چرا جامعه بین المللی باید برای کمک به طالبان شتاب کند؟

چرا جامعه بین المللی باید برای کمک به طالبان شتاب کند؟
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 15:38

در میانه مذاکراتی که این بار در دوحه میان نمایندگان طالبان، آمریکا و اروپا در جریان است، به نظر می رسد که اگر حکومت طالبان با تهدید حملات داعش نکند، به خطر خواهد افتاد. یکی دیگر از تهدیداتی که طالبان با آن روبروست وجود عناصر القاعده است که منتظر فرصتی برای انتقام هستند.

العالم-نظرکده

تحلیلگران بر این باورند که بزرگ ترین تهدید پیش روی طالبان هم اکنون گروه تروریستی داعش است. آنها همچنین هشدار دادند که ماندن القاعده در افغانستان بهانه ای برای داعش خواهد بود که با تاسیس امارت به حضور خود در این کشور ادامه دهد.

گفتنی است که سازمان القاعده براساس توافق نامه دوحه از افغانستان بیرون رانده شده است. در این توافق نامه طالبان استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دولت های غربی و مصالح آنها در کشورهای مجاور را برای هر سازمانی ممنوع کرده است.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که خطر داعش در افغانستان بیش از همه در تسلط این گروه بر دو ولایت کنر و ننگرهار است که به لحاظ عقیدتی تابع مذهب سلفی هستند. غربی ها از طالبان می خواهند که عناصر داعش و القاعده را ریشه کن کند، چرا که کشورهای همسایه و حتی دنیا نگران تبدیل شدن مجدد افغانستان به آشیانه امن و تکثیر تروریست های بین المللی هستند.

ناظران به نوبه خود معتقدند که علاقه آمریکا و اروپا به دیدارهای متعدد با سران طالبان به دلیل انتظاراتی است که از آن دارند، اما به نظر می رسد که طالبان طی فرایند تشکیل حکومت، انتظار آنها را برای تشکیل دولتی یکپارچه برآورده نکرده است.

ناظران همچنین می گویند که جبهه پنجشیر ابزار آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مقابله با طالبان است. حملات داعش و القاعده و کشتاری که در حق شیعیان مسجد قندوز مرتکب شدند نیز از دیگر ابزارها است. به باور ناظران چالش های مقابل طالبان نه صرفا سیاسی، بلکه امنیتی، قومی، اقتصادی و مذهبی نیز می باشد.

از سوی دیگر، فعالان حزب کارگر انگلیس می گویند که جامعه بین المللی نگران حوادث کنونی افغانستان است که البته بجاست. مقصر این جریان آمریکا و ناتو به جهت شیوه خروج شان از افغانستان هستند. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای اروپایی از ارائه کمک های مالی به طالبان امتناع می کنند درحالیکه طالبان اکنون برای ایستادن در مقابل داعش و القاعده، بسیار به این کمک ها نیازمند است.

این فعالان ضمن دعوت از کشورهای غربی در کمک فوری به طالبان، تاکید می کنند که اگر امارت طالبان برای مقابله با گروه های ترویستی در افغانستان تنها رها شود، غربی ها دیگر نباید کسی جز خود را سرزنش کنند.

پربیننده ترین خبرها