فنلاند هم تزریق واکسن مدرنا را محدود کرد

فنلاند هم تزریق واکسن مدرنا را محدود کرد
شنبه 17 مهر 1400 - 12:44

شبکه خبری "سی.ان.بی.سی.نیوز" با اشاره به توقف تزریق واکسن مدرنا به جوانان در سوئد و دانمارک، از اعلام محدودیت در تزریق این واکسن آمریکایی- آلمانی در فنلاند به دنبال بروز عارضه التهاب عضله قلب خبر داد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای شبکه خبری "سی.ان.بی.سی.نیوز"، کشورهای فنلاند، دانمارک و سوئد به دلیل نگرانی از عوارض جانبی نادر قلبی- عروقی ناشی از تزریق واکسن کووید -۱۹ شرکت "مدرنا" تزریق آن را در جوانان محدود کردند.

مقامات بهداشت ملی فنلاند اخیرا اعلام کردند که استفاده از واکسن کووید-۱۹ مدرنا را در مردان جوان زیر ۳۰ سال متوقف می کنند.

این تصمیم فنلاند در پی بیانیه های مشابه همتایان سوئدی و دانمارکی در روز چهارشنبه مبنی بر محدودیت استفاده از واکسن مدرنا اعلام شد.

در سوئد استفاده از واکسن مدرنا برای افراد زیر ۲۰ سال متوقف شده و در دانمارک تزریق مدرنا به هر فرد زیر ۱۸ سال ممنوع شده است.

موضوع چیست؟

تصمیمی که این سه کشور برای محدود کردن استفاده از واکسن مدرنا گرفته اند به دلیل نگرانی هایی است که می تواند با افزایش ابتلا به "میوکاردیت" (التهاب عضله قلب)، مرتبط باشد. گفته می شود هر سه کشور مزبور به نتایج منتشر نشده یک پژوهش اسکاندیناویایی که برای ارزیابی به "آژانس دارویی اروپا" ارسال شده، استناد کرده اند.

هرچند در بروز عارضه میوکاردیت پس از تزریق واکسن مدرنا، افراد بدون هیچ عارضه ای بهبود می یابند، اما در برخی موارد نادر و شدیدتر، ممکن است قلب آسیب ببیند.

به گفته مقامات بهداشتی فنلاند، میوکاردیت در مردان و پسران جوانتر پس از دریافت دز دوم واکسن مدرنا بروز می کند.

فنلاند از جمله کشورهای اروپایی است که واکسن کووید -۱۹ را برای همه افراد بالای ۱۲ سال ارائه می دهد. از جمعیت واجد شرایط واکسیناسیون در فنلاند تاکنون ۸۴ درصد نخستین دز خود و ۷۲ درصد هر دو دز را دریافت کرده اند.

همزمان سخنگوی شرکت داروسازی مدرنا در واکنش به این نگرانی ها تاکید کرد: «این موارد معمولا خفیف است و افراد مبتلا به میوکاردیت پس از درمان و استراحت در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابند».

این سخنگو افزود: «خطر میوکاردیت برای افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا هستند به میزان قابل توجهی بالا بوده و واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است».

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) نیز خطرات شناخته شده ابتلا به کووید -۱۹ و عوارض احتمالی شدید آن را بسیار بیشتر از احتمال عوارض جانبی نادر به واکسیناسیون ارزیابی کرده است.

به گزارش ایرنا، براساس یافته های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده، بیشتر موارد میوکاردیت پس از واکسیناسیون دز دوم مدرنا یا فایزر در نوجوانان مرد و جوانان رخ می دهد. علائمی که شامل درد یا سفتی در قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب است و معمولا چند روز پس از واکسیناسیون ظاهر می شود.

محققان آمریکایی پیش تر و براساس نتایج پژوهشی که در ماه سپتامبر (شهریور) منتشر شده، اعلام کرده بودند نوجوانان پسر در اثر تزریق واکسن کووید-۱۹ بیش از دیگر سنین به التهاب عضله قلب مبتلا شده و در بیمارستان بستری می شوند. این پژوهشگران تزریق هر دو واکسن فایزر و مدرنا را منجر به بروز دو تا ۶ برابری التهاب عضله قلب یا میوکاردیت در نوجوانان پسر عنوان کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها