صورت غیررسمی هستند و اگر جامعه جهانی و بویژه اروپا و امریکا به برقراری روابط با طالبان روی آوردند، آن زمان کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مانند آنها رفتار خواهند کرد.

از میان 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس، ممکن است امارات خود را به عنوان مخالف ترین کشور برای طالبان معرفی کند به رغم آنکه در دهه نود طالبان را به عنوان یک حکومت مشروع به رسمیت شناخت. تحلیلگران سیاسی می گویند که درگیری ایدئولوژیک که امارات علیه اسلام سیاسی به راه انداخته است بدین معناست که آنها موضعی تند در قبال طالبان اتخاذ خواهند کرد.

تحلیلگران افزودند: ممکن است عربستان موضعی نرم تر اتخاذ کند به رغم آنکه بن سلمان می کوشد تا برای نسخه جدید که آن را "اسلام میانه رو" می نامد، ترویج کند. طبق برخی افشاگری ها، ممکن است برخی از ماموران اطلاعاتی عربستان برای برقراری ارتباط با طالبان به صورت مخفیانه تلاش کنند. با این وجود این نحوه کار کردن عربستان با طالبان ممکن است خطراتی جدی به دنبال داشته باشد که ریاض از پذیرش آنها امتناع کند. ناظران امور منطقه بر این عقیده اند که شک و تردیدهایی درباره امکان موفقیت این راهبرد با توجه به روابط نزدیک طالبان و ایران طی سال های گذشته وجود دارد.

به رغم آنکه قطر روابطی با طالبان قبل از حملات 11 سبتامبر داشته است؛ اما دوحه رسما "امارت اسلامی" را به رسمیت نشناخت. و احتمال می رود که مسئولان قطری مانند همتایان خود در ابوظبی و ریاض از به رسمیت شناختن سریع طالبان جدید امتناع کنند. تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که اگر آمریکا بخواهد در افغانستان به هرچیزی دست یابد، به یک واسطه نیاز دارد و قطر تنها واسطه در حال حاضر به شمار می آید.

از سوی دیگر عمان در سکوت تحولان این ماه در افغانستان را دنبال کرد به رغم آنکه احمد بن حمد الخلیلی مفتی عمان بازگشت به قدرت را به طالبان تبریک گفت.

بحرین و کویت تاکنون از هرگونه اظهار نظر رسمی در خصوص سیطره طالبان امتناع کرده اند.

سخن آخر آنکه متغیر دیگری نیز وجود دارد که هنوز ناشناخته است و آن میزان قدرت نیروهای مخالف طالبان برای تضعیف قدرت حاکمان جدید کابل است. بویژه با توجه به انفجارهای انتحاری اخیر نزدیک فرودگاه کابل که داعش آنها را به عهده گرفت و این علاوه بر اختلافات میان جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و طالبان بر سر آینده حکومت در افغانستان است.

پربیننده ترین خبرها