آیا کودتای نظامی در سودان به طور کامل ریشه کن شد؟

آیا کودتای نظامی در سودان به طور کامل ریشه کن شد؟
جمعه 2 مهر 1400 - 16:52

پژوهشگران امور سیاست بر این عقیده اند که اگر نخست وزیر سودان در سخنان خود مبنی بر اتخاذ گام های فوری برای برچیدن گروه های سیاسی وابسته به نظام سابق جدی و قاطع باشد، بدین معناست که کشور در مسیری صحیح قرار دارد.

العالم ـ نظرکده

پژوهشگران با بیان اینکه ملت سودان تمایل دارد تا انتقال قدرت در کشور به صورت مسالمت آمیز صورت گیرد، تاکید کردند: اگر ارتش و نظامیان در سودان سوپاپ امنیت هستند، پس می بایست ارتش یا سلطه گر باشد و یا یک ارتش ملی.

پژوهشگران افزودند: اگر ارتش بخواهد سلطه گر باشد، بیانگر احتمال وقوع کودتاهای نظامی در کشور است؛ اما ماندگاری همواره از آن ملت هاست نه ارتش؛ زیرا این ملتها هستند که تغییر در کشور ایجاد می کنند. ما امروز با یک معادله ای بسیار مهم و حساس در صحنه سیاسی سودان روبرو هستیم.

روزنامه نگاران سودانی اما اظهار داشتند: چنددستگی میان نهاد نظامی و غیرنظامی کاملا در سودان مشهود است؛ برخی از مردم سودان وقوع کودتا را باور نکردند و برخی دیگر اساسا با هرگونه تلاش برای کودتا مخالف هستند. خارطوم اخیرا شاهد برپایی چندین تظاهرات در محکومیت کودتا بوده است. نیروهای سیاسی در سودان نیز بیانیه های متعددی در محکومیت هرگونه تلاش برای ضربه زدن به دوره انتقالی در کشور صادر کردند.

فعالان رسانه ای سودان خاطرنشان کردند: ملت سودان با هرگونه تلاش برای کودتا از سوی نظامیان به منظور چیره شدن بر قدرت مخالفت هستند. شماری از نیروهای سیاسی نیز موضع خود را اعلام کردند؛ اما برخی از شهروندان سودانی بر این باورند که ممکن است نوعی مشارکت و همراهی میان نیروهای سیاسی و نظامی سودان وجود داشته باشد.

برخی دیپلمات های مصری اما تصریح کردند که پس از شکست کودتای نظامی و احتمال برچیده شدن توافق و مشارکت میان نیروهای سیاسی و نظامی در سودان، عرصه سیاسی این کشور با 3 احتمال مواجه است: نخست آن که دو طرف توافق و مشارکتی طولانی مدت میان خود تهیه و تدوین کنند. احتمال دوم آن است که توافق و مشارکت به طور کامل از میان رود و نظامیان و غیرنظامیان سودانی وارد یک نزاع نامحدود شوند و احتمال سوم وقوع یک کودتای نظامی سریع به رهبری برهان و معاونش حمیدتی است.

دیپلمات های مصری تاکید کردند که مشارکت و همراهی میان نیروهای سیاسی و نظامی در سودان نمی تواند به پایان برسد، نیروهای نظامی می بایست با توافق و هماهنگی نیروهای مدنی و غیرنظامی یک انتخابات زودهنگام در کشور برگزار کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها