فیصل مقداد: زمان آن رسیده تا ترکیه نیروهای خود را از سوریه خارج کند

فیصل مقداد: زمان آن رسیده تا ترکیه نیروهای خود را از سوریه خارج کند
يکشنبه 18 مهر 1400 - 16:49

«فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه درباره نتایج سفر اخیر بشار اسد به روسیه با تأکید بر حمایت نامحدود این کشور در مبارزه با تروریسم، از ترکیه خواست نیروهای خود را از شمال شرق سوریه خارج کند.

العالم - سوریه

به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری «روسیا الیوم» مقداد در گفتگو با روزنامه "الوطن" که امروز یکشنبه توسط وزارت خارجه سوریه منتشر شد، در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه دیدار اخیر وی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، و به ویژه در مورد خروج نیروهای ترکیه از استان ادلب و بزرگراه بین المللی M۴ مطابق با توافقنامه های منعقد شده با مسکو، گفت:من رازی را فاش نمی کنم وقتی می گویم سفر اخیر بشار اسد به روسیه یکی از بهترین دیدارها بود.

او گفت :ما با متحدان خود در روسیه درباره اولویت هایی که باید در مقابله با تروریسم در اختیار داشته باشیم و هر چیزی که مغایر با منشور سازمان ملل متحد و مانع کنترل دولتها بر خاک ملی شود، به هیچ وجه اختلاف نظر نداریم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت روسیه از سوریه در این زمینه نامحدود است ، گفت: این تروریسم که در سوریه و سایر مناطق جهان رخنه کرده است، ممکن است علاوه بر ترک ها به سایر کشورها نیز ضربه بزند و باید در برابر آن مقاومت کرد و بر اساس این اصول، ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است که ترکیه از شمال غرب سوریه خارج شود و راه حلی ایجاد کند که روابط عادی بین سوریه و ترکیه را پس از پایان این اشغال که مانع پیشرفت در هر زمینه همکاری می شود، تضمین کند.

المقداد با بیان اینکه ترکیه قبل از آنکه زمان از دست برود ، خاک سوریه را ترک کند ،‌اظهار داشت ؛ دمشق برای آزادسازی سرزمین خود همه اقدامات لازم را انجام دهد، خواه به شیوه های صحیح و یا به شیوه هایی که جامعه بین المللی به خوبی آن را می شناسد.

وی افزود: من فکر می کنم مردم ترکیه به خوبی می دانند که منافع تاریخی آنها با سوریه از ائتلاف هایی که اردوغان با سازمان های تروریستی مسلح برای اهداف ایدئولوژیک تشکیل داده است، گرانبها تر است و باید به این وضعیت پایان داده شود.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرد.

ترکیه در ۲۵ مهرماه ۹۸ نیز برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد سوریه پنج روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها