"انقلابیون": تلاش جدید ترکیه برای خارج کردن مسلحان ادلب از لیست تروریسم

شنبه 10 مهر 1400 - 23:12

طی اقدامی برای پایان دادن به جناح بندی، چندپارگی و تجارت مواد مخدر که میان جناح های مسلح تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه حاکم بود، اعلام شد که چندین جناح نظامی وابسته به آنچه "ارتش ملی سوریه" خوانده می شود، در ذیل تشکیلاتی به نام "انقلابیون" با یکدیگر ادغام شده اند.

العالم-در گوشی

این خبر در بیانیه ای از سوی آنچه اتاق عملیات "عزم" نامیده می شود اعلام شد. در این بیانیه آمده است که جناح های ادغام شده شامل گروه سلطان مراد، ارتش شام- نوار شمال، انقلابیون شام، گروه المنتصر بالله، فرقه اول به همراه زیرمجموعه هایش لواء الشمال، فرقه نهم و تیپ 112 می شوند.

این اطلاعیه که یک روز پس از حضور وزیر دفاع ترکیه در شمال سوریه منتشر شد، غیر منتظره نبود. برخی رسانه ها مدتی پیش به تفصیل در این باره صحبت کرده بودند. از حدود هفت ماه پیش نیز ایده تشکیل شورای نظامی یکپارچه ای که همه جناح ها و گروه های مسلح تابع ترکیه را در خود جای دهد، مطرح شده بود. از آن زمان هماهنگی های مربوطه درحال انجام بود و علیرغم کندی آن، پیشرفت هایی را هرچند در ظاهر به خود دید.

درواقع نمی توان این اقدام را که به دستور ترکیه صورت گرفته، از نقطه اساسی آن در شمال سوریه یعنی پایگاه تروریستی "تیم آزادی شام" جدا کنیم و آن را با ساز و کاری که ممکن است این گروه را از لیست بین المللی تروریسم خارج کند بی ارتباط بدانیم. ناظران می گویند که تدابیر یکپارچه سازی نظامی در شمال و غرب سوریه، با هدف خارج کردن نام این گروه ها از لیست تروریسم صورت گرفته است.

به عقیده ناظران، این اقدامات صرفا به مثابه تغییر عنوان جناح های مسلحی است که در فهرست های تروریستی بین المللی درج شده اند و ماهیت این گروه ها و خط مشی آنها را تغییر نمی دهد و علاوه بر آن، مانع از طغیان همیشگی این گروه های مسلح علیه یکدیگر نمی شود.

همه گزارش های رسانه ای حاکی از آن هستند که مناطق تحت کنترل گروه های مسلح تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه، در وضعیت نابسامان امنیتی به سر می برند و همواره شاهد انفجار بمب های کنار جاده ای، اتومبیل های بمب گذاری شده و تجاوزهای گروه های مسلح هستند.

سازمان های حقوقی بین الملی از آنچه "ارتش ملی" نامیده می شود بخاطر تعرض نیروهایش به غیر نظامیان در عفرین و حومه شمالی حلب انتقاد کرده اند و همین مسئله تلاش های ترکیه برای زیباسازی چهره مسلحان شمال سوریه را ناکام خواهد گذاشت. شایان ذکر است که حضور ترکیه در این منطقه، خود اشغال غیر قانونی خاک سوریه محسوب می شود و دولت سوریه نیز بارها در محافل بین المللی بر این مسئله تاکید کرده است.

پربیننده ترین خبرها