برنامه عربستان برای نفوذ در افغانستان از طریق پاکستان

برنامه عربستان برای نفوذ در افغانستان از طریق پاکستان
چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 13:11

پایگاه خبری الخلیج آنلاین در تحلیلی نوشت: تلاش‌های دیپلماتیک سیاسی سعودی‌ها پس از به قدرت رسیدن مجدد جنبش طالبان در افغانستان حکایت از آن دارد که ریاض پس از ۲۰ سال قطع رابطه در صدد ازسرگیری روابط خود با طالبان برآمده است تا نقش جدیدی در آینده این کشور داشته باشد.

العالم ـ عربستان سعودی

تارنمای خبری " الخلیج آنلاین " که به سیاست های قطر در منطقه نزدیک است در شماره امروز (چهارشنبه) خود ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: عربستان پس از به حاکمیت رسیدن طالبان در صدد یافتن نقش جدیدی برای خود در افغانستان است و به همین منظور به پاکستان روی آورده تا به او در این خصوص کمک کند.

در همین رابطه پس از تسلط یافتن طالبان بر زمام امور در افغانستان در اواسط ماه اوت ، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی یکشنبه گذشته طی تماس تلفنی با "عمران خان" نخست وزیر پاکستان روند تحولات در افغانستان را مورد بحث و گفت وگو قرار دادند.

از سوی دیگر " میدل ایست آی " درگاه خبری انگلیسی که به گزارش رویدادهای خاورمیانه می پردازد، نوشت: عربستان همپیمان منطقه ای خود یعنی پاکستان را در جهت تحکیم روابط با طالبان و نفوذ یافتن در این جنبش به کار گرفته است.

این تارنمای خبری به نقل از "جیرالد ویرستین" سفیر بازنشسته آمریکا و کارشناس مرکز تحقیقات خاورمیانه با اشاره به اینکه « هم اکنون همانند همیشه تماس های پیگیری میان اسلام آباد و ریاض جریان دارد » پیش بینی کرد که گفت وگوهای بیشتری میان عربستان و پاکستان در خصوص افغانستان شکل بگیرد.

در همین راستا فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی در ماه ژوئیه گذشته یعنی همان ماهی که نیروهای آمریکایی به طور مخفیانه پایگاه هوایی بگرام افغانستان را ترک کردند، به طور غیرمنتظره رهسپار پاکستان شد.

همچنین در ماه اوت گذشته دیداری میان " فیاض بن حامد الرویلی " رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان و عمران خان نخست وزیر پاکستان صورت گرفت.

از سوی دیگر به نوشته تارنمای فرانسوی "اینتلیجنس آنلاین" متخصص در زمینه مسائل امنیتی ، ولیعهد سعودی اخیرا به ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی ماموریت داد تا تماس ها را با رهبران طالبان از سر بگیرد . این در حالی است که محمد بن سلمان در گذشته بیش از دو دهه با رهبران طالبان تعامل داشته است.

بر پایه همین گزارش، ترکی فیصل اخیرا با " ملا یعقوب " فرزند ملا عمر بنیانگذار طالبان دیدار و گفت وگو کرده و همچنین در قطر با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان نشست هایی برقرار کرده است.

ترکی فیصل ۷۶ ساله طی سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۱ رئیس دستگاه اطلاعات سعودی بود و طی دو دهه هفتاد و هشتاد قرن گذشته میلادی یکی از عوامل بسیج حمایت های جهان عرب از "مجاهدین افغان" علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می رفت.

به گزارش ایرنا، عربستان طی دوران اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق نقش عمده ای در اعزام نیروهای جنگجو به افغانستان از میان هموطنان خود و سایر کشورها ایفا کرد و در همین رابطه بلیت های سفر و خطوط هوایی دائمی به مقصد پیشاور و اسلام آباد را تهیه کرد و کمیته های کمک رسانی سعودی برای خدمات رسانی به جنگجویان عرب و افغان در پیشاور و افغانستان راه اندازی کرد.

پس از تسلط یافتن طالبان بر بخش عمده ای از کشور افغانستان و اعلام برپایی دولت موردنظر خود در سال ۱۹۹۶ به استثنای عربستان ، پاکستان و امارات هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخت. آنها در ماه می ۱۹۹۷ حکومت طالبان را به رسمیت شناختند.

ریاض در سپتامبر ۲۰۰۱ تصمیم به قطع رابطه با طالبان گرفت و " مولای مطیع الله " کاردار سفارت افغانستان و نماینده طالبان در آن زمان را از عربستان بیرون راند.

" محمود علوش " تحلیل گر سیاسی در گفت وگو با " الخلیج آنلاین" خاطرنشان کرد: عربستان همانند امارات به دنبال یافتن نقشی در آینده افغانستان است.

علوش معتقد است که عربستان و امارات در شرایط جدید نمی خواهند در حاشیه قرار گیرند در حالی که رقبای شان در افغانستان در حال دستیابی به دستاوردهایی برای خود هستند.

به گفته این تحلیل گر سیاسی ، عربستان و امارات بیم آن دارند که در صورت حضور نداشتن در افغانستان فعالیت گروه های مسلح در منطقه افزایش یافته و امنیت شان را در معرض تهدید قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها