نشست خبری سخنگوی طالبان بعد از اعلام تصرف پنجشیر/ چاره‌ای جز روش نظامی برای حل موضوع پنجشیر نداشتیم/ دولت موقت به‌زودی اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی طالبان بعد از اعلام تصرف پنجشیر/ چاره‌ای جز روش نظامی برای حل موضوع پنجشیر نداشتیم/ دولت موقت به‌زودی اعلام می‌شود
دوشنبه 15 شهريور 1400 - 12:11

سخنگوی طالبان گفت: ما به دنبال حل مسئله پنجشیر از طریق مذاکره و تفاهم بودیم اما طرف مقابل نپذیرفت و ما چاره ای جز حل مسئله از نظر نظامی نداشتیم.

العالم ـ آسیا

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان امروز (دوشنبه) در نشست خبری پس از اعلام تسلط بر پنجشیر گفت: جنگ در افغانستان به پایان رسیده است؛ اکنون باهم برای بازسازی کشور همکاری می‌کنیم.

وی افزود: مردمی که در دره افتخارآمیز پنجشیر زندگی می‌کنند جزء لاینفک کشور ما هستند. آنها برادران ما هستند. هیچ تعصبی علیه آنها وجود ندارد. همه حقوقی که سایر هموطنان ما دارند، مردم پنجشیر نیز از آن برخوردارند.

اعلام خبر تصرف پنجشیر از سوی طالبان در حالی است که جبهه مقاومت ملی افغانستان، ادعای طالبان نسبت به سقوط کامل پنجشیر را رد کرده است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه خاطرنشان کرده که ادعای دشمن متجاوز [طالبان] مبنی بر تصرف پنجشیر نادرست است. نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌ها که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از شب گذشته تا اکنون جنگ در نقاط مختلف ادامه دارد. برافراشتن نمایشی پرچم طالبان در برابر فرمانداری ولایت به معنی پایان مقاومت و تسلط کامل طالبان نیست.

مجاهد درکنفرانس خبری پس از علام تصرف پنجشیر گفت که همه مقامات از خود پنجشیر انتخاب خواهند شد.

مجاهد ادامه داد: اگر مردم پنجشیر در چند روز گذشته به دلیل اختلال در خدمات تلفن و بسته شدن جاده‌ها آسیب دیده‌اند، از این بابت بسیار متأسفیم، این نیز به خاطر کسانی بود که می‌خواستند پنجشیر را به کانون فتنه تبدیل کنند.

سخنگوی طالبان تصریح کرد: همزمان با بازسازی فرودگاه، کمک‌های بشردوستانه نیز در جریان است، بسیاری از کشورها متعهد شده‌اند و ما امیدواریم که سایر کشورها نیز به مردم مظلوم ما کمک‌های بشردوستانه ارائه دهند. جامعه بین المللی نیز علاقه‌مند است که به مردم افغانستان کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما به دنبال حل مسئله پنجشیر از طریق مذاکره و تفاهم بودیم اما طرف مقابل نپذیرفت و ما چاره‌ای جز حل مسئله از نظر نظامی نداشتیم.

بازسازی فرودگاه کابل توسط تیم های فنی قطر، ترکیه و امارات

مجاهد افزود: تیم‌های فنی قطر، ترکیه و امارات متحده عربی در حال بازسازی فرودگاه کابل هستند، اشغالگران خسارات سنگینی به فرودگاه کابل وارد کردند که نتیجه آخرین دشمنی اشغالگران با مردم است.

وی ادامه داد: وضعیت گمرکات به حالت عادی بازگشته است. بانک ها باز هستند و سرای شهزاده نیز برای عموم آزاد است که نقش مهمی در حفظ ارزش پول ایفا خواهد کرد.

مجاهد در خصوص تشکیل دولت جدید افغانستان نیز گفت: مقدمات بیشتری برای اعلام دولت انجام شده است، فقط کارهای فنی باقی مانده است، ما نیز عجله داریم. در چند روز آینده شاهد اعلام دولت خواهیم بود.

وی تاکید کرد: احتمالاً دولت فعلاً یک دولت موقت خواهد بود و امکان اصلاح، تغییر و سایر مراحل اساسی را فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، فعلا انتخابات در پیش نیست. دولت بعدی تصمیم می‌گیرد که روند بعدی چگونه پیش خواهد رفت.

سخنگوی طالبان در خصوص سفر رئیس اطلاعات پاکستان به کابل نیز گفت: وی برای بحث در مورد وضعیت مرزی آمده و ما اجازه نخواهیم داد که زمین ما علیه دیگران مورد استفاده قرار گیرد.

این در حالی است که شب گذشته برخی منابع از پرواز بالگردهای پاکستانی در پنجشیر و حمله آنها به مواضع نیروهای مقاومت خبر دادند.

مجاهد همچنین مدعی شد که طالبان اجازه تظاهرات و اعتراضات از جمله تظاهرات زنان را می‌دهد. روزهای گذشته خبرهایی از برخورد نیروهای طالبان با معترضان زن در کابل حکایت داشت.

سخنگوی طالبان همچنین با اشاره به روابط این گروه با چین گفت: ما انتظار داریم چین دولت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد. روابط ما با چین قوی است و ما در توسعه افغانستان به کمک آن نیاز داریم.

به گزارش فارس، مجاهد در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانی که کنترل پنجشیر را در دست داشتند «در حال حاضر مفقود هستند».

وی افزود که افغانستان خانه این افراد است و در صورتی که بخواهند، می‌توانند به این کشور بازگردند.

مجاهد همچنین خاطرنشان کرد که سلاح‌هایی که در پنجشیر توسط طالبان توقیف شده به انبار سلاح‌های افغانستان افزوده می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد هم‌چنین گفت که امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان کشور را ترک کرده و به تاجیکستان فرار کرده است.

اظهارات سخنگوی طالبان درحالی است که صالح دو روز پیش در ویدیویی که منتشر کرد گفت که افغانستان را ترک نکرده است.

پربیننده ترین خبرها