انتخابات عراق؛ مرجعیت دینی در برابر هرج و مرج آمریکایی

انتخابات عراق؛ مرجعیت دینی در برابر هرج و مرج آمریکایی
يکشنبه 11 مهر 1400 - 15:04

تلاش ها در عراق برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور ادامه دارد در همین خصوص نیروهای امنیتی عراقی به حال آماده باش درآمده اند و 2000 حوزه انتخاباتی هم در نظر گرفته شده است.

العالم - نظرکده

انتخابات پارلمانی پیش روی عراق چه نتایجی خواهد داشت و با چه استقبالی رو به رو خواهد شد و آیا می تواند تغییرات مورد نظر را ایجاد کند؟ اینها موضوعاتی است که از هم اکنون اذهان را در این کشور به خود مشغول کرده است.

ناظران معتقدند که انتخابات عراق در مقطعی بسیار حساس برای آینده این کشور برگزار می شود و آمریکا امیدوار است بتواند تحولات مهمی به نفع نیروهای وابسته به خود ایجاد کرده و مصوبه پارلمان این کشور درباره اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را دور زده و بقای خود را در این کشور تضمین کند.

به اعتقاد ناظران، آمریکا امیدوار است که این انتخابات بتواند موازنه قوا را در پارلمان به نفع اشغالگران تغییر داده و با تصویب قانون جدیدی، در مصوبه قبلی پارلمان مبنی بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تجدید نظر شود. آمریکایی ها همچنین امیدوارند دولتی را متناسب با دیدگاه ها و سیاست های خود در عراق روی کار بیاوردند و حشد الشعبی را منحل کنند. اینها تغییرات اساسی و بنیادین مورد نظر آمریکایی برای پس از انتخابات پارلمانی عراق هستند.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که در مقابل نیروهای عراقی از جمله گروه های مقاومت و حشد الشعبی و دیگر تشکل های این کشور که مخالف حضور اشغالگران آمریکایی هستند، نیز تلاش می کنند موقعیت خود را تثبیت کرده و معادله اخراج حضور آمریکایی از عراق را تقویت و تغییرات فراگیری در این کشور ایجاد کنند چرا که حضور اشغالگران آمریکایی مانع ایجاد دولتی ملی و مبارزه با فساد و وحدت ملت عراق می شود.

ناظران همچنین هشدار داده اند که آمریکا چنانچه موفق به تحقق اهداف و مطامع خود در عراق از طریق انتخابات نشود، اقدام به ایجاد هرج و مرج های امنیتی و آشوب می کند. علائم و نشانه های این آشوب را از همین حالا با طرح ادعای تقلب در انتخابات، می توان دید و هدف از طرح این ادعا حمله به نیروهای حشد الشعبی است. کما اینکه مراجع دینی هم درباره این توطئه هشدار داده اند.

در همین راستا ناظران معتقدند این انتخابات به چند دلیل با همه انتخابات پیشین فرق دارد؛ دلیل اول، ماهیت قانون انتخابات است و دلیل دوم تجربه برگزاری است و دلیل دیگر تلاش برای اعتمادسازی دوباره بین گروه های سیاسی و مردم به خصوص در استان های مرکزی و جنوبی است. زیرا در این استان ها آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تمام تلاش خود را برای افزایش فاصله و تشدید بی اعتمادی بین مردم و گروه های سیاسی به کار گرفته اند. عوامل دیگری از جمله بیانیه مراجع دینی و بیانیه سید کاظم حائری در حمایت از انتخابات و همچنین دسیسه آمریکایی ها علیه حشد الشعبی و افزایش هشیاری و آگاهی ملت عراق، این انتخابات را نسبت به انتخابات قبل متمایز کرده است. به اعتقاد کارشناسان همه این عوامل انگیزه شرکت در این انتخابات را دو چندان می کند.

ناظران خاطرنشان می کنند حوادثی که اخیرا در عراق رخ داده است، باعث ارتقای سطح آگاهی و هشیاری ملت و مشارکت همه جانبه آنها برای تغییر فرآیند سیاسی در این کشور شده است. از جمله این حوادث می توان به ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابو مهدی المهندس توسط آمریکا اشاره کرد.

نکته دیگر اعتراضات اکتبر و نوامبر گدشته بود که با تحریک عوامل خارجی برای براندازی دولت عادل عبد المهدی صورت گرفت و نکته سوم سرایت فساد در همه شریان های دولت عراق به دلیل ماهیت نظام سیاسی حاکم بر این کشور است.

و بالاخره آخرین عامل از دید کارشناسان، این است که گروه های بزرگی که باید رئیس جمهور و سپس نخست وزیر و نمایندگان پارلمان را معرفی کنند، قدرتمندانه در فرآیند انتخابات حضور یافته اند در حالی که معترضان وابسته به عوامل خارجی هنوز نتوانسته اند صفوف خود را متحد کنند و بیش از 13 فهرست را تشکیل داده اند. علاوه بر اینها این گروهها، پس از آنکه به دلیل مداخله آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از مسیر واقعی اصلاحات خارج شدند، فرصتی برای تغییر و تحولات نیافته اند. از این رو آنها تحت تأثیر مداخله خارجی و برای از بین بردن حاکمیت ملی عراق، سعی کردند این انتخابات را تحت نظارت بین المللی و نه سازمان ملل، قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها