دریادار ایرانی: بزودی شاهد ساخت اولین پیشران تمام ایرانی خواهیم بود

دریادار ایرانی: بزودی شاهد ساخت اولین پیشران تمام ایرانی خواهیم بود
سه شنبه 16 شهريور 1400 - 10:38

فرمانده نیروی دریایی ارتش بومی سازی پیشران‌های دریایی را از اولویت‌های مهم نیروی دریایی عنوان کرد و گفت: به زودی شاهد ساخت اولین پیشران تمام ایرانی خواهیم بود که در عرصه دریا به همه ارگان‌ها کمک می‌کند.

العالم - ایران

امیر سرتیپ دریادار شهرام ایرانی روز سه‌شنبه در نشست خبری در تشریح هفتاد و پنجمین ناوگروه اعزامی به اقیانوس اطلس افزود: امروز بزرگترین رویداد تاریخی نظامی در حوزه دریا توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش با اعزام ناو گروه رزمی متشکل از ناوشکن همیشه ایرانی و تمام ایرانی جمهوری اسلامی ایران سهند و ناو بندر مکران به سلامتی و با اقتدا و موفقیت به اتمام رسید و توانست ماموریت خود را با عبور از اقیانوس هند جنوبی و اطلس شمالی و پیمودن حدود ۴۵ هزار کیلومتر در اقیانوس‌ها و دریاها و در مقابله با دریاهای خروشان و طبیعت خشن اقیانوس‌ها به اتمام رسانده و به میهن عزیزمان برگردد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: امروز که صحبت از ناوشکن سهند می‌شود، نشان دهنده اوج توانمندی در حوزه‌های مختلف آموزش، تعمیر و نگهداری، ساخت، نوسازی و بهره‌مندی از به روزترین توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی است که به دست جوانان و دانشمندان ایرانی و صنعتگران توانمندمان رقم خورده است که توانسته‌اند با عبور از همه دریاهای خروشان نماد پرچم همیشه سرافراز جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان دهند.

ایرانی بیان کرد: پیام اعزام هفتاد و پنجمین ناو گروه این است که کسانی که این توانمندی را باور نداشتند که امروز به این باور رسیده اند و دوستانمان که به این خود اتکایی می‌بالند و افتخار می‌کنند و می‌توانند از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی گفت: ایرانیان همیشه نماد صلح و دوستی بودند و به هیچ کشوری چشم نداشتند ولی همیشه مورد تهدید بودند. افتخار ما این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم با شرایط تحریم و تهدید به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنیم که قابل ارائه به جهانیان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تحریم و تهدید هیچ گاه در برابر ایرانیان بازدارنده نیست و مردم ایران با اقتدار و اتکا به توانمندی‌های خود همواره موانع را برطرف کردند.

دریادار ایرانی ادامه داد: این ماموریت خودباوری، اقتدار و بالندگی ایران را نشان می‌دهد ، زمانی که صحبت از ناو سهند می شود یعنی نماد اوج خود باوری و بالندگی ایران در عرصه دریا و دریانوردی.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که این ماموریت مهم و راهبردی پیام آور توانمندی و اقتدار ایران است، بار دیگر تاکید کرد: اگر چه تحریم‌ها و فشار همه جانبه بر کشور و صنعت دفاعی کشور ما اعمال شد اما توانستیم با اتکا به توان داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

وی با یادآوری رشادت‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی با اقتدار توانست در همان روزهای اول جنگ نیروی دریایی ارتش رژیم بعث عراق را از کار بیندازد و با اسکورت بیش از ده هزار کشتی شاهرگ اقتصادی کشور را حفظ کند. این اقتدار و توانمندی بعد از دفاع مقدس هم با بازسازی و نوسازی تجهیزات ادامه پیدا کرد که با فرمان فرماندهی کل قوا وارد ساخت ناو و ناوشکن شدیم و جماران نتیجه این فرمان بود.

دریادار ایرانی ادامه داد: بعد از آن به سمت ساخت ناوشکن سهندی و سبلان رفتیم و وارد آب‌های اقیانوس هند و آب‌های آزاد شدیم و با عبور از تنگه جبل‌الطارق در آب های دور دست حاضر شدیم و با افتخار و اقتدار توانمندی فرزندان ایران اسلامی را نشان دادیم که ما همیشه منادی صلح و دوستی بودیم و هستیم.

وی با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدی دریایی گفت: ایران امنیت را نه تنها به شاهرگ اقتصادی خود هدیه کرد بلکه امنیت را برای همگان تامین کرده است.

دریادار ایرانی انجام ماموریت در آب‌های اقیانوس اطلس را بسیار مهم دانست و گفت: عبور ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌هایی که قدرت‌های استکباری در آن حضور دارند، نشان دهنده اقتدار ، توانمندی و اقتدار ایران است و امیدواریم بتوانیم با تلاش و مجاهدت‌های همرزمانم در نیروی دریایی راه شهدا را به بهترین شکل ممکن ادامه دهیم .

بزودی شاهد رونمایی از موتور دریایی تمام ایرانی خواهیم بود/ به تجهیزات راهبردی دست یپدا کردیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره دستاوردهای نیروی دریایی گفت: توانمندی ما در سه حوزه سطح، زیرسطح و هوا تعریف شده و توانسته‌ایم به تجهیزات راهبردی دست پیدا کنیم. امیدواریم به زودی شاهد رونمایی از موتور دریایی تمام ایرانی باشیم.

دریادار ایرانی در ادامه تامین امنیت دریایی و خطوط تجارت دریایی عنوان کرد و گفت: با اقتدار ایستاده ایم و با فرمان فرماندهی معظم کل قوا آماده انجام هر ماموریتی هستیم.

وی درباره توجه جهانیان به حضور نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس گفت: اعزام ناوگروه هفتاد و پنج حاصل تجربیاتی است که از سال ۸۸ تا کنون کسب شده است.ما بجز اقیانوس هند به سمت دریای چین هم رفتیم و با ناوشکن سبلان در آن منطقه حضور پیدا کردیم. در ادامه در دریا مدیترانه حضور پیدا کردیم و از کانال سوئز عبور کردیم و پا را از این فراتر گذاشته و به دماغه امید نیک رفتیم و در سال ۱۴۰۰ با عبور از سه اقیانوس با افتخار در مراسم روز نیروی دریایی روسیه حضور پیدا کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در این مسیر همواره منادی صلح و دوستی بودیم گفت: ما فقط امنیت را برای خودمان برقرار نکردیم بلکه بقیه نیز در سایه این امنیت از این مسیرها عبور کردند و امنیت را به منطقه و جهان هدیه کردیم.

دریادار ایرانی در بخش دیگری از نشست، بومی سازی پیشران‌های دریایی را از اولویت‌های مهم نیروی دریایی عنوان کرد و گفت: به زودی شاهد ساخت اولین پیشران تمام ایرانی خواهیم بود که در عرصه دریا به همه ارگان‌ها کمک می‌کند.

ناوگروه هفتاد و پنج از سه کانال و هشت تنگه مهم دریایی عبور کرد

وی با بیان اینکه چالشهای پیش روی ناوگروه هفتاد پنج موجب شد خودباوری خود را ثابت کنیم،‌اظهار کرد: ما تنها کشوری هستیم که امنیت دریایی خودمان را به تنهایی تامین می‌کنیم و این ناوگروه نیز بدون تامین نیازمندی از هیچ کشوری به مسیر خود ادامه داد حتی در طول مسیر برای رفع نیازهای فنی به هیچ بندری نیاز پیدا نکردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآورشد: دقت نظر دشمن روی ناوگروه ما بیشتر به این خاطر بود که ببیند ما قوانین را نقض می‌کنیم یا نه که خدا را شکر ما هیچ قانونی را نقض نکردیم و توانستیم از سه کانال مهم و هشت تنگه دریایی با سلامت عبور کنیم.

دریادار ایرانی همچنین درباره برگزاری رزمایش های مشترک گفت: یکی از برنامه‌های ما برگزاری رزمایش های مرکب با سایر کشورها است. ما هر دوسال یک بار با کشور عمان رزمایش امداد و نجات برگزار می‌کنیم و به دنبال این هستیم که با دعوت از کشورهای بیشتر رزمایش‌های بهتری برگزار کنیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها