تأکید پکن و بروکسل بر حفظ تعاملات فشرده

تأکید پکن و بروکسل بر حفظ تعاملات فشرده
چهارشنبه 7 مهر 1400 - 16:57

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه چین، در تماسی ویدئویی، بر ضرورت حفظ تعاملات فشرده با وجود اختلافات بین دو طرف، تأکید کردند.

العالم - آسیا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، علی‌رغم اختلافات موجود با چین، باید تعامل با این کشور ادامه پیدا کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این نهاد اروپایی در بیانیه‌ای درخصوص تماس ویدئویی بورل و «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت: «نماینده عالی [اتحادیه اروپا] متذکر شد که با وجود اینکه اختلافاتی همچنان وجود دارد، اتحادیه اروپا و چین باید به تعامل فشرده در زمینه برخی مسائل مهم را حفظ کنیم».

وزیر امور خارجه چین نیز در این تماس ویدئویی گفت، دو طرف باید به روند افزایش تعاملات در تلاش برای تقویت اعتماد سیاسی و مدیریت اختلافات ادامه دهند.

تماس ویدئویی میان این دو شریک مهم تجاری در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً آمریکا، انگلیس و استرالیا توافق همکاری نظامی را امضا کرده‌اند که به میزان زیادی، تلاش برای مقابله با چین تلقی می‌شود.

به گفته منتقدان، این توافق موجب شده تلاش «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای همسو کردن اروپایی‌ها در راستای مقابله با چین تا حدی خنثی شود زیرا قرارداد تبادل فناوری زیردریایی اتمی میان آمریکا و استرالیا و لغو قرارداد مشابهی میان کانبرا و پاریس، خشم فرانسوی‌ها را به‌عنوان کشوری پرنفوذ در اتحادیه اروپا به دنبال داشته است.

بعد از اعلام این توافق، اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، طرح موازی خود را ارائه کرد.

در این طرح که از چند ماه قبل پیش نویس اولیه آن منتشر شده بود و اواخر شهریور توسط بورل رونمایی شد، اتحادیه اروپا قصد دارد در حوزه‌های سلامت، امنیت، تبادل داده، زیرساخت‌ها، محیط زیست، تجارت و اقیانوس‌ها نفوذ خود را در حوزه هند-آرام گسترش دهد.

بورل در این‌باره گفت این راهبرد در قبال مسائلی همچون همکاری در زمینه تجاری و تغییرات اقلیمی رویکردی باز اتخاذ کرده است. با این حال رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت، اروپا به‌دنبال افزایش همکاری با هند، ژاپن، استرالیا، تایوان با هدف محدود کردن قدرت چین خواهد بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها