توصیه ای به عرب‌های سازشکار؛

"شما که از آمریکا خیری ندیدید امیدی به اسرائیل هم نداشته باشید"

چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 13:29

به نظر می‌رسد حکام برخی از کشورهای عربی خلیج‌فارس از وضعیت افغانستان و خروج هرج و مرج‌گونه آمریکا از این کشور درس عبرت نگرفته‌اند. عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و بی‌اهمیت شدن منطقه خلیج‌فارس برای آمریکا، به جای اینکه باعث شود حکام عرب خلیج‌فارس درباره نحوه تعامل با مرحله پساآمریکا بیندیشند بلکه آنها از سرناامیدی و سرخوردگی برای فرار به آغوش رژیم صهیونیستی با هم مسابقه گذاشته‌اند.

العالم- کشکول

"عبدالخالق عبدالله" استاد علوم سیاسی و از شخصیت‌های بسیار نزدیک به "محمد بن‌زاید" حاکم امارات در توییتی نوشته است: وزیران خارجه و دفاع آمریکا در منطقه حامل یک پیامِ واشنگتن هستند که می‌گوید آمریکا از خلیج‌فارس دفاع نخواهد کرد و از این به بعد، به خاطر نفت نیز وارد هیچ جنگی نخواهد شد. کشورهای خلیج‌فارس بر سر دوراهی قرار دارند: چگونه باید خودشان را با مرحلهِ خلیج( فارس) پسا آمریکا سازگاری دهند؟"

ناظر وقایع و تحولات منطقه نیاز به تحقیق و تأمل بیشتری درباره این توییتِ عبدالله، این شخصیتِ نزدیک به بن‌زاید ندارد. کشور امارات سریعا "نحوه تعامل" را مشخص کرد و آن سقوط آزاد در آغوش اسرائیل و جایگزین کردن رژیم اشغالگر به جای آمریکا.

چگونه آمریکا موفق شده "قدرت تفکر" را از برخی حکام خلیج‌فارس و به اصطلاح "آکادمی‌ها و نخبه‌های سیاسی" این کشورها سلب کند؟! اگر آمریکا در "حمایت از شما" عاجز بود پس چگونه اسرائیل می‌تواند چنین "حمایتی" را از شما به عمل بیاورد؟! اسرائیل "به سرزمین شما چشم طمع دوخته است".

کشورهایی مثل امارات و بحرین، که علنا با اسرائیل عادی‌سازی کردند، و عربستان سعودی که در خفا عادی‌سازی کرده، بایستی از سیاست ساخت دشمن وهمی، یعنی ایران، دست بردارد و مبادا با دستاویز قرار دادن چنین دشمن وهمی، عادی‌سازی با رژیم اشغالگر را توجیه کنند. این دشمن وهمی،، که آمریکا آن را ترویج داده، وجود واقعی ندارد. این دشمن وهمی مطرح شده تا با این بهانه، حضور آمریکا و اسرائیل در منطقه مشروعیت پیدا کند و همچنین عادی‌سازی برخی رژیم‌های عربی خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی موجه جلوه داده شود.

عاقلانه آن است که انسان از تاریخ درس عبرت بگیرد. لذا از حکام خلیج‌فارس و آکادمی‌ها و نخبه‌های سیاسی آن می‌خواهیم که اندکی درباره اظهارات "حسنی مبارک" رئیس‌جمهور مخلوع مصر تأمل کنند. او که مثل بسیاری از حکام شیفته آمریکا و آمریکایی‌ها بود، مدت‌ها قبل از سرنگونی این جمله معروف را گفته بود: "کسی که خود را پشت آمریکایی‌ها پنهان کرده، برهنه است".

پربیننده ترین خبرها