رئیس سیا با فرمانده ارتش پاکستان درباره افغانستان گفت وگو کرد

رئیس سیا با فرمانده ارتش پاکستان درباره افغانستان گفت وگو کرد
پنج‌شنبه 18 شهريور 1400 - 13:50

رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در برنامه از پیش اعلام نشده وارد پاکستان شد و طی دیدار با فرمانده ارتش این کشور پیرامون همکاری‌های دوجانبه به ویژه آخرین تحولات افغانستان گفت وگو کرد.

العالم - جهان اسلام

به گزارش منابع رسمی پاکستان، در دیدار «ویلیام برنز» با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال «فیض حمید» رئیس کل سازمان اطلاعات امنیت این کشور نیز حضور داشت که هفته گذشته برای دیدار با رهبران طالبان به افغانستان سفر کرده بود.

روابط عمومی ارتش پاکستان امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در این ملاقات موضوعات مورد علاقه دو جانبه، وضعیت امنیت منطقه‌ای همچنین تحولات کنونی در افغانستان مورد بحث قرار گرفت.

ژنرال باجوا تاکید کرد که پاکستان همچنان متعهد به همکاری با شرکای بین المللی خود برای صلح در منطقه و اطمینان از آینده‌ای پایدار و مرفه برای مردم افغانستان است.

در بیانیه مذکور آمده است: رئیس آژانس اطلاعاتی سیا از نقش پاکستان درخصوص افغانستان از جمله عملیات موفقیت آمیز تخلیه و تلاش برای ثبات منطقه قدردانی کردند و طرفین متعهد شدند که نقش خود را برای بهبود بیشتر همکاری‌های دیپلماتیک با پاکستان در همه سطوح ایفا کنند.

اوایل خردادماه امسال نیز منابع خبری در پاکستان از سفر مخفیانه ویلیام برنز به اسلام‌آباد و دیدار با فرمانده ارتش و دیگر مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور خبر دادند.

سفر فعلی رئیس سیا به پاکستان همزمان با نگرانی اسلام آباد که زمانی متحد غیرناتو واشنگتن به شمار می‌رفت، از اوضاع افغانستان و نحوه خروج آمریکایی‌ها از این کشور انجام می‌شود.

اوایل تیرماه امسال پارلمان پاکستان همراه دولتمردان، رهبران سیاسی و احزاب این کشور ضمن حمایت از جبهه‌مقاومت دولت اسلام‌آباد مقابل هرگونه نفوذ نظامی آمریکا به بهانه مراقبت از اوضاع افغانستان، اعلام کرد: هرگونه معامله آشکار یا مخفیانه با واشنگتن به ویژه ارائه پایگاه به خارجی‌ها درقلمروی پاکستان ممنوع است.

نخست وزیر پاکستان خردادماه امسال درباره مطالبه واشنگتن از اسلام‌آباد برای داشتن پایگاه نظامی پس از خروج از افغانستان، اعلام کرد: پاکستان هرگز پایگاهی به آمریکایی‌ها برای انجام ماموریت در خارج از مرزها نخواهد داد.

«عمران‌خان» در پاسخ به پرسش‌های مجری شبکه «اچ بی‌او مکس» تاکید کرد: پاکستان به طور قطع به آژانس سیا و یا نیروهای ویژه آمریکا اجازه نمی‌دهد تا از خاک این کشور برای انجام ماموریت‌های ضدتروریسم در خارج از مرزهای پاکستان استفاده شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها