مسکو و پکن:فعالیتهای بیولوژیکی آمریکا امنیت جهانی رابه خطرانداخته است

مسکو و پکن:فعالیتهای بیولوژیکی آمریکا امنیت جهانی رابه خطرانداخته است
جمعه 16 مهر 1400 - 18:06

روسیه و چین در بیانیه مشترکی اعلام کردند که فعالیت های مراکز بیولوژیکی آمریکا و متحدانش در سطح جهان نگرانی بین المللی را برانگیخته است.

العالم - اروپا

بیانیه مشترک روسیه و چین روز جمعه در پایگاه اینترنتی ویژه وزارت امور خارجه روسیه منتشر و در آن به فعالیت بیش از ۲۰۰ مرکز بیولوژیکی آمریکا و متحدان این کشور در مناطق مختلف جهان اشاره شده است.

در بیانیه گفته شده است: فدراسیون روسیه و چین با نگرانی شاهد هستند که در دو دهه اخیر کشورهای عضو پیمان منع سلاح های بیولوژیکی به رغم تمایل اکثر اعضای این پیمان در مورد ازسرگیری مذاکرات چندجانبه برای تنظیم پروتکل الحاقی به این پیمان در مورد توقف فعالیت های بیولوژیکی نظامی، زمانی که آمریکا از روند تنظیم آن در سال ۲۰۰۱ خارج شد، به توافق دست نیافتند.

روسیه و چین خاطرنشان کرده اند: فعالیت های بیولوژیکی نظامی خارجی آمریکا و متحدان این کشور بویژه فعالیت بیش از ۲۰۰ مرکز بیولوژیکی آمریکا که بطور محرمانه انجام می گیرد، سبب نگرانی جامعه جهانی و عدم رعایت پیمان منع تسلیحات بیولوژیکی شده است.

«دو طرف در مورد این واقعیت اتفاق نظر دارند که فعالیت این مراکز بیولوژیکی آمریکا و متحدانش، تهدید جدی برای امنیت ملی روسیه و چین محسوب می شود و به امنیت مناطقی که این مراکز واقع شده اند، ضربه می زند.»

در بیانیه مشترک گفته شده است: باتوجه به این واقعیت که آمریکا و متحدان این کشور هیچ گونه اطلاعاتی در مورد فعالیت های بیولوژیکی خود ارائه نمی کنند که به گونه ای نگرانی جامعه جهاانی را برطرف کند، مسکو و پکن از ایالات متحده و متحدان آن کشور می خواهند تا شفاف و با احساس مسئولیت رفتار کنند.

آزمایشگاههای بیولوژیکی ایالات متحده در نقاط مختلف جهان از جمله در اوکراین، قزاقستان، ازبکستان، آفریقا، گرجستان، ارمنستان، کره جنوبی، کلمبیا، اندونزی، سنگال قرار دارند و بسیاری از این مراکز در شرایط فوق محرمانه فعالیت می کنند و پنتاگون بر این مراکز نظارت می کند.

روسیه و چین به پیمان منع سلاح های بیولوژیکی پایبند هستند

در بیانیه مشترک روسیه و چین گفته شده است: فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین بر پایبندی خود به پیمان منع طراحی، تولید و انبار تسلیحات بیولوژیکی و سمی تاکید دارند و معتقدند که این پیمان و شرکت کنندگان در آن به عنوان ارکان صلح و امنیت بین المللی اهمیت قابل توجهی دارند.

در بیانیه خاطرنشان شده است. مسکو و پکن بر عزم خود برای حفظ اعتبار و کارایی پیمان منع طراحی، تولید و انبار تسلیحات بیولوژیکی و سمی و رد کامل امکان استفاده از اجزای تسلیحات بیولوژیکی تاکید دارند.

روسیه و چین در پایان بیانیه مشترک خاطرنشان کرده اند که در کنفرانس بازنگری پیمان منع طراحی، تولید و انبار تسلیحات بیولوژیکی و سمی آماده هستند هرگونه پیشنهاد برای کمک به تقویت این پیمان و بهبودی اجرای آن بر اساس ترتیب غیرتبعیضی را بررسی کنند. این کشورها از کشورهای شرکت کننده در پیمان دعوت به اتخاذ رویکرد سازنده می کنند تا تصمیماتی که گرفته می شود به نفع تقویت نظام منع طراحی، تولید و انبار تسلیحات بیولوژیکی و سمی باشد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها