گزارش: تولیدکنندگان واکسن کرونا به کشورهای فقیر کمک نمی‌کنند

گزارش: تولیدکنندگان واکسن کرونا به کشورهای فقیر کمک نمی‌کنند
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 10:26

بنا بر گزارش عفو بین‌الملل، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده واکسن کرونا از کمک به کشورهای فقیر و کم‌درآمد سر باز می‌زنند.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، بنا بر مندرجات گزارش عفو بین‌الملل که روز چهارشنبه منتشر شده است، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده واکسن کرونا به تشدید بحران انسانی در کشورهای فقیر از طریق امتناع از افزایش ارسال واکسن متهم شده اند.

در این گزارش آمده است ۶ شرکت از جمله فایزر، آسترازنکا و مدرنا به اولویت و تعهد خود درباره افزایش ارسال واکسن به کشورهای فقیر پایبند نبوده اند.

درحالی که بیش از نیمی از ساکنان کشورهای توسعه‌یافته به طور کامل بر ضد بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده اند، این رقم در کشورهای فقیرتر کمتر از ۱ درصد است.

آگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل در این خصوص می‌گوید امتناع شرکت‌های دارویی برای اشتراک فناوری تولید واکسن با مناطق آسیب‌پذیر یک ناکامی جهانی در حوزه انسانی است.

وی در این خصوص افزود: «علی‌رغم وجود این نابرابری‌های آشکار، شرکت‌های بایون‌تک، مدرنا و فایزر در مجموع تا پایان سال ۲۰۲۲ ۱۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب خواهند کرد. کسب سود نباید بر جان انسان‌ها تقدم داشته باشد.»

به گفته خانم کالامارد، در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد حتی فعالان حوزه بهداشت نیز واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

بر اساس مندرجات این گزارش، تنها ۰.۳ درصد از مجموع حدود ۶ میلیارد دوز واکسن توزیع‌شده در جهان در اختیار کشورهای کم‌درآمد قرار گرفته است. همچنین نسبت واکسن‌رسانی شرکت فایزر به کشور سوئد در قیاس با کشورهای فقیر، ۹ برابر بوده است.

عفو بین‌الملل درخواست کرده است تا پایان سال جاری میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهای فقیر و کم‌درآمد قرار گیرد.

آگنس کالامارد در این خصوص می‌گوید: «شرکت‌های دارویی به مدد در اختیار داشتن میلیاردها دلار از محل پرداخت‌های مالیاتی مردم و دانش مراکز پژوهشی، نقشی محوری در تولید واکسن‌های نجات‌بخش ایفا کرده اند. اما حالا آنها باید فوراً وارد عمل شوند تا میلیاردها نفر فرصت واکسینه شدن را به دست آورند. ... هیچکس نباید یک سال دیگر را در رنج و هراس بگذراند.»

پربیننده ترین خبرها