آیا تجاوز صهیونیستی به تدمر نتیجه تغییر موازنه قوا در سوریه است؟

آیا تجاوز صهیونیستی به تدمر نتیجه تغییر موازنه قوا در سوریه است؟
شنبه 24 مهر 1400 - 14:38

رژیم صهیونیستی این بار از حریم هوایی اردن به مواضعی در تدمر سوریه تجاوز کرد، این رویداد باعث شد روند روابطی که میان دمشق و امان در راستای منافع دو کشور شکل گرفته بود، مورد تردید واقع شود.

العالم-نظرکده

به باور ناظران، روابط اخیر میان دمشق و امان بدون شک به سود هر دو کشور و به زیان رژیم صهیونیستی است. همین مسئله این رژیم را خشمگین کرده و به حملات هوایی علیه تدمر سوق داده است.

ناظران بیان داشتند: موضعی که جنگنده های اسرائیلی به آن حمله کردند کارخانه تولید مواد اولیه بود. این کارخانه بازار فروشی در اردن داشت که اقتصاد سوریه را تقویت می کرد و این همان چیزی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به یک اندازه با آن مخالفند.

ناظران خاطرنشان کردند که سوریه هنوز به لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی در معرض هجوم است، حملات صهیونیستی نیز بخشی از این هجوم به حساب می آید و به مثابه پیامی از سوی آمریکا و "اسرائیل" است که می خواهد بگوید سوریه هنوز به شیوه ما تحت تحریم است.

کارشناسان مسائل استراتژیک به نوبه خود تاکید کردند: اردن با برخی توافق نامه های منعقد شده با رژیم صهیونیستی که شامل بندهای محرمانه هستند، ارتباط دارد. یکی از آنها توافق نامه "وادی عربه" است که به رژیم صهیونیستی اجازه استفاده از حریم هوایی اردن را داد تا از این طریق نه تنها سوریه، بلکه تاسیسات هسته ای عراق را هم در سال 1981 مورد حمله قرار دهد.

کارشناسان تاکید کردند که اردن به لحاظ تئوری می تواند از نقض حریم هوایی خود توسط جنگنده های اسرائیلی و عبور از آن برای حمله به خاک سوریه جلوگیری کند. اما از بعد عملی، اردن به رژیم صهیونیستی و دولت هایی که از سوی آنها حمایت اقتصادی می شود، بخصوص آمریکا، تعهد داده است که با ورود جنگنده های آمریکایی و اسرائیلی به حریم هوایی اش مقابله نکند.

به عقیده کارشناسان، اردن با امضای توافق نامه هایی با آمریکا، به بخشی از سیستم نظامی آن تبدیل شده است. جنگنده های اسرائیلی قطعا با هماهنگی آمریکا به منطقه التنف رسیده اند، چرا که این منطقه تحت اشغال نیروهای آمریکایی است.

کارشناسان افزودند: حملات هوایی رژیم صهیونیستی به صورت برنامه ریزی شده ای از مسیری وارد شد که مخصوص پروازهای غیر نظامی بود و با این کار، تعمدا مانع از فعالیت سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه شد.

پژوهشگران رژیم صهیونیستی اظهار داشتند که استراتژی این رژیم از آغاز شکل گیری آن و مطرح شدن "نظریه امنیتی اسرائیل"، بر پایه محاصره کشورهای عربی، تحریک آنها علیه یکدیگر و ایجاد حالتی از خصومت و شکاف میان آنها بود.

به باور این پژوهشگران، حمله بامداد پنجشنبه رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، بیش از آنکه نتیجه کاهش تنش اردن با سوریه و ایران باشد، بخشی از سیاست "اسرائیل" است که با تمام توان تلاش می کند تا از تبدیل شدن سوریه به بخشی مهم و قوی در محور مقاومت جلوگیری کند.

پژوهشگران تاکید کردند که انعطاف بوجود آمده در روابط میان اردن و سوریه نتیجه تغییر موازنه قوا در سوریه است که با سال 2012 و 2013 تفاوت چشمگیری دارد. در آن زمان بسیاری فکر می کردند که عمر دولت سوریه به پایان رسیده است، اما این پروژه با شکست مواجه شد. حال اردن از بسته شدن راه تامین منافع خود متاثر شده و راه حل آن را تجدیدنظر در روابط خود با سوریه می بیند، چرا که بزرگ ترین ذینفع در باز شدن مرزهای این دو کشور، خود اردن است.

پربیننده ترین خبرها