رئیس‌جمهور تونس و مدیریت بحران سیاسی در کشور

رئیس‌جمهور تونس و مدیریت بحران سیاسی در کشور
چهارشنبه 7 مهر 1400 - 22:33

بالاخره غبار از صحنه سیاسی تونس زدوده شد و رئیس‌جمهور کشور با انتخاب یک زن به عنوان نخست‌وزیر، به وعده‌های حکومتی تحقق بخشید.

العالم- کشکول

"قیس سعید" رئیس‌جمهور تونس فشارهای احزاب مخالف با تدابیر استثنایی‌اش را نادیده گرفت و "نجلاء بودن رمضان" را مامور تشکیل دولت کرد.

نجلا بودین رمضان، متولد 1958 استان قیروان، استاد آموزش عالی در مدرسه ملی مهندسان در تونس و متخصص در علوم زمین شناسی است. وی در سال 2011 به عنوان مدیرکل مسئول کیفیت در وزارت آموزش عالی تونس منصوب شد.

نخست‌وزیر مکلف گزینه پیشنهادی هیچ یک از احزاب حامی قیس سعید و یا احزاب مخالف او نبوده است. با این اوصاف، کدام طرف‌ها از بودن حمایت سیاسی خواهند کرد؟ پاسخ به این سوال را باید به بعد از معرفی ترکیب دولت موکول کرد که در آن هویت طرف‌های مشارکت‌کننده در دولت مشخص خواهد شد.

تصمیمات اخیر رئیس‌جمهوری تونس بر صحنه سیاسی تاثیری بنیادی گذاشته و پیامدهای آن در انحلال پارلمان و ایجاد طوفان سیاسی در حزب اسلام‌گرای "النهضه"- یکی از بزرگ‌ترین احزاب سیاسی بعد از انقلاب- منعکس شده است. تدابیر سعید همچنین بر دو بخش اقتصادی و تجاری بازتاب داشته؛ امری که باعث ایجاد روزنه امیدی برای ملت تونس گشته است.

قیس سعید یکی از فرهیختگان برجسته، یعنی خانم نجلاء بودن را به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت کرد تا اولین زنی باشد که به این سمت برگزیده می‌شود. مستقل بودن سعید باعث شد که منازعات سیاسی میان احزاب که کشور را درگیر بدترین بحران کرده بود، فیصله دهد.

ناظران مسائل سیاسی تونس اتفاق نظر دارند که دولت جدید، کشور را از بن‌بست خارج می‌کند. فروپاشی فرآیند قبلی سیاسی که بنا به تصمیمات بی‌سابقه ریاست‌جمهوری در کشور اتفاق افتاد نتیجه طبیعی اختلافات و پراکندگی میان نیروهای سیاسی بود که البته حد پایین شاخص اقتصادی و جنبش‌های اجتماعیِ رو به گسترش از دلایل عوامل این فروپاشی شدند.

در سایه ورود کشور به مرحله جدید سیاسی، نخست‌وزیر مکلف با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که فائق آمدن بر آنها، نیاز به اعتماد سیاسی و تقویت آن دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها