عراق پس از انتخابات؛ تکاپوی احزاب برای تشکیل دولت

عراق پس از انتخابات؛ تکاپوی احزاب برای تشکیل دولت
جمعه 23 مهر 1400 - 18:27

در حالی که کمیساریای عالی انتخابات عراق هنوز نتایج را اعلام نکرده تشکل ها و جریان های سیاسی به سوی مرحله پس از آن یعنی تشکیل ائتلاف ها خیز برداشته اند و بزرگترین تشکل حق تشکیل دولت را دارد.

العالم - عراق

مقتدا صدر رهبر جریان صدر که در صدر نتایج اولیه انتخابات است، در اقدامی پیشدستانه از تشکیل کمیته مشورتی متشکل از 4 رهبر این جریان خبر داد که ماموریتشان بررسی امکانات تشکیل ائتلاف‌ها برای تشکیل دولت آتی است.

تحرکاتی سیاسی که بر اساس ارقام و فهرست کرسی های پارلمانی است اما کمیساریای مستقل انتخابات تاکید کرد هیچ مسئولیتی در انتشار نتائج و شمار کرسی ها در پایگاه‌ها و رسانه ها ندارد و اینکه شمارش دستی در مراکز مشکوک؛ نتایج و حتی معادله را تغییر خواهد داد.

عماد جمیل عضو تیم رسانه ای کمیسریا گفت: آراء حدود 3 هزار و 700 مرکز باقی مانده تا روز شنبه آینده شمارش خواهد شد.

گفتنی است اتهام زنی ها و شکایت جریان ها و گروه‌های سیاسی از جمله ائتلاف دولت ملی متشکل از جریان الحکمه به ریاست عمار حکیم و ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر اسبق، علیه کمیساریا ادامه دارد.

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق نیز در توییتر نوشت: به زودی اطلاعاتی درباره دلیل قطعی تقلب در انتخابات منتشر خواهد شد.

اعلام نتایج اولیه نتوانست چارچوب هماهنگی عراق را که نتایج انتخابات را رد کرده و خواستار بازشماری و شمارش دستی شفاف همه مراکز شده بود، را از گفتن اینکه بزرگترین چارچوب انتخاباتی 93 نماینده دارد بازدارد.

پربیننده ترین خبرها