در آستانه سفر معاون بلینکن صورت گرفت؛

خط و نشان تازه آمریکا برای پاکستان

خط و نشان تازه آمریکا برای پاکستان
شنبه 10 مهر 1400 - 14:17

نفر دوم وزارت امور خارجه آمریکا که تا روزهای آینده قرار است با رهبران سیاسی و نظامی پاکستان دیدار کند، خط و نشان تازه‌ای برای این کشور مبنی بر برخورد بدون تبعیض اسلام‌آباد علیه شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی، کشید.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش منابع خبری پاکستان، وندی شرمن دیپلمات ارشد آمریکایی قرار است هفته جاری سفر رسمی به اسلام‌آباد انجام دهد که دستور کار آن رایزنی درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک به ویژه در بحث افغانستان عنوان شده است.

وی در سوئیس به خبرنگاران گفت که انتظار آمریکا از پاکستان اقدام بدون تبعیض علیه تمامی گروه‌های شبه نظامی و تروریستی است، این درحالی است که وندی شرمن مدعی تمایل واشنگتن برای داشتن مشارکت قوی با اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم شد.

نفر دوم وزارت امور خارجه آمریکا که قرار است پیش از بازدید از پاکستان به ازبکستان و هند نیز سفر کند، گفت: واشنگتن نگاه رو به جلو به نقش آفرینی اسلام‌آباد برای کمک به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان دارد.

خط و نشان تازه‌ برای پاکستان درحالی است که اسلام‌آباد خواهان برقراری آشتی و تعامل با شبه نظامیان چه در افغانستان و داخل پاکستان است. عمران‌خان نخست وزیر پاکستان روز گذشته مذاکرات این کشور با گروه غیرقانونی "تحریک طالبان پاکستان" را تایید کرد.

در مقابل رهبران پاکستان نیز از زمان تسلط طالبان بر افغانستان و مواجه شدن با اتهامات تازه واشنگتن مبنی بر حمایت اسلام‌آباد از طالبان و مسوول بودن در قبال شکست آمریکا و ناتو در افغانستان، هشدار دادند که واشنگتن نباید اسلام‌آباد را مسوول ناکامی‌های خود در افغانستان بداند.

به گزارش ایرنا، عدم تمایل جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای رایزنی با نخست وزیر پاکستان، اظهارات آنتونی بلینکن مبنی بر ارزیابی واشنگتن در روابط با اسلام‌آباد و لایحه جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا با ذکر نام پاکستان برای تحریم طالبان و دولت‌های خارجی که از این گروه حمایت می کنند، تازه‌ترین تنش‌ها در روابط شکننده دو کشور به شمار می‌رود.

«عاصم افتخار» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای گفت: اشاره به نام پاکستان در لایحه جمهوری‌خواهان یک اقدام بی اساس نمایندگان آمریکا است و هرگونه رویکرد زور برای پرداختن به مسئله افغانستان کار ساز نخواهد بود.

سفر آتی وندی شرمن به اسلام‌آباد از زمان آغاز کار دولت جوبایدن در آمریکا و تسلط طالبان بر افغانستان اولین بازدید یک مقام بلندپایه دیپلماتیک ایالات متحده به پاکستان خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها