روزهای سخت کرونایی برای آفریقا؛ قاره سیاه هفت برابر واکسن کم دارد

روزهای سخت کرونایی برای آفریقا؛ قاره سیاه هفت برابر واکسن کم دارد
شنبه 3 مهر 1400 - 11:33

آفریقا با رسیدن به مرز ۸ میلیون و ۲۷۰ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ و نزدیک به ۲۰۹ هزار فوتی در شرایطی روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند که بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، افزایش ۷ برابری میزان ارسال واکسن به این قاره ضرورت دارد.

العالم - آفریقا

بر اساس تازه‌ترین آمار تارنمای ارزیابی‌های جهانی «ورلدومترز - Worldometers.info»، شمار مبتلایان به بیماری کرونا در قاره آفریقا تا این لحظه به ۸ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۷۷۱ نفر و شمار قربانیان ناشی از ابتلا به این بیماری هم به ۲۰۸ هزار و ۷۸۷ نفر رسیده است.

بیشترین میزان ابتلا به کرونا مربوط به آفریقای جنوبی، مراکش، تونس، اتیوپی و لیبی بوده و بیشترین میزان موارد فوتی را نیز آفریقای جنوبی، تونس و مصر به ثبت رسانده‌اند.

اگر چه از سوی دیگر، تاکنون در قاره آفریقا ۷ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۷۵۸ نفر از مبتلایان به کرونا بهبود یافته‌اند، اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که میزان ارسال ماهانه واکسن کرونا به این قاره باید ۷ برابر افزایش یابد.

هم‌اینک ماهانه حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا به آفریقا ارسال می‌شود که این رقم باید به ۱۵۰ میلیون دوز افزایش یابد.

تارنمای خبری «ماروک دیپلماتیک- Maroc diplomatique» به نقل از دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در قاره آفریقا نوشته، میزان ارسال واکسن‌های کووید -۱۹ به آفریقا باید از ۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون دوز در ماه افزایش یابد تا این قاره بتواند ۷۰ درصد از جمعیت خود را تا سپتامبر ۲۰۲۲ واکسینه کند.

رسیدن به هدف ۷۰ درصدی واکسیناسیون جمعیت آفریقا در اجلاس جهانی درباره کووید -۱۹ که هفته جاری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، تعیین شد.

«ماتشیدیسو موئتی» مدیر بخش منطقه آفریقا سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: اجلاس جهانی کووید -۱۹ یک دوز امید را به آفریقا تزریق کرد و ما از وعده‌های به اشتراک‌گذاری واکسن‌ها، نجات جان و بهبود بهتر استقبال می‌کنیم.

او با تاکید بر این نوع همبستگی بین‌المللی برای پایان دادن به همه‌گیری گفت: این همبستگی برای میلیون‌ها آفریقایی که به طور بالقوه در معرض بیماری قرار دارند و شمار زیادی از مردم آن در شرایط سختی زندگی می کنند، یک امر حیاتی است. بنابراین ارسال واکسن‌ها بدون فوت وقت باید انجام شود.

اگرچه موارد جدید ابتلا به کرونا در قاره آفریقا رو به کاهش بوده، اما با ۱۰۸ هزار نفر مبتلا بیش از سه هزار نفر در هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

تارنمای «اخبار آفریقا – Africanews» به نقل از «بنیدو ایمپوما - Benido Impouma» مدیر گروه بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار در دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در آفریقا نوشت: ۱۶ کشور آفریقایی هم‌اینک همچنان در شرایط اضطراری قرار دارند و مبارزه با همه‌گیری به پایان نرسیده است.

در زمان حاضر تنها تقریبا ۳ تا ۴ درصد مردم آفریقا علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

طبق برنامه کوواکس قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۱، دستکم ۴۰ درصد آفریقایی‌ها واکسینه شوند.

در حالی که کشورهای ثروتمند جهان نرخ واکسیناسیون خود را به ۶۰ درصد رسانده‌اند، اما کشورهای آفریقایی همچون اریتره و بروندی هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

در حالی که سازمان جهانی بهداشت نسبت به وضعیت واکسیناسیون در قاره آفریقا هشدار می‌دهد، در آن سو در تونس دولت تصمیم گرفته منع رفت و آمد شبانه را که از ماه مارس ۲۰۲۰ تقریبا به طور مداوم اعمال می‌شد، لغو کند.

به نوشته «ژورنال دو مونتره‌آل - Journaldemontreal »، "قیس سعید" رئیس جمهوری تونس روز جمعه در عین حال گفته که شرکت در رویدادهای عمومی یا خصوصی نیاز به گواهی دو دوز واکسیناسیون دارد.

پربیننده ترین خبرها