چرا «الهام علی اف» همچنان بر دروغ پردازی علیه ایران اصرار دارد؟

چرا «الهام علی اف» همچنان بر دروغ پردازی علیه ایران اصرار دارد؟
يکشنبه 25 مهر 1400 - 12:07

مجموعه دروغ‌ها و بهتان‌های تند و آشکار الهام علی اف؛ رئیس جمهوری آذربایجان، در سخنرانی وی در کنفرانس کشورهای مشترک المنافع تعجب بیشتر ناظران را برانگیخت، تعجب آنها به حجم دروغها و بخش زیادی از آن به جهت تضاد این دروغها با حقیقت بازمی گردد.

العالم كشكول

بزرگترین این دروغ ها که جزو بدیهیات بین المللی نیز می باشد، اتهام بی اساس قاچاق مواد مخدر توسط ایران و ارمنستان به اروپا از طریق بخشی از خاک اشغال شده جمهوری آذربایجان طی 30 سال گذشته است". این دروغ بزرگ نه تنها با حقائق و گزارش های سازمان ملل در تضاد است بلکه مصداق آن خود جمهوری آذربایجان است که با امریکا هم دست شده و با عنوان نیروهای حافظ صلح در افغانستان مواد مخدر از افغانستان را به اروپا قاچاق می کند.

براساس گزارش های بین المللی از جمله گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران که نهادی بین المللی و قانونی برای مبارزه با مواد مخدر است، ایران کشوری پیشگام در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تجارت آن است و بر اساس گزارش سال 2020 این دفتر سازمان ملل، حدود 90 درصد افیون و 48 درصد مورفین و 26 درصد هروئین از سوی ایران شناسایی شده است.

این بدان معناست که هیچ کشوری مانند ایران نتوانسته چنین نقشی را در مبارزه با مواد مخدر و تقویت امنیت جامعه بین المللی ایفا کند. ایران سال 2020 فقط 1200 تن مواد مخدر کشف و منهدم کرد و شهدای بسیاری در این مسیر و برای نجات جهان از مواد مخدر که تهدیدی برای امنیت و ثبات جوامع انسانی است، تقدیم کرده است.

در مقابل امریکا و هم پیمانش در منطقه و جهان از جمله جمهوری اذربایجان دلیل عامل افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان بودند که در سالهای پیش به ویژه پس از اشغال افغانستان در سال 2001 منبع اول تولید مواد مخدر در جهان بود.

آمارها نیز بیانگر این است که کشت مواد مخدر به نسبت گذشته 40 درصد افزایش داشته زیرا امریکا کشاورزی جایگزین را در افغانستان تشویق نکرده بلکه این کشور و هم پیمانانش عمدا بدان روی اوردند تا درآمد آن را صرف جنگ افغانستان و اشغال منطقه کنند از اینرو هم اکنون شاهد رواج مواد مخدر صنعتی در کنار مواد مخدر سنتی در افغانستان هستیم.

آذربایجان با همکاری امریکا، به دو روش نقش اصلی در قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا داشته است. نخست حمایت از کشتزارهای خشخاش در افغانستان از سوی نیروهایش در قالب نیروهای حافظ صلح افغانستان و روش دوم این که هواپیماهای امریکایی مواد مخدر را تحت پوشش عملیات انتقال تجهیزات نظامی و لجستیکی و حمایت از افغانستان به باکو و از باکو به کشورهای اروپایی منتقل می کنند.

افراد آگاه نسبت به تحولات اخیر مرزهای ایران و آذربایجان، به خوبی دلیل اصلی دروغ پردازی های علی اف و تکرار خطاهایش یعنی توهم قطع هرگونه ارتباط جغرافیایی میان ایران و ارمنستان و حمله به گذرگاه اخیر که ایران را به ارمنستان مرتبط می کند و تلاش برای قطع رابطه ایران ، ارمنستان ، قفقاز، روسیه و اروپا را به خوبی می دانند. اما ایران با برگزاری مانور "فاتحان خیبر" در خاک خود در نزدیکی مرزهای جمهوری اذربایجان پیام محکمی فرستاد مبنی بر اینکه در خصوص امنیت ملی خود کوتاه نمی اید و اجازه نخواهد داد موساد و دیگر مراکزجاسوسی اسرائیل و باندهای تکفیری که ترکیه از سوریه آورده است، به مرزهایش بیایند. این اقدام تهران معادله طرح های اسرائیل و ترکیه را دگرگون کرد و موجب شد علی اف به اتهام زنی علیه ایران و ارمنستان روی بیاورد اتهاماتی که در خدمت هم پیمان امریکایی خود است.

پربیننده ترین خبرها