اردوغان: آمریکا به تعهدات خود در افغانستان عمل نکرده است

اردوغان: آمریکا به تعهدات خود در افغانستان عمل نکرده است
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 22:32

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل نکرده گفت که ایالات متحده باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد.

العالم - ترکیه

رئیس جمهور ترکیه گفت که ایالات متحده باید در مورد هجوم بیشتر پناهجویانی که در پی بحران خروج آمریکا از افغانستان ایجاد شده، اقدامات بیشتری انجام دهد.

به گزاری خبرگزاری «آناتولی» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» گفت که در حال حاضرایالات متحده به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل نکرده است.

وی در این مصاحبه گفت: «ما بیش از ۳۰۰۰۰۰ مهاجر افغانستانی داریم و دیگر نمی‌توانیم از پذیرش پناهجویان این کشور در ترکیه استقبال کنیم.»

اردوغان در پاسخ به این سئوال که آیا ایالات متحده نیاز به انجام کار بیشتری دارد یا خیر، پاسخ می‌دهد: «البته ایالات متحده باید کارهای زیادی انجام دهد و باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهد.»

وی افزود: «زیرا ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته آنجا بوده است .ایالات متحده باید به این سئوال‌ها پاسخ دهد.»

اردوغان ماه گذشته گفته بود که ترکیه مکان تجمع پناهندگان هیچ کشوری نخواهد بود و مرزهای این کشور را برابر هجوم پناهندگان تقویت می‌کند.

یک مقام دولت ترکیه اخیرا از افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای این کشور با ایران به دلیل موج احتمالی مهاجرت ناشی از تسلط طالبان بر افغانستان خبر داد. «محمد امین بیلمز» فرماندار استان مرزی «وان» گفت که اقدامات امنیتی مرزی در سه سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: «ما اقدامات امنیتی را در مرز بیشتر کرده ایم و تمام تلاش می‌کنیم تا مرز غیرقابل نفوذ باشد. نیروهای امنیتی ترکیه ۲۴ ساعت شبانه روز در مرز با هماهنگی کار می‌کنند و از تمام ابزارهای فناوری موجود بهره می‌برند.»

این مقام ترکیه‌ای افزود، نیروهای امنیتی ترکیه مستقر در وان که طولانی‌ترین مرز با ایران را دارد، برای جلوگیری از مهاجرت و قاچاق و خنثی کردن اقدامات تروریستی، همه اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند و مهاجران غیرقانونی که قصد ورود به ترکیه را دارند، بازداشت کرده و به نهادهای مربوطه تحویل می‌دهند.

این گزارش حاکیست که «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که به نیویورک سفر کرده، با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و رایزنی کرد. وزرای خارجه آمریکا و ترکیه در جریان این دیدار بر تداوم همکاری در موضوع افغانستان، بعد از خروج نظامیان خارجی از این کشور، تاکید کردند.

بلینکن طی نشست خبری با چاووش‌اوغلو بعد از این دیدار گفت: «ما از ترکیه به دلیل شراکت بسیار محکم در افغانستان و کارهایی که همچنان به کمک یکدیگر باید انجام دهیم، قدردان هستیم».

فارس

پربیننده ترین خبرها