واکنش بلینکن به آزمایش‌های موشکی کره شمالی

واکنش بلینکن به آزمایش‌های موشکی کره شمالی
جمعه 9 مهر 1400 - 03:23

وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه گفته آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی به افزایش بی‌ثباتی منجر می‌شود.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی گفته اقدمات پیونگ‌یانگ به افزایش بی‌ثباتی منجر می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا بعد از گفت‌وگوهای تجاری آمریکا-اتحادیه اروپا در شهر «پیتسبورگ» گفت: «ما درباره این موارد نقض مکرر قطعنامه‌های شورای امنیت که بستر را برای بی‌ثباتی و ناامنی فراهم می‌کنند نگران هستیم.»

آنتونی بلینکن مدعی شد آمریکا نمی‌تواند ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش یک موشک جدید «هایپرسونیک» به نام «هواسونگ-۸» را تأیید کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در حال ارزیابی آزمایش‌های موشکی کره شمالی است «تا بفهمیم دقیقاً چه کاری انجام داده‌اند و از چه فناوری‌ای استفاده کرده‌اند.»

ساعتی قبل‌تر رسانه دولتی کره شمالی بامداد جمعه (۹ مهرماه) از آزمایش یک موشک ضد هوایی جدید توسط این کشور خبر داد و گفت این آزمایش توسط «آکادمی علوم دفاعی» که سازمانی برای ساخت تسلیحات نظامی است انجام شده است.

پرتاب این موشک، جدیدترین اقدام تسلیحاتی کره شمالی در بحبوحه معطل ماندن گفت‌وگوهای خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی است.

خبرگزاری رویترز نوشته به نظر می‌رسد «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی در محل آزمایش این موشک حضور نداشته و به جای او، «پاک جونگ چون»، یکی از اعضای حزب حاکم کره شمالی بر آن نظارت کرده است.

پیش از این گزارش شد «کیم جونگ‌اون» رئیس کره شمالی ضمن رد پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات بدون پیش‌شرط، گفت خطوط ارتباطی با کره جنوبی را برای نشان‌دادن تمایل پیونگ‌یانگ جهت ایجاد صلح در شبه‌جزیره کره، بازسازی می‌کنند.

کره شمالی در سال‌های اخیر از دریای ژاپن برای آزمایش تعدادی موشک بالستیک کوتاه برد جدید استفاده کرده اما این کشور اخیراً از موشک جدیدی که از واگن قطار شلیک شده است نیز رونمایی کرد که هدف آن افزایش قابلیت بقا در پی حمله یک کشور دیگر است.

پیش از این نیز «کیم سونگ» نماینده کره شمالی در سازمان ملل با تاکید بر حق این کشور برای انجام آزمایش‌های موشکی، اما گفت پیونگ‌یانگ هیچ قصدی برای استفاده از این فناوری‌ها علیه هیچ کشوری ندارد.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها