همسر خاشقچی خواستار پاسخگویی دولت عربستان شد

همسر خاشقچی خواستار پاسخگویی دولت عربستان شد
شنبه 10 مهر 1400 - 13:37

همسر جمال خاشقچی نویسنده منتقد عرب از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست دولت عربستان را به خاطر قتل بی رحمانه این نویسنده پاسخگو بداند.

العالم - عربستان

خبرگزاری فرانسه نوشت: درخواست همسر خاشقچی روز جمعه و سه سال بعد از قتل این نویسنده مطرح شده است.

خدیجه چنگیز در سومین سالگرد قتل همسرش به واشنگتن سفر کرده تا در مقابل سفارت عربستان اعتراض کند و در یک مراسم اعتراضی شبانه در مقابل کنگره آمریکا حاضر شود؛ جایی که او پرتره ای از خاشقچی را رونمایی کرده که در روزنامه ها منتشر شده است.

وی نارضایتی خود را از دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در آستانه سالگرد همسرش با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ابراز کرد؛ فردی که به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا دستور قتل خاشقچی را داده بود.

همسر خاشقچی در مراسم شبانه ای که توسط گروه های مدافع حقوق بشر سازمان دهی شده بود پرسید: آیا این همان پاسخگویی است که دولت بایدن وعده آن را داده بود؟ ولیعهد عربستان جمال را از من و همه جهان گرفت. آیا او را پاسخگو می دانید یا به چنین قاتلانی پاداش می دهید؟

خاشقچی نویسنده مشهور عرب در یک تبعید خود خواسته در آمریکا بسر می برد. وی نویسنده منتقد ولیعهد عربستان در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود.

خاشقچی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به منظور پر کردن اسناد ازدواج با همسرش که تبعه ترکیه است وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. مقامات ترکیه و آمریکایی گفته اند تیمی از سعودی ها در آنجا منتظر او بودند و بدنش را مثله کردند که هرگز هم بقایای آن پیدا نشد.

رئیس جمهوری آمریکا در دولت دونالد ترامپ با کم اهمیت نشان دادن این موضوع بیان کرد که بسیار مهم تر است که عربستان سلاح های آمریکایی را از این کشور خریداری کند. ترامپ همچنین همراهی عربستان با این کشور در دشمنی با ایران را مهم تر می دانست.

بایدن وعده داده بود موضع سختگیرانه تری را بکار بندد و با از محرمانگی خارج کردن اطلاعات مربوطه، تحریم های بیشتری را علیه سعودی ها اعمال کند حتی اگر این تحریم ها شامل شخص ولیعهد عربستان نشود.

فرانس پرس نوشت: مقام های آمریکایی گفته اند سفر سالیوان به عربستان که ولیعهد درآنجا نقش وزیر دفاع را نیز برعهده دارد عمدتا برای مذاکره درباره بحران یمن است.

کاخ سفید تا کنون در مورد جزئیات ماموریت سفر سالیوان به امارات متحده عربی و عربستان اطلاعات دقیقی منتشر نکرده است.

روابط عربستان و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به خوبی پیش رفت اما جو بایدن پس از به قدرت رسیدن به شدت بخاطر پرونده قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به ریاض اعتراض کرد و به دنبال اعتراضات صورت گرفته در آمریکا به نقض حقوق بشر در عربستان روابط فیمابین آنها به سردی گرایید.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها