تحلیل: بلندپروازی‌های ترامپ برای حضور مجدد در کاخ سفید، تهدیدی بر نظام انتخاباتی آمریکا

تحلیل: بلندپروازی‌های ترامپ برای حضور مجدد در کاخ سفید، تهدیدی بر نظام انتخاباتی آمریکا
يکشنبه 11 مهر 1400 - 13:05

خبرگزاری فرانسه در تحلیلی به احتمال حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ و پیامدهای آن برای نظام انتخاباتی ایالات متحده پرداخت.

العالم - آمریکا

خبرگزاری فرانسه در مطلبی تحلیلی نوشت:
انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ آمریکا به چندین رأی در ایالت فلوریدا متکی بود و سرنوشت نتیجه آن در نهایت در دیوان عالی ایالات متحده تعیین شد. انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ هم پدیده «دروغ بزرگ» و حمله حامیان نامزد شکست‌خورده را به ساختمان کنگره متولد کرد. حالا باید صبر کرد و دید انتخابات سال ۲۰۲۴ چه پدیده‌ای را با خود به همراه خواهد داشت.
دونالد ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا که از پذیرش نتیجه یک انتخابات سر باز زده است، در حال بررسی تلاشی جدید برای حضور مجدد در کاخ سفید است؛ موضوعی که برای نظام انتخاباتی در آمریکا از اهمیتی حیاتی برخوردار است.
رابرت کیگن، عضو ارشد مؤسسه بروکینگز، با مطلبی که هفته گذشته در واشینگتن‌پست منتشر کرد و در آن به یک سناریوی به اصطلاح «آخر دنیایی» درباره انتخابات آمریکا پرداخت، زنگ خطر را در محافل سیاسی به صدا درآورد. او که خود یک نومحافظه‌کار است در این مطلب نوشت: «ایالات متحده به سوی بزرگترین بحران سیاسی و قانون اساسی خود از زمان جنگ داخلی حرکت می‌کند.»
وی در ادامه درباره احتمال منطقی وقوع حوادثی چون خشونت‌های جمعی، اضمحلال اقتدار فدرال و تقسیم آمریکا به مناطق «قرمز» و «آبی» (اشاره به رنگ‌های سنتی منتسب به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) در سه تا چهار سال آینده هشدار داد.

نظرسنجی‌ها نیز بر این نکته صحه می‌گذارد که بیشتر آمریکایی‌ها دست‌کم در بخشی از نگرانی‌های کیگن با او شریک هستند. ۵۶ درصد مشارکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان گفتند دموکراسی آمریکا مورد حمله قرار گرفته است. ۳۷ درصد گفتند دموکراسی آمریکا در حال آزمایش شدن است. فقط ۶ درصد گفتند دموکراسی آمریکا در معرض خطر نیست.
ادعا‌های توقف‌ناپذیر و بی‌پایه و اساس ترامپ درباره سرقت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال ۲۰۲۰ به وسیله جو بایدن وارد شریان خونی سیاسی آمریکا شده است. ۷۸ درصد از جمهوری‌خواهان مشارکت‌کننده در نظرسنجی سی‌ان‌ان گفتند باور ندارند جو بایدن به شکلی مشروع و قانونی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده باشد؛ رقمی که کمابیش با یافته‌های سایر نظرسنجی‌ها همخوانی دارد.
ادوارد فولی، مدرس حقوق قانون اساسی در دانشگاه اوهایو در این خصوص می‌گوید: «این یک پدیده جدید در انتخابات آمریکا است. در گذشته هم منازعاتی مانند درگیری بوش و الگور در سال ۲۰۰۰ بر سر آرای مخدوش رخ داده و به موازات برگزاری انتخابات در ایالات متحده، همواره بازشماری آرا هم مشاهده شده است. اما دروغ بزرگ، پدیده‌ای نوظهور است. این پدیده از واقعیت فاصله دارد و به نوعی یک آسیب‌شناسی اجتماعی است.»
به گفته فولی، "ترامپ" که بر جمهوری‌خواهان متعصب تسلطی تمام و کمال دارد و در صورت اتخاذ تصمیم برای حضور در انتخابات قطعاً نامزد نهایی جمهوری‌خواهان خواهد بود در حال فراهم کردن بستری مناسب برای استفاده از نسخه دوم پدیده «دروغ بزرگ» است. استراتژی او بر پایه اصولی چون محدودیت ثبت‌نام رأی‌دهندگان (مصوب برخی از مجالس ایالتی تحت تسلط جمهوری‌خواهان) استوار است. دموکرات‌ها معتقدند این استراتژی برای حذف صدای اقلیت‌ها در انتخابات اتخاذ شده اما جمهوری‌خواهان آن را برای حفاظت از کیان انتخابات ضروری می‌دانند. بخش دیگری از استراتژی ترامپ، تغییر دست‌اندرکاران جمهوری‌خواهی است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از موضع وی حمایت نکردند. او به دنبال جایگزینی آنها با هواداران خودش است.
لری سباتو، مدیر مرکز سیاست در دانشگاه ویرجینیا در این خصوص می‌گوید: «وقتی چنین فردی را در رأس داشته باشید، فردی را در اختیار دارید که بر چگونگی برگزاری انتخابات، چگونگی شمارش آرا، معرفی فرد پیروز، و چگونگی مشارکت افراد در کالج انتخاباتی (مجمع گزینندگان) تأثیری شگرف خواهد داشت.»
به گفته سباتو، در نهایت گرچه ممکن است این وضع با اعتراض دموکرات‌ها مواجه شود، مجالس قانون‌گذاری در ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان ممکن است رأی اکثریت را در صورت تضاد آن با دونالد ترامپ نادیده بگیرند و اعضای مد نظر خودشان را به کالج انتخاباتی اعزام کنند؛ مجمعی که برنده نهایی انتخابات را تعیین می‌کند.
جمهوری‌خواهان همچنین برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات سال ۲۰۲۲ در موقعیت مطلوبی قرار دارند. هم‌اکنون دموکرات‌ها در این مجلس اکثریت دارند. اگر این اتفاق رخ دهد، جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به یک اهرم قدرت جدید دست خواهند یافت.

پربیننده ترین خبرها