تقویت نظامی، گزینه پیش روی اروپا در پی تحولات افغانستان

تقویت نظامی، گزینه پیش روی اروپا در پی تحولات افغانستان
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 16:09

به گفته رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پس از تحولات اخیر افغانستان، اروپا «به دنبال تقویت نظامی خود خواهد بود».

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه با اعلام برگزاری یک نشست دفاعی اروپایی گفت که با سقوط دولت افغانستان، اروپا از این پس به دنبال افزایش ظرفیت نظامی خود خواهد بود.

وی در سخنرانی سالانه خود در مورد وضعیت اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا گفت: «زمان آن رسیده است که اروپا وارد مرحله بعدی شود.»

به گفته او، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، «اجلاس دفاع اروپایی» را در طول شش ماه ریاست فرانسه بر بلوک، در سال نو میلادی آغاز می‌کند.

پاریس پیشتاز اتحادیه ۲۷ کشور اروپایی برای توسعه ظرفیت‌های نظامی مستقل‌تر در کنار اتحاد کنونی غربی است که به‌طور سنتی توسط ایالات متحده رهبری می‌شود.

فروپاشی سریع دولت افغانستان در پایان مأموریت ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان، بحث‌ها در بروکسل دربارهٔ برجسته کردن نقش اتحادیه اروپا را تشدید کرده است. اما بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا اعضای پیمان ناتو نیز هستند و برخی از این کشورها، به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی، نمی‌خواهند روابط خود را با ایالات متحده تضعیف کنند.

فون در لاین در ادامه افزود: «مشاهده حوادث در افغانستان برای خانواده‌ها و دوستان سربازان جان‌باخته بسیار دردناک بود و ما باید در مورد چگونگی پایان ناگهانی این مأموریت تامل کنیم. سوالات عمیقاً نگران‌کننده‌ای وجود دارد که متحدان باید در ناتو به آن بپردازند.»

رئیس اتحادیه اروپا متعهد شد که این اتحادیه در کوتاه‌مدت، ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۸ میلیون دلار) دیگر به افغانستان کمک بشردوستانه ارائه دهد. این وعده جدید پس از آن مطرح می‌شود که کمیسیون اروپا کمک‌های بشردوستانه خود را برای افغانستان در سال جاری چهار برابر کرده و به ۲۰۰ میلیون یورو رسانده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها