پیامدهای پیمان آکوس...

آیا چین استرالیا را از روی زمین محو می کند؟!

آیا چین استرالیا را از روی زمین محو می کند؟!
پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 15:08

آمریکا، استرالیا و انگلستان در اواسط ماه جاری اعلام کردند که وارد یک همکاری دفاعی تحت عنوان پیمان امنیتی "آکوس" شده اند. این پیمان شامل مبادله فناوری های نظامی و تجهیز ارتش استرالیا به 8 زیردریایی و موشک های بالدار آمریکایی می شود.

العالم- در گوشی

خطرات این توافق نامه

اولین خطر توافق نامه مذکور این است که آمریکا فناوری های اورانیوم 90 درصد را با متحدان خود به اشتراک می گذارد و این امر برانگیزنده خشم چین، روسیه و کره شمالی است. دومین خطر را نیز می توان در افزایش حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام دید.

نارضایتی فرانسه

این توافق نامه سه جانبه فرانسه را به شدت خشمگین کرد، چرا که باعث شد استرالیا قرارداد زیردریایی بزرگ خود با پاریس را لغو کند و در پی آن، بحرانی دیپلماتیک میان این دو کشور پدید آورد.

نگرانی روسیه

از پیامدهای دیگر "آکوس" این بود که روسیه خواستار شفاف سازی درخصوص این پیمان از سوی آمریکا و هم پیمانانش شد. پوتین رئیس جمهور روسیه در ژوئن گذشته خاطرنشان کرده بود که روابط میان آمریکا و روسیه به پایین ترین سطح خود در سال های اخیر رسیده است.

بی خبری اتحادیه اروپا

وزرای خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسه ای تشکیل دادند تا پیامدهای پیمان آکوس را مورد بررسی قرار دهند. این اتحادیه تاکید کرد که برای این مشارکت استراتژیک در دو اقیانوس هند و آرام، مورد هیچ گونه مشورت و اطلاع رسانی قرار نگرفته است.

چین، هدف اصلی آکوس

چین که هدف اصلی فعالیت های اخیر آمریکا ازجمله فرار ناگهانی آن از افغانستان بود، این پیمان سه جانبه را که استرالیا را به زیردریایی هسته ای مجهز می کند " تضعیف کننده ثبات منطقه ای" و " گامی غیر مسئولانه" خواند که به سریع تر شد رقابت تسلیحاتی منجر خواهد شد.

خطر بزرگ تر، آیا چین استرالیا را از روی نقشه محو می کند؟

به عقیده برخی نویسندگان روسی، واکنش چین به این توافق نامه خبر از این می دهد که چین ممکن است از اصول خود که به موجب آن نمی خواست اولین طرف استفاده کننده از سلاح هسته ای باشد، عدول کرده و دست به حمله پیش‌دستانه بزند، چرا که چینی ها به ندرت چنین اظهاراتی بر زبان می رانند. این نویسندگان معتقدند که اگر زیردریایی های هسته ای دست به هر اقدامی بزنند، چین استرالیا را از روی کره زمین محو خواهد کرد و آمریکا در این زمینه به هیچ وجه از استرالیا حمایت نمی کند.

روشن است که دولت آمریکا متوجه شده است که شرکای اروپایی اش انگیزه ای برای مشارکت در استراتژی جدید آن برای رویارویی با چین ندارند، لذا به سمت شریک قدیمی خود یعنی انگلیس رفت که آمادگی کامل برای ورود به توافق سه جانبه با استرالیا را دارد، توافقی که به زودی ژاپن نیز به آن ملحق خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها