اعلام موجودیت «ثائرون»؛

شکل گیری تشکیلات تروریستی جدید ترکیه در شمال سوریه

شکل گیری تشکیلات تروریستی جدید ترکیه در شمال سوریه
يکشنبه 11 مهر 1400 - 11:49

چند گروهک مسلح وابسته به ترکیه که در شمال سوریه فعالیت دارند، با یکدیگر ادغام شدند و از اعلام موجودیت تشکیلات تروریستی جدید موسوم به «ثائرون» خبر دادند.

العالم - سوریه - ترکیه
چندین گروه نظامی فعال در گروه تروریستی «الجیش الوطنی السوری» (ارتش ملی سوریه- مورد حمایت ترکیه)، از ادغام کامل در یک تشکیلات نظامی جدید موسوم به «ثائرون» [انقلابیون] در شمال سوریه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اتاق عملیات مشترک «عزم» [معارضان] در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این ادغام در راستای یکپارچه‌سازی کامل گروه‌های نزدیک به هم انجام شده است و به این تشکیلات جدید، گروه‌های موسوم به «فرقة السلطان مراد»، «فیلق الشام-بخش شمالی»، «ثوار الشام»، «فرقة المنتصر بالله»، «الفرقة الأولى» با زیر مجموعه «لواء الشمال»، «الفرقة التاسعة» و «اللواء ۱۱۲» پیوسته‌اند.

بنا بر این گزارش، توافق شده تا «فهیم عیسی»، فرمانده گروهک فرقة السلطان مراد و معاون فرمانده اتاق عملیات عزم به عنوان فرمانده تشکیلات تازه تاسیس ثائرون انتخاب شود.

«یوسف حمود» سخنگوی اتاق عملیات عزم به العربی الجدید گفت که تشکیلات جدید زیر پرچم اتاق عملیات عزم فعالیت خواهد کرد و هدف آن، ایجاد سوریه‌ای یکپارچه ضامن آزادی، عدالت و کرامت برای همه شهروندان سوری و احترام به اصول حقوق بشر است.

وی تاکید کرد که اعلام این مرحله از ابتدای تشکیل اتاق عملیات عزم برنامه‌ریزی شده بود و هدف از این امر، «هماهنگ‌سازی ادغام گروه‌های مختلف از طریق بلوک‌های نزدیک به هم برای کاهش تعداد گروه‌های پراکنده در شمال سوریه و یکپارچگی تصمیم‌گیری در هر بلوک به طور جداگانه و در نهایت هماهنگی در چارچوب اتاف عملیات عزم. همه این‌ها زیر چتر الجیش الوطنی السوری صورت می‌گیرد.

به گفته حمود تشکیلات جدید به معنای ادغام کامل و لغو عناوین پیشین گروه‌های مذکور و فعالیت واحد همه گروه‌های مخالف دولت سوریه است. اقداماتی نیز برای بالابردن سطح تدابیر امنیتی و نظامی، قرار دادن عناصر این تشکیلات در دوره‌های آموزش نظامی برای تقویت مهارت آن‌ها در عملیات‌های مختلف نظامی و امنیتی و برخورد با رهگذران در ایست های بازرسی صورت می‌گیرد.

در ۱۵ ژوئیه گذشته با مشارکت چندین گروهک در گروه تروریستی ارتش ملی سوریه از جمله «الجبهة الشامیة» و «فرقة الحمزة» و «جیش الإسلام»و «فرقة السلطان مراد» و «لواء السلطان سلیمان شاه» اتاق عملیات عزم تشکیل شد که هدف از آن، بازداشت افراد تحت تعقیب در مناطق تحت سلطه ارتش ملی، مبارزه با مواد مخدر و تعقیب عناصر تروریستی، مقابله با نیروهای قسد و نیروهای نظام سوریه اعلام شد.

اعلام موجودیت تشکیلات ثائرون تنها چند روز پس از دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی در سوچی روسیه صورت می‌گیرد.

روسیه که به دعوت و درخواست دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارد تاکید می‌کند که اشغالگری خارجی‌ در خاک سوریه غیرقانونی است و باید پایان یابد. موضوعی که به وضوح در مصاحبه اخیر سفیر روسیه در دمشق مشهود است. اما آنکارا می‌گوید: «اگر روسیه و آمریکا حق ورود به سوریه را دارند پس ترکیه نیز چنین حقی را برای خود محفوظ می‌داند».

به گزارش فارس، ترکیه در کنار حمایت از تروریستهای مخالف دولت سوریه، مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق و سوریه است.

گروه پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

اخیرا نیز نیروی هوایی ترکیه به بهانه حمله به مواضع تروریست‌های پ‌ک‌ک، به مناطق مسیحی نشین در شمال سوریه از جمله یک روستای مسیحیان آشوری حمله و آن را ویران کرد.

پربیننده ترین خبرها