العالم گزارش می دهد؛

مسئولان تونس و لیبی گشایش مرزها را بررسی می کنند

مسئولان تونس و لیبی گشایش مرزها را بررسی می کنند
شنبه 20 شهريور 1400 - 14:08

از یبن بردن تنش در روابط بین تونس و لیبی و ارائه راه حل هایی برای از سرگیری رفت و آمد از دو طرف مرزها و باز کردن مرزها، مهم ترین موضوعی بود که قیس سعید رئیس جمهوری تونس و عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر لیبی در جریان سفر اخیر وی به تونس درباره آن گفت و گو کردند.

العالم - با خبرنگاران

این سفر پیشتر به دلایل مربوط به هماهنگی به تعویق افتاده بود.

"علی الافی" تحلیلگر مسائل سیاسی درگفت و گو با شبکه العالم گفت : از دو هفته پیش ، این روابط به سمتی سوق پیدا کرد که نباید سوق پیدا می کرد. درنتیجه ، رئیس جمهوری به این نتیجه رسید که نباید با 6 هزار نفری که روزانه وارد خاک لیبی می شوند، برخورد کند.

انتظار می رود که با تشکیل کمیته های خاص برای بررسی موضوع گشایش مرزها، موضوع افراد سرگردان در مرزهای تونس و لیبی به سبب بسته شدن مرزها بدون هماهنگی دوجانبه،در روزهای آینده حل و فصل شود.

" مصطفی عبدالکبیر" کارشناس حقوقی مسائل لیبی گفت: توافق شد تا کمیته های امنییتی ، اقتصادی ، بهداشتی و اجتماعی به واسطه وزرای بهداشت دو طرف در پروتوکول های بهداشتی تجدید نظر کنند و از لحاظ کیفی آن را بهبود بخشند و امیدواریم که درهفته آینده، وعده هایی که داده ایم، تحقق یابد و رفت و آمد از گذرگاه های زمینی وهوایی ازسرگرفته شود.

با وجود سانسور رسمی مصوبات سفر نخست وزیر لیبی به تونس، مردم تونس خواهان گشایش مرزها هستند و معتقدند که روابط میان ملت های دوست لیبی و تونس، نباید تحت تاثیر اختلافات سیاسی زودگذر قرار گیرد.

با توجه به این که چالش های داخلی هر کشور بر روند روابط دوجانبه تاثیر می گذارد، بنابراین دور نگاه داشتن روابط تونس و لیبی از مسائل و منافع و راه کارهایی که به نفع ملت های دو کشور نباشد، با توجه به عمق روابط و وحدت سرنوشت دو کشور، ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

پربیننده ترین خبرها